Kategorier
Nyheder

Nu er den i Danmark – Peugeot 508 PSE med 360 hk

Den stærkeste Peugeot nogensinde hedder 508 Peugeot Sport Engineered. En plug-in-hybrid med 360 hk og dynamiske ambitioner. Den vilde Peugeot koster mindst 673.990 kr.

Af: Morten Bek / d. 10. december 2021

Peugeot har lagt de klassiske GTi-modeller i graven. 208 GTi og 308 GTi var de sidste skud på stammen, og GTi’erne kommer aldrig til at genopstå, som vi kender dem. De er en del af en glorværdig fortid med 205 GTi og 306 GTi.

Peugeot har heldigvis ikke tænkt sig at lade sine sportslige ambitioner dø. Det er blot andre og mere tidssvarende ambitioner, franskmændene har fået. Neo-Performance – fornyet og ansvarlig performance er mantraet.

LÆS OGSÅ | Første tur: Kan ny Peugeot 308 tage en topplacering i Golf-klassen?

Vi vil hellere have biler end store ord. Det får vi så. Ud af Neo-Performance kommer Peugeot Sport Engineered, som nemt og mundret forkortes til PSE. Med tiden kan det måske få samme klang som GTi, men lige nu kræver det en forklaring.

Det er næsten for oplagt. Med ansvarlig performance og PSE mener Peugeot selvfølgelig elektrificering. Men elektrificering med bid. Hvor størstedelen af plug-in-hybriderne, som vi kender dem i dag, har til opgave at være nøjsomme, så er PSE-modeller nøjsomme, men også stærke og dynamiske.

Den kan selvfølgelig køre en strækning på strøm

Det er mere end et år siden, Peugeot viste verden de første PSE-modeller. 508 PSE og 508 SW PSE. Men verden er ikke helt den samme, som den har været. Og da den danske importør samtidig ikke skal sælge mange hundrede af dem, har der ikke været travlhed med at få dem til landet.

Men nu sker det, og bestillingen kan afgives, hvis man vil være med på PSE-eventyret fra starten. Priserne for 508 PSE og 508 SW PSE er endelig låst fast.

LÆS OGSÅ | TEST: Peugeot 5008 – behagelig og budgetvenlig med et benspænd

Før vi tager priserne, får du nogle vigtige fakta om bilerne. 508 PSE-modellerne er de stærkeste biler nogensinde fra Peugeot. De har en systemydelse på i alt 360 hk og 520 Nm, og de har samme 1,6-liters turbomotor som alle andre PHEV-biler fra Peugeot.

Der er monteret en elektrisk motor foran og en bagtil, så 508 PSE’erne kan køre med træk på alle fire. 0-100 km/t på 5,2 sekunder, og PSE-modellerne kan selvfølgelig rulle af sted på ren el, hvis man lader dem op. Op til 51 kilometer er både fastback og stationcar opgivet til.

Ydelse er ikke alt, PSE handler om. Dynamikken skal også følge med. Peugeot-ingeniørerne har givet bilerne øget sporvidde (2,4 cm for, 1,2 cm bag), store bremser, 20″ hjul, adaptive støddæmpere med unik indstilling – og siddepositionen i forsæderne er sænket.

Der er få direkte konkurrenter

Mens det er muligt at få en Peugeot 508 Hybrid, altså en PHEV, med 225 hk og Allure-udstyr til 367.990 kr. (2022-pris), så skal der helt andre summer til i PSE-land. 508 PSE koster 673.990 kr. og 508 SW PSE koster 690.990 kr., og begge kommer med GT-udstyr.

Det meste udstyr, Peugeot tilbyder i 508-modellerne er da også standard. Kameravisning med nattesyn, alarm, forsæder med massage og el-justering og meget andet er standard.

LÆS OGSÅ | TEST: Tre elmotorer giver Audi E-Tron S Sportback stort kraftoverskud

Det er svært at finde lignende bilmodeller hos andre mærker. De fleste bilmærker fokuserer stadig primært på fornuftsdelen af plug-in-hybrid-teknologien. Hos Volvo er der dog gevinst. S60 Polestar Engineered og V60 Polestar Engineered er som 508 PSE og 508 SW PSE performance-fokuserede. Systemydelsen er ikke helt sammenlignelig, da Volvo bruger en anden regnemetode. Priserne ligger hos Volvo på 728.029 kr. for S60 og 739.483 kr. for V60.

508-modellerne er kun de første produkter, Peugeot Sport Engineered sender ud. Det ligger i kortene, at den nye 308 i løbet af 2022 også vil trække i det fornuftig-dynamiske PSE-kostume.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.