VW batteri 02
Forbrugerstof
23. juni 2025

Ny undersøgelse: Batteriet i elbiler degraderes meget langsomt

Undersøgelse af 10.000 elbiler viser, at elbilers batteri i gennemsnit kun mister 1,8 procent kapacitet om året.

Morten B. Bek

Morten Bek

Det store højvoltsbatteri er både noget af det vigtigste og dyreste i en elbil. Det er helt naturligt og fornuftigt, at man tænker over, hvor holdbart batteriet er, når man køber elbil. Efterhånden som elbilerne er gået fra nichebiler til hvermandseje står det klart, at højvoltsbatterierne typisk holder langt bedre, end man troede for 10-15 år siden.

En storstilet britisk undersøgelse af batteriet i 10.000 elbiler, foretaget af konsulent- og telematikfirmaet Geotab, viser, at battericellernes holdbarhed er endnu bedre end hidtil antaget.

Geotab, som blandt andet hjælper flådeejere med sporing og overblik over den måde, bilerne bruges på, har analyseret data fra de 10.000 biler. Resultatet er, at batterierne i gennemsnit kun mister 1,8 procent kapacitet om året ved almindelig degradering.

En fabriksny elbil kommer med et batteri, der har en SOH - State of Health, en "sundhedstilstand" - på 100 procent. Det er den, der løbende falder. Hvis et batteri med en kapacitet på 100 kWh eksempelvis degraderer med 10 procent, så vil det i princippet fungere som et batteri med en kapacitet - SOH - på 90 procent.

BMW batteri neue klasse
FOTO: BMW

Mere end 20 års holdbarhed er realistisk

Degraderingen sker ikke jævnt, men typisk lidt hurtigere i starten af batteriets levetid, så mere jævnt i en årrække - og til sidst hurtigere. Geotab vurderer, at en elbils batteri kan holde 15 til 20 år.

Faktisk kan batterierne, med den teknologiske udvikling in mente, sandsynligvis sagtens holde 20 år eller mere. Det vurderer Geotab ud fra det faktum, at en tilsvarende undersøgelse i 2019 viste en årlig degradering - altså tab af brugbar kapacitet - på 2,3 procent. Batterierne i nyere elbiler er tilsyneladende allerede markant mere holdbare end batterier i de elbiler, som leverede data i 2019.

Batteriproducenter og bilproducenter er hurtigt blevet bedre til at styre blandt andet opvarmning og køling af batterierne, og det er vigtigt i forhold til langtidsholdbarheden.

Ekstrem varme eller kulde er med til at forkorte batteriets levetid, og mens vi sjældent har ekstreme temperaturer i Danmark, så kan kortere perioder med over 27 grader eller mere end fem minusgrader påvirke batteriets levetid. Men slet ikke i samme stil, som hvis en amerikaner i staten Arizona, hvor temperaturen i perioder kommer op omkring 45 grader, ejer en elbil.

Batteristyring, som blandt andet inkluderer opvarmning og afkøling, er et stort fokusområde hos producenterne, og Mercedes-Benz er et af bilmærkerne, der med den kommende GLC EQ Technology viser fremskridt på det området.

2025 –  GLC – Wintertesting Schweden2025 –  GLC – Wintertesting Schweden
FOTO: Mercedes-Benz

Sådan passer du på batteriet i elbilen

Selv om Geotab-undersøgelsen peger på, at elbilernes højvoltsbatterier kan holde til rigtig meget, så påvirkes holdbarheden af visse faktorer, som man som ejer selv har indflydelse på.

En ting undersøgelsen viser er, at det ikke gør en forskel, om man bruger elbilen intensivt eller kører kortere i den. Geotabs data viser, at der kun er en lille forskel i batteriets degradering, om man kører 8.000 eller 20.000 kilometer om året.

En væsentlig større forskel, viser undersøgelsen, giver måden man lader på. AC-opladning, altså ved langsom opladning med op til 11 eller 22 kW, slider tydeligvis mindre på batteriet end DC-opladning, altså lynopladning.

Men hvad undersøgelsen ikke tager højde for, er udviklingen af batterierne og varmestyring i forhold til, hvor ofte man bør lynlade. Flere producenter skifter til LFP-batterier, som er kendt for længere holdbarhed også i forhold til lynopladning, men kortere rækkevidde og lavere ladekapacitet - men i de nye generationer af batterier er de to problemer ved at være løst, og den nye BYD-platform (Super E-Platform), der er præsenteret i nye udgaver af Han L og Tang L til det kinesiske marked, kan lade med omkring 1.000 kW.

Indtil videre gælder dog stadig den "gamle" grundregel, hvis man vil passe godt på batteriet: hold batteriet på mellem 20 og 80 procent strøm - og lad kun op til mere end 80 procent, hvis det virkelig er nødvendigt.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant