Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Er der virkelig brug for flere bilmærker i Danmark? Det mener K.W. Bruun, en importør der allerede har en stor og stærk portefølje af mærker i sin forretning; Citroën, Peugeot, Jeep og Voyah er bare en del af de mange mærker.
Til foråret, som indtil videre går løseligt under “2. kvartal”, vil K.W. Bruun introducere danskerne et kinesisk bilmærke, som efter Hongqi og Voyah er det tredje kinesiske mærke hos importøren: Seres.
Seres, der sandsynligvis udtales som øllene fra Aarhus (Ceres, hvis man ikke kender sin øl-historie), har kun produceret biler siden 2019, men er grundlagt som leverandør til bilindustrien i 1986. Det kinesiske marked er det dominerende hos Seres, men mærket opererer i dag også i markeder tæt på os, nemlig Norge og Schweiz.
Seres arbejder, som en række kinesiske bilmærker, på en anden måde end bilmærker fra andre lande, når det kommer til markedsføring. Når bilerne kommer på det danske marked, går de under navnet Seres, men Seres har også heddet AITO i Kina, men det brand er blevet solgt til Huawei. Under Seres finder man også budget-bilmærket Landian, som laver billigere elbiler.
Forvirrende. Bestemt. Det virker måske ikke relevant for det danske marked, men den første Seres-model, der kommer til Danmark, Seres 5, er faktisk udviklet i samarbejde med Huawei, som er kendt for mobiltelefoner og datateknologi (og for at være blevet bandlyst fra USA for mistanke om spionage). Det bør, alt andet lige, give en bil, der er avanceret, når det kommer til infotainment.
Seres 5 er nogle få centimeter kortere end den populære Model Y, som Tesla alene i Danmark solgte omkring 18.000 styk af i 2023. Som Model Y kommer også Seres 5 med træk på to eller fire hjul, og hvis de norske priser er noget at gå efter, vil de danske priser ligge på niveau med Model Y (den fås fra cirka 383.000 kr.).
Seres 5, som den sælges i Norge lige nu, har firehjulstræk og en samlet motoreffekt på hele 585 hk og 940 Nm. Batteriet har en kapacitet på 80 kWh, og rækkevidden i følge WLTP er 483 kilometer på en opladning.
Når det kommer til opladning, går det langsomt. Meget langsommere, end det gør i Model Y. Seres 5 kan kun lade ved en lynlader med op til 100 kW, og Seres oplyser, at det tager 45 minutter at lade fra 30-80 procent. Imponerende er det ikke.
Seres producerer i dag fire bilmodeller. Seres E1, 3, 5 og 7. E1 er en mikrobil, 3 en kompakt SUV og 7’eren en stor SUV på størrelse med Kia EV9. K.W. Bruun lover allerede nu, at der kommer andre Seres-modeller end 5’eren til Danmark, men det er ikke nødvendigvis nogle af de modeller, vi lige har nævnt.
K.W. Bruun kalder Seres for et mainstreammærke, og vi kan kun håbe på, at det er ensbetydende med lave priser, når bilmærket kommer til Danmark.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Så elegant og dynamisk den ser ud, den nye Audi Q5 Sportback. Men desværre er den fine Audi dømt til en tilværelse i skyggen i Danmark.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.