Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Polestar starter den danske introduktion af modellen med nummeret 4 med et attraktivt tilbud på privatleasing. Kampagnen gælder for alle udgaver af den nye Polestar 4, og på privatleasing er pakkerne Pilot og Plus – og valgfri farve – med i pakken.
Den direkte besparelse i forhold til den privatleasingkontrakt Polestar 4 indtil nu er blevet udbudt til, ligger på næsten 2.100 kr. om måneden for basisudgaven Single Motor med baghjulstræk: i stedet for en månedlig ydelse på 8.095 kr. slipper man med kun at betale 5.995 kr. om måneden.
LÆS OGSÅ | Polestar 4 koster fra 465.000 kr.
Det er en kampagne, som uden tvivl vil give opmærksomhed omkring den nye Polestar 4, allerede inden den for alvor lanceres. Men konkurrencen på privatleasing er lige nu hård, og 4’eren står overfor nogle spændende konkurrenter – både nye og ikke helt så nye.
Vi ser nærmere på Polestars kampagnetilbud, og så kigger vi på privatleasingtilbud på elbiler i samme klasse fra BMW, Cupra og Mercedes. Alle priser inkluderer 15.000 kilometer for hver 12 måneder – med mindre andet er nævnt.
Privatleasingkampagnen på Polestar 4 er lavet i samarbejde med Santander Bank, som også står for kontrakten med kunderne. Leveringstiden på Polestar 4, som det ser ud lige nu, er fire til fem måneder, så man kan regne med at være kørende i den svensk-kinesiske elbil i december eller januar.
Polestar 4 fås i to varianter, og mange hestekræfter skiller de to: Single Motor har baghjulstræk og 272 hk, og Dual Motor har firehjulstræk og 544 hestekræfter. Prisforskellen på privatleasing er lav og langt mindre, end man umiddelbart skulle tro. Engangsydelsen er den samme for de to varianter – 19.995 kr. – mens forskellen i den månedlige ydelse er 300 kr.
Polestar 4 Single Motor med 272 hk og med Pilot-pakke og Plus pakke koster 5.995 kr. om måneden. Polestar 4 Dual Motor med 544 hk og med Pilot-pakke og Plus pakke koster 6.295 kr. om måneden. Kontrakten løber 36 måneder med i alt 45.000 kilometer, og efter tre år har man betalt 235.815 kr. for den baghjulstrukne og 246.615 kr. for den firehjulstrukne.
Pilot-pakken (inkluderet) indeholder Pilot Assist og Lange Change Assist, som udvider muligheder for autonom kørsel, mens den ligeledes inkluderede Plus-pakke står for matrix-LED-forlygter, Harman Kardon-lydanlæg, head-up-display, varme i rat og bagsæder, automatisk klimaanlæg med tre zoner, opladning med 22 kW ved en standardlader og meget mere.
Hvis Polestar 4 tror, at de efterlader konkurrenterne i støvet, så vil BMW gerne have en alvorssnak med dem. BMW har nemlig også et rigtig godt tilbud på privatleasing, som også vækker opmærksomhed. For det første fås den let fornyede i4 i eDrive35 M Sport-version med 286 hk på tre års leasing til kun 4.995 kr. om måneden. Engangsydelsen er 30.000 kr., og der er 15.000 kilometer med om året, og efter tre år har man brugt 215.715 kr. på den elektriske BMW.
Inkluderet er en masse udstyr, eksempelvis adaptiv fartpilot, automatisk klimaanlæg med tre zoner, Widescreen-display, metallak og M Sport-pakke.
LÆS OGSÅ | BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.
For det andet tilbyder BMW topudgaven i4 M50 med 544 hk til kun 5.995 kr. om måneden. Vilkårene er de samme som med versionen ovenfor, blot er engangsydelsen lidt højere med 35.000 kr. Efter tre år har den hurtige BMW kostet 256.715 kr.
Som M50 har i4 en del mere udstyr end basisudgaven eDrive 35. Den har blandt andet større hjul, adaptiv undervogn, variabelt sportsstyretøj, M Sport-bremser og aerodynamikpakke.
Cupra er mindst lige så ihærdige for at få en større bid af markedet, som Polestar er det. Med den nye Tavascan, som er fætter til Volkswagen ID.5, har Cupra også et rigtig godt privatleasingtilbud på en mellemstor elbil med masser af udstyr og lang rækkevidde
Indtil videre fås Tavascan med baghjulstræk og 286 hestekræfter på privatleasing og med enten Endurance- eller Adrenaline-udstyr. Den firehjulstrukne Tavascan VZ optræder ikke på prislisten. Det gør egentlig ikke det store, for elmotoren med 286 hestekræfter kender vi for rigtig gode præstationer.
LÆS OGSÅ | Cupra Tavascan overrasker med lave priser
På privatleasing starter Tavascan rigtig fornuftigt med en engangsydelse på kun 9.995 kr., og den månedlige ydelse ligger på 4.845 kr. med Endurance-udstyr, som inkluderer 19″ alufælge, infotainment med 15″ skærm og meget andet (pris med 15.000 kilometer/årligt. Med 10.000 kilometer årligt er prisen 4.495 kr.).
Den fuldt udstyrede Adrenaline-variant med blandt andet 21″ alufælge, matrix-LED-forlygter, panoramaglastag og adaptiv undervogn fås til 5.350 kr. om måneden (pris med 15.000 kilometer/årligt. Med 10.000 kilometer årligt er prisen 4.995 kr.).
Leasingkontrakten løber 48 måneder, som er et år længere end konkurrenternes, men den kan selvfølgelig afbrydes efter 12 måneder. 48 måneders leasing af Tavascan med det hele koster 276.035 kr.
Mercedes har gennem længere tid kørt en privatleasingkampagne på nogle af sine vigtigste elbiler, og en af dem er sedanen EQE. Den kampagne kører fortsat, og den gør, at man kan få den store sedan i udgaven EQE 350+ AMG Edition med 292 hk og en rækkevidde på hele 688 kilometer til en månedlig ydelse på 6.195 kr.
Engangsydelsen er forholdsvis høj med 40.000 kr., og der er noget, man skal være opmærksom på: leasingkontrakten løber 12 måneder og med 15.000 kilometer, når udgangspunktet er 6.195 kr. om måneden. Skal kontrakten løbe 24 måneder, er den månedlige ydelse på 6.895 kr., og hvis man vil op på 36 måneder, stiger den til 6.995 kr.
LÆS OGSÅ | Test: Opdateret Mercedes EQB
Den samlede betaling efter tre år er 302.720 kr., men det skal siges, at forsikring er inkluderet i leasingydelsen. Som AMG Edition har EQE blandt andet AMG-styling, 19″ alufælge, el-betjent bagklap, sportssæder, nøglefri betjening, infotainment med 12,8″ touchscreen og indtræk i kunstlæder og mikrofiber.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.