september 7, 2023

Nyt bilmærke: Omoda kommer til Danmark i 2024

Kinesiske Omoda er en del af den store Chery-koncern, og mærket introducerer i 2024 den kompakte C5 i Danmark – først med benzinmotor, så som elbil.

TEKST Morten Bek FOTO PR

De kinesiske bilmærker indtager Danmark, som var vores lille land et kæmpe bilmarked. Selv om salget er overskueligt, kan mærkerne bruge Danmark som læring og springbræt, før de træder ind på andre markeder i Europa, hvor elbiler er mindre almindelige.

Endnu et kinesisk mærke melder sig nu på banen, men denne gang er der i første omgang ikke tale om en elbil. Omoda, som er et mærke i den store bilkoncern Chery, starter i 2024 i Danmark med en crossover med benzinmotor: C5. En elbil dukker op senere i 2024.

Det er usædvanligt for en kinesisk producent at introducere en benzinbil i Danmark, men ingen dum idé. Der sælges mange elbiler, men der sælges også mange benzinbiler – og C5-modellen fra Omoda vil være meget skarpt prissat. Den går i konkurrence med Nissan Qashqai og Toyota Corolla Cross.

Hvem er Omoda, og hvad er en C5?

Omoda er blandt de nyeste kinesiske bilmærker. Omoda har kun eksisteret som et separat mærke under Chery siden 2022, og først i foråret 2023 blev det lanceret som globalt mærke. Chery husker nogen måske fra starten af 00’erne, hvor de med QQ lavede en bil, der var et Daewoo Matiz-plagiat, men i dag er Chery en seriøs og stor spiller i Kina.

Chery har lanceret Omoda som et mærke, der skal signalere ny teknologi og design, og C5-modellen, som er den første af bilerne til det danske marked, var tidligere kendt som Chery Omoda 5.

Omoda C5 er en crossover til fem personer med en karrosserilængde på 440 centimeter. Bilen er præget af den opsigtsvækkende grill med diamant-mønster, og mens designet låner lidt fra blandt andre Nissan og Hyundai, virker C5 ikke som en kopi.

C5 sælges allerede under Omoda-brandet i Mexico, Sydafrika, Rusland og Kazakhstan. I Sydafrika har bilen en 1,5-liters turbomotor, men i Danmark får C5 en 1,6-liters turbomotor med omkring 200 hk. Gearkassen er automatisk, og interiøret lover umiddelbart godt med to skærme på hver 10,25″ og sobert design.

Elbilerne fra Omoda er på vej

Med C5 som det der formentlig bliver en prisbillig konkurrent til Nissan Qashqai, Skoda Karoq og Toyota-modellerne Corolla Cross og C-HR, kommer Omoda til at byde ind på en del af markedet, hvor andre kinesiske mærker ikke er til stede.

Traditionelle benzinbiler står stadig for den største del af salget i Danmark, og hvis kvalitet og egenskaber stemmer, kan Omoda C5 blive en god mulighed for prisbevidste kunder, som har svært ved at finde en ny bil til en overskuelig pris.

Men det er ikke gået hen over hovedet på Chery og Omoda, at elbilerne stormer frem i Danmark. C5 bliver konverteret til en elbil i 2024, og ud af det kommer Omoda 5 EV. Den skulle få et batteri på 64 kWh, en elmotor med 204 hk og en rækkevidde på omkring 450 kilometer (foreløbigt tal). Med den går Omoda efter BYD Atto 3, Hyundai Kona EV, Kia Niro EV og den nye Renault Scenic E-Tech.

Flere elbiler er i vente fra det nye kinesiske mærke. Der skulle komme både en lille elektrisk crossover og en mellemstor elektrisk crossover.

Repræsentanten for Omoda i Danmark kan endnu intet fortælle nærmere omkring, hvor bilerne skal sælges fra eller hvornår de første biler kommer, men vi opdaterer løbende, når vi får ny information.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS