Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Af: Simon Hallenslev / d. 25. oktober 2019
Du havde vel ikke regnet med, at den nye Golf 8 ville blive præsenteret med en uigenkendelig designopdatering, vel? For hvis der er noget, en VW Golf skal være, så er det genkendelig. Golf skal kunne køres af den lille børnefamilie, af pensionister og af alle derimellem.
Derfor ligner den nye Golf 8 også det, den skal. En Golf. Den er blevet en anelse mere strømlinet at se på med de smallere forlygter og linjerne, der løber opad siden. Men selvom det ikke udadtil ligner den største udvikling vi har set i Golf-regi, så er det det måske alligevel. Den nye Golf 8 har nemlig fået en stor teknologisk overhaling og en meget moderniseret kabine.
Volkswagen plejer at være glade for ekstraudstyr. Hvis du er nærig med krydserne på ekstraudstyrslisten, har du førhen fået en Golf, der har været så skrabet som en rugbrødsmad fra et kollegiekøkken sidst på måneden. Men det ser ud til at ændre sig – sådan da.
Fra fabrikken pumpes Golf 8 nemlig med elektronisk udstyr som adaptiv fartpilot, automatisk nedblænding, Apple CarPlay og så videre. Men du har ikke nødvendigvis det hele til rådighed.
LÆS OGSÅ | Her er Årets Brugtbil 2019
Som du kender det fra dine gratis apps på telefonen, så kommer den nye Golf med tilkøbsmuligheder. Det vil altså sige, at din Golf produceres med hele den teknologiske pakke, men du behøver ikke betale for det, hvis ikke du har brug for det. I stedet kan du gennem infotainmentsystemet tilkøbe flere funktioner til din Golf på månedlig basis.
Den nye Golf bliver som standard også udstyret med VW’s nye ’C2X’-system, der gør, at din Golf kommunikerer med andre Golf – og ID3 – op til 1.000 meter væk. På den måde bliver du opdateret i god tid, hvis en Golf foran dig registrerer trafikprop, eller hvis en Golf bag dig registrerer et udrykningskøretøj. Systemet fås som standard på tværs af alle udstyrspakker og skal ikke tilkøbes.
Med den nye teknologi har Volkswagen også været nødsagede til at rykke den populære Golf ud af 00erne. Det betyder, at alle knapper elimineres – eller, næsten alle. Kabinen i Golf 8 er blevet moderniseret betragteligt og har fået en stor 10-tommer infotainmentskærm, der går i ét med instrumenteringen, som også er digitaliseret.
Generelt er knapperne i kabinen forsvundet som dug for solen. Hvor end du ser, er der touchskærme og lysende touchknapper. I midterkonsollen har Golf 8 fået samme lille moderne gearvælger, som du finder i den nye Porsche 911 992. Knapperne på rattet ser dog trods alt ud til at blive.
Alle benzinmotorer — undtagen den mindste trecylindrede 1,0 liters benzinmotor med 89 hestekræfter — får et mildt hybridsystem på 48 volt.
Udvalget af benzinmotorer bliver en trecylindret 1,0 liters benzinmotor med 89 eller 108 hestekræfter samt en firecylindret 1,5 liters benzinmotor med 128 eller 148 hestekræfter. En 1,4 liters benzinmotor udbydes også, men kun i to plug-in-varianter, der altså har et større hybridsystem.
Den eneste almindelige dieselvariant bliver en 2,0 liters med enten 113 eller 148 hestekræfter — begge uden hybrid.
LÆS OGSÅ | Golf GTE: Årets Brugtbil tilsat strøm
Inden du får et bommesislag, så kan jeg berolige dig med, at topvarianterne GTI, GTD, GTE og R stadig vil blive udbudt i den nye Golf 8. GTI får en opgraderet udgave af motoren fundet i den udgående Golf 7 GTI, hvilket betyder 2,0 liter og turbo på fire cylindre.
GTE får en 1,4 liters turbobenziner, der akkompagneres af et 13kWh batteri, som sammen kommer til at yde 242 hestekræfter. Der er endnu ikke meget info på GTD.
Til gengæld får kommende Golf R 300 hestekræfter (og måske noget hybrid-halløj), mens der også er rygter om en Golf R Plus, der skulle få mellem 380 og 400 hestekræfter. Der bliver ingen e-Golf på grund af den kommende VW ID3.
Alt imens den nye Golf 8 trækker overskrifter, er Volkswagen Danmark i gang med at sende den nu udgående e-Golf godt afsted. De kører netop nu nedsatte priser på de elektriske e-Up og e-Golf, der skal gøre det mere interessant at købe fuldelektrisk fra Volkswagen.
En VW e-Up med en rækkevidde på 260 kilometer (WLTP), fås nu til 162.995 kroner. Med 83 heste og en acceleration på 11,9 sekunder fra 0 til 100 km/t får du intet Tesla-missil. Men du får en fuldelektrisk bil, der har en rækkevidde, som bør være nok, hvis den købes som bil nummer to.
LÆS OGSÅ | FDM advarer: Så meget stiger populære elbiler i pris
Den udgående e-Golf er nu prissat til 229.995 kroner. I den får du en rækkevidde på 231 kilometer (WLTP), 136 hestekræfter og en lidt mere anstændig acceleration til 100 km/t på 9,6 sekunder.
For at sætte priserne i perspektiv, så starter en fuldelektrisk konkurrent som Nissan Leaf fra 249.900 kroner, mens en Renault Zoe starter fra 234.900 kroner. Pludselig er VW blevet konkurrencedygtige på de fuldelektriske priser, og mon ikke det bare er blød opvarmning, til når de første biler fra deres ID-serie ruller ud af fabrikken?
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.