Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den elektriske Peugeot E-3008 er en attraktiv crossover på en ny platform med rækkevidde op til 700 kilometer, mulighed for firehjulstræk og op til 326 hk.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
På IAA-biludstillingen i München i starten af september præsenterede Renault en ny Scenic. Væk var MPV-designet, ind kom den populære crossover-form. Men den nye og fuldelektriske Scenic er mere end et hamskifte for en model, for den viser også, at der er styrke og vilje i fransk bilindustri. Scenic er elegant, har lang rækkevidde, er produceret i Europa og produceres med en høj grad af genbrugsmaterialer og genanvendelige materialer.
En uge senere viser Peugeot, at Renault Scenic ikke var en enlig svale. Peugeot illustrerer med sin tredje generation 3008, der står som fuldelektrisk E-3008, at Frankrig vil være blandt de store spillere.
E-3008 byder på mange af de samme styrker som Scenic, men på nogle punkter går den længere endnu. Den fås med firehjulstræk, og den kommer med en endnu længere rækkevidde. Den er også et skelsættende produkt for hele den enorme Stellantis-koncern, for gemt under metaloverfladen finder vi en ny elbilsplatform.
STLA Medium er det usexede navn på den platform, som debuterer i E-3008. Medium hentyder til størrelsen på bilerne, og i tilfældet E-3008 er bilen en crossover med en længde på 454 cm – kortere end VW ID.4 og Nissan Ariya, men stadig i samme populære bilklasse.
Fordi Peugeot, og dermed Stellantis, kommer sent til den meget vigtige fest, skal bilerne på STLA-platformen slå i gennem med stærke attributter. Variation er nøgleordet, og det samme er rækkeviddetal, som skal give hovedpine hos mange andre mærker.
E-3008 kommer i tre motorvarianter. Standardvarianten med en enkelt elmotor ved forhjulene med 210 hk kører med et batteri på 73 kWh, som næsten er så stort som det størst mulige i Skoda Enyaq og VW ID.5. Rækkevidden er 525 kilometer, som er ret gennemsnitlig. Samme batteri har topmodellen Dual Motor med to elmotorer og firehjulstræk, som kommer med 320 hk – til en rækkevidde på de samme 525 kilometer som basisudgaven. Batteriet på 73 kWh er sandsynligvis valgt, fordi topmodellen skal være så dynamisk (og let) som muligt.
Med E-3008 Long Range med forhjulstræk og 230 hk er der et langt højere tal for rækkevidden. Da batteriet er meget stort for så kompakt en bil – 98 kWh – er rækkevidden i den forhjulstrukne E-3008 Long Range på 700 kilometer.
Hvor hurtigt kan E-3008 så lade? Den maksimale kW-rate ved en DC-lynlader er 160 kW. Det er gennemsnitligt, måske endda under gennemsnittet for en helt ny platform, men hvis ladekurven er stabil med højt kW-tal, betyder det mere, end at bilen kan nå op på 250 kW i kort tid.
Det er nærliggende at tro, at Peugeot fremover kun vil sælge 3008 som elbil. Den nuværende 3008 udgår i foråret næste år, og så er scenen klar til E-3008. Men ved at dykke ned i pressemeddelelsen fra det franske mærke, dukker der håb op for kunder, som ikke er klar til at køre elbil.
Over ganske få linjer bliver det klart, at 3008 også vil komme som både hybrid og plug-in hybrid – afhængigt af behovene på de enkelte markeder. Det betyder, at 3008 vil blive produceret med det nye hybridsystem med benzinmotor, elmotor og dobbeltkoblingsgearkasse, som yder 136 hk. I forhold til plug-in hybriden er det sandsynligvis samme system, som anvendes i dag: 1,6-liters turbomotor og en elmotor(-er), hvor ydelsen med forhjulstræk er 225 hk og med firehjulstræk op til 360 hk.
LÆS OGSÅ | Vildt redesign til Peugeot 508
På et tidspunkt i 2024 præsenterer Peugeot en storebror til 3008/E-3008. Det er en ny udgave af 5008, som også vil være 100 procent elektrisk.
Som Renault rykker også Peugeot på brugen af bæredygtige eller genanvendelige materialer i den nye E-3008. 500 kilo, svarende til 20-25 procent af bilens samlede vægt, er lavet af “grønne” materialer. Grønne er måske så meget sagt, men i hvert fald er der tale om blandt andet forskellige plastdele i bæredygtige materialer, genanvendt plast og såkaldt “grønt” stål og aluminium, som er produceret mere ansvarligt end sædvanligt stål og aluminium.
Hvis Peugeot kan sælge den nye E-3008 til fornuftige og, ikke mindst, konkurrencedygtige priser, kan den blive et stort aktiv for mærket i både Danmark og resten af Europa.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.