Peugeot e-208 2023 12
Nyheder
27. marts 2025

Peugeot e-208 GTI – elektrisk hot hatch får grønt lys

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Selvom elbilerne dækker langt de fleste behov, er der langt mellem snapsene, når det kommer til uspoleret køreglæde. Det kan Peugeot e-208 GTI måske lave om på.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Peugeot PR

Peugeot 205 GTI bør betragtes som forfader og bannerfører for den klasse af biler, der kaldes hot hatches. Sammen med VW Golf GTI skabte den frække franskmand klassen, der beviste, at køreglæde ikke behøver at være dyrt. Med lav vægt og omdrejningsvillige sugemotorer fandt man en niche, hvori ellers snusfornuftige og økonomisk orienterede modeller kunne gøres decideret underholdende.

Efter udbredelsen af elbilerne, er køreglæden sværere opnåelig og klassen af hot hatches helt forsvundet. Det kan koges ned til vægten, der, takket være tunge batterier, hurtigt skubber egenvægten op omkring 2 tons selv for mindre elbiler. Den moderne hot hatch skal redefineres, og hvem bedre til at gøre det end en af de bilmærker, der var først? Nu giver Peugeot grønt lys til en GTI-variant af e-208.

4 års tørke

Sidst Peugeot havde en GTI på programmet, var med anden generation 308. Peugeot 308 GTI blev lanceret i 2013 med enten 250 eller 270 hestekræfter fra en 4-cylindret turbomotor, hvor den heftigste variant havde 380 mm Alcon-bremser foran, Cup-forsæder, Torsen-differentiale og en 11 mm lavere sportsundervogn. En bøffet hatchback, der røg ud med badevandet med tredje generation i 2021.

PEUGEOT308GTi.jpg

Til britiske medier bekræfter den nye Peugeot-chef, Alain Favey, at tørken snart er ovre. Der er nemlig givet grønt lys til en sportslig udgave af Peugeot e-208, som skal genoplive GTI-navet hos det franske bilmærke. Peugeot e-208 GTI skal, efter Faveys udsagn, lanceres så hurtigt som muligt. Den elektriske hot hatch skal både være tro mod det historiske GTI-ophav, samt trække tydelige tråde til Peugeots deltagelse i motorsport.

Planerne om at genoplive GTI-navnet er, indtil videre, begrænset til den elektriske e-208. Om GTI-navnet skal udbredes yderligere og eventuelt indføres på benzin betinges af måden, omverdenen tager imod e-208 GTI. Så, please, lad os være søde! Hvis Peugeot ynder at sende kærlige hilsener til deres tidligere GTI-modeller i design og udvikling af fremtidige modeller, er der rigeligt at glæde sig til.

205GTi_1993_01.jpg.jpg
309GTI_1987.jpg
PEUGEOT-106-2565_15.jpeg

I toppen af hierarkiet står selvfølgelig Peugeot 205 GTI. Undertegnede har dog en stærk forkærlighed for dens klodsede storesøster, Peugeot 309 GTI. Samme underskønne motor i en mere kvadratisk og praktisk indpakning.

Af senere modeller er Peugeot 106 GTI også værd at nævne. Den lille 106 var en hot hatch i ordets bogstavelige forstand. Med 120 hestekræfter og en kampvægt på 925 kilo er den nok det tætteste på en regulær efterfølger til 205 GTI, vi har fået. Vi håber, at e-208 GTI kan gøre dem kunsten efter.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: