marts 20, 2024

Peugeot E-5008 har syv sæder og kører op til 660 km på en opladning

Peugeot bliver et af de første mærker med en elektrisk crossover til syv personer. Den nye E-5008 har op til 320 hk og en rækkevidde op til 660 km.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Mulighederne for at vælge en elbil med syv sæder er stærkt begrænsede, og hvor der er mulighed, er der typisk også en høj pris. Peugeot har netop præsenteret sin nye E-5008, og mens der vil gå nogen tid, før vi kender prisen, indikerer priserne på den nye E-3008, at E-5008 kan introduceres i Danmark til priser i omegnen af 350.000 kr.

E-5008 er naturligvis større end E-3008, så der er plads til de to ekstra siddepladser. Med en længde på 479 cm er den mellemstor i størrelsen, hvor E-3008 er 454 cm lang. De ekstra 25 cm er også brugt til at “strække” designet på E-5008, som er mere klassisk SUV end E-3008, der har et coupé-snit. E-5008 er også bygget ud i højden, hvor den med 169 cm er fem cm højere end E-3008.

Møder man en af de nye SUV’er fra Peugeot og ser den forfra, vil kun tallet lige under frontklappen vise, om det er E-3008 eller E-5008. Hvor den gamle udgaver, 3008 og 5008, var lidt forskellige i frontdesignet, er der ikke umiddelbart noget, der adskiller de to.

Syv sæder og variabelt interiør

Det store trækplaster ved E-5008 er muligheden for at være syv i bilen. Der er ingen direkte konkurrent, der kan tilbyde det, Peugeot kan med sin nye elbil. I kraft af længden på bilen og en platform udviklet primært til elbiler, lover Peugeot rigtig gode pladsforhold på alle pladser.

Række to byder på “enestående pladsforhold”, og de tre sæder består af en bænk, der kan justeres i længden. Den er opdelt i to dele i forholdene 60/40 procent, mens ryglænene kan fældes ned i 40/20/40-inddeling. Ryglænene kan justeres i fem hældninger.

Adgang til de to sæder på række tre sker nemt med Easy Access-systemet, der gør, at sæderne på række to kan fældes ned og fremad, så åbningen bliver stor. Peugeot lover fuldvoksne, komfortable sæder, men nævner ikke, hvor høj man maksimalt må være, hvis man slår sig ned på række tre.

Bagagerummet stiller med 259 liter, hvis alle syv sæder er i brug. Med fem sæder i brug er der hele 748 liter, og er alle bagsæder fældet ned, stiger tallet til 1.815 liter.

I den anden ende af kabinen er der forskel på opbygningen af skærme og selve skærmarealet – infotainment og instrumentering – alt efter udstyrsvariant. Allure-varianten kommer med to skærme på hver 10″, som står under et fælles bredt panel. GT-udstyrsvarianten har et stort panel med et skærmareal på i alt 21″.

En tredje touchskærm sidder til højre for rattet og giver adgang til i-Toggles, som er virtuelle, knapper, som kan indstilles til at fungere som genveje for brugerens favoritfunktioner. Det kan være ting som at blive navigeret til en hyppigt brugt destination eller opkald til kæresten.

Maksimalt 320 hk og en rækkevidde på op til 660 km

E-5008 kommer med de samme muligheder for at vælge batteristørrelse og motorydelse som den nye E-3008. E-5008 kan fås med forhjulstræk i to versioner og med firehjulstræk i en version. Basismodellen med forhjulstræk og 210 hk har batteri med en kapacitet på 73 kWh, og det driver også firehjulstrækkeren med 320 hk.

Rækkevidden i alle versioner er indtil videre ikke WLTP-certificeret, men Peugeot regner med, at basismodellen med 73 kWh, forhjulstræk og 210 hk vil kunne køre cirka 500 km på en opladning. Den maksimale rækkevidde får man i Long Range-versionen med forhjulstræk, 98 kWh og 230 hk, som klarer op til 660 kilometer.

Fuld elektrificering bliver ikke den eneste mulighed med den nye syvsæders model fra Peugeot. Franskmændene sætter også en 5008 som hybrid med benzinmotor med i alt 136 hestekræfter og en plug-in hybrid med 195 hk i produktion. Plug-in hybriden har en benzinmotor med 150 hk og en elmotor med 125 hk, og batteristørrelsen – som ikke er oplyst – giver en elektrisk rækkevidde på over 80 kilometer.

På nuværende tidspunkt har den danske importør ikke indikeret, om det alene bliver den elektriske E-5008, der lanceres i Danmark, eller om man også vil kunne købe hybriden og plug-in hybriden.

Del artikel:

Brugte biler fra Peugeot til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS