3x interessante og skæve kopibiler
Når det ‘rigtige’ bliver for dyrt, må man finde billigere alternativer. Vi har samlet tre bud på billigere replikaer.
Kinesiske Omoda er en del af den store Chery-koncern, og mærket introducerer i 2024 den kompakte C5 i Danmark – først med benzinmotor, så som elbil.
TEKST Morten Bek FOTO PR
De kinesiske bilmærker indtager Danmark, som var vores lille land et kæmpe bilmarked. Selv om salget er overskueligt, kan mærkerne bruge Danmark som læring og springbræt, før de træder ind på andre markeder i Europa, hvor elbiler er mindre almindelige.
Endnu et kinesisk mærke melder sig nu på banen, men denne gang er der i første omgang ikke tale om en elbil. Omoda, som er et mærke i den store bilkoncern Chery, starter i 2024 i Danmark med en crossover med benzinmotor: C5. En elbil dukker op senere i 2024.
Det er usædvanligt for en kinesisk producent at introducere en benzinbil i Danmark, men ingen dum idé. Der sælges mange elbiler, men der sælges også mange benzinbiler – og C5-modellen fra Omoda vil være meget skarpt prissat. Den går i konkurrence med Nissan Qashqai og Toyota Corolla Cross.
Omoda er blandt de nyeste kinesiske bilmærker. Omoda har kun eksisteret som et separat mærke under Chery siden 2022, og først i foråret 2023 blev det lanceret som globalt mærke. Chery husker nogen måske fra starten af 00’erne, hvor de med QQ lavede en bil, der var et Daewoo Matiz-plagiat, men i dag er Chery en seriøs og stor spiller i Kina.
Chery har lanceret Omoda som et mærke, der skal signalere ny teknologi og design, og C5-modellen, som er den første af bilerne til det danske marked, var tidligere kendt som Chery Omoda 5.
LÆS OGSÅ | Test: JAC skal oppe sig for at være med
Omoda C5 er en crossover til fem personer med en karrosserilængde på 440 centimeter. Bilen er præget af den opsigtsvækkende grill med diamant-mønster, og mens designet låner lidt fra blandt andre Nissan og Hyundai, virker C5 ikke som en kopi.
C5 sælges allerede under Omoda-brandet i Mexico, Sydafrika, Rusland og Kazakhstan. I Sydafrika har bilen en 1,5-liters turbomotor, men i Danmark får C5 en 1,6-liters turbomotor med omkring 200 hk. Gearkassen er automatisk, og interiøret lover umiddelbart godt med to skærme på hver 10,25″ og sobert design.
Med C5 som det der formentlig bliver en prisbillig konkurrent til Nissan Qashqai, Skoda Karoq og Toyota-modellerne Corolla Cross og C-HR, kommer Omoda til at byde ind på en del af markedet, hvor andre kinesiske mærker ikke er til stede.
Traditionelle benzinbiler står stadig for den største del af salget i Danmark, og hvis kvalitet og egenskaber stemmer, kan Omoda C5 blive en god mulighed for prisbevidste kunder, som har svært ved at finde en ny bil til en overskuelig pris.
LÆS OGSÅ | Duel: BYD Atto 3 går efter Kia Niro EV
Men det er ikke gået hen over hovedet på Chery og Omoda, at elbilerne stormer frem i Danmark. C5 bliver konverteret til en elbil i 2024, og ud af det kommer Omoda 5 EV. Den skulle få et batteri på 64 kWh, en elmotor med 204 hk og en rækkevidde på omkring 450 kilometer (foreløbigt tal). Med den går Omoda efter BYD Atto 3, Hyundai Kona EV, Kia Niro EV og den nye Renault Scenic E-Tech.
Flere elbiler er i vente fra det nye kinesiske mærke. Der skulle komme både en lille elektrisk crossover og en mellemstor elektrisk crossover.
Repræsentanten for Omoda i Danmark kan endnu intet fortælle nærmere omkring, hvor bilerne skal sælges fra eller hvornår de første biler kommer, men vi opdaterer løbende, når vi får ny information.
Når det ‘rigtige’ bliver for dyrt, må man finde billigere alternativer. Vi har samlet tre bud på billigere replikaer.
Vi kan lige så godt vænne os til det. De gamle legender med varme pladser i motorhjerter bliver elektriske – men med den elektriske 5-Serie beviser BMW, at det ikke behøver være helt skidt.
Jo dyrere udgave af Hyundai Ioniq 6, jo hårdere er konkurrencen. Det ser derfor svært ud for den ellers fine elbil i udgaven med 325 hk og alt i udstyr.
Enyaq 80-modellen med 204 hk skiftes nu ud med Enyaq 85 med 286 hk og lidt længere rækkevidde. Den nye variant er marginalt dyrere end den gamle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Jacob Dalby FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 10. juli 2023) Elbiler i Danmark i […]