Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Stellantis-koncernen ruller sin nye elektriske drivlinje ud til alle sine elektriske personbiler – ikke kun til helt nye modeller som Jeep Avenger, Opel Astra-e og Peugeot E-308.
Peugeot lægger ud med sin modelopgradering i den lille e-208, som får glæde af mere ydelse, mere effektivitet og længere rækkevidde før storebror E-308 kommer på markedet i sommeren 2023.
LÆS OGSÅ: Batterirevolution hos Stellantis
Den elektrificerede 208 fik, som flere af de øvrige elbiler i Stellantis, allerede en opgradering i 2021, men den var ikke af større teknisk karakter. 2021-opdateringen gav lidt mere rækkevidde takket være batteristyring og software.
Den nuværende e-208 blev introduceret i 2019, og den findes lige nu hos forhandlerne til priser fra 289.990 kr. Elmotoren har 136 hk/260 Nm og den kører med et batteri med en kapacitet på 50 kWh.
I forbindelse med opdateringen i 2021 gik den fra en oprindelig WLTP-rækkevidde på 340 kilometer til 362 kilometer. Forbruget er i gennemsnit 15,5 kWh for hver 100 kilometer.
Den nye elmotor er mere effektiv – og stærkere. Ydelsen i e-208 løftet med opgraderingen til 156 hk, mens drejningsmomentet forbliver på maksimalt 260 Nm.
Det nye batteri er tilsyneladende en smule mindre end i den kommende E-308; Peugeot oplyser samlet 51 kWh og 48,1 kWh anvendelig kapacitet i e-208, mens tallene for E-308 er 54 og 51 kWh.
LÆS OGSÅ: Peugeot lover meget lavt forbrug i elektrisk E-308
Med det nye batteri forventer Peugeot, at e-208, når den bliver typegodkendt i EU-regi, kan levere 400 kilometer på en opladning. Den kan lade med maksimalt 100 kW, og mens den produceres med både 1-faset og 3-faset opladning, vil den danske importør formentlig holde fast i kun at sælge e-208 med 3-faset opladning – altså, hurtigere opladning på almindelige ladere.
Med et batteri med stort set samme kapacitet går e-208 fra oprindeligt 340 til nu 400 kilometer på en opladning. Det er 60 kilometer eller næsten 18 procent længere ture på en enkelt opladning.
Den første opdatering fra 2021, hvor man fik 22 kilometer mere at gøre godt med, kom fra en varmepumpe med en ny fugtighedssensor til klimaanlægget, dæk med lavere rullemodstand og ændret gearing.
LÆS OGSÅ: Jeep Avenger – et (lille) elektrisk eventyr til Europa
Batteriteknologien tager konstant små og store spring, og e-208 kommer på gaden i 2023 med et batteri med højere effektivitet og energitæthed. I stedet for et større batteri for mere rækkevidde, som giver mere vægt, kan et mere effektivt batteri give mere rækkevidde – og langt lavere forbrug.
Det nye batteri giver e-208 et WLTP-forbrug på kun 12 kWh for hver 100 kilometer – mod den nuværende models 15,5 kWh.
Den nye drivlinje er på vej ud på tværs af Stellantis-mærkerne, og hos Peugeot vil den derfor også komme i e-2008 og, med tiden, også i e-Rifter.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.