Første synlige bevis på, at Polestar er på vej med en ny model, er landet i vores indbakke. Et mørkt billede viser en tildækket bil set direkte forfra, og der er tale om en kompakt elbil - den mindste Polestar. Mens det er svært at se, hvilken størrelse og form bilen har, så er det tydeligt at se, at der er tale om en kompakt crossover eller SUV.
Men hvor kompakt? 7'eren bliver med stor sandsynlighed større end Volvo EX30, der er 423 centimeter lang. Det er en bil, der i kraft af den størrelse er svær at sælge på det amerikanske marked, og selv om det er uvist, om Polestar vil sælge den kompakte model i USA, så er det sandsynligt.
Polestar baserer den nye model 7 på nye teknologier fra samarbejdet med Volvo, som sammen med Zeekr ligger sammen i den store kinesiske koncern Geely. Polestar går efter at blandt andet at differentiere køreoplevelsen fra Volvos modeller, men når det gælder batterier og elmotorer vil forskellene næppe blive store.
Den mindste model bliver den nyeste
Det kan lyde forkert, at den mindste Polestar-model skal have navnet 7, når de større modeller har numrene 2, 3, 4 og 5 (og 6), men sådan er det hos Polestar: mærket giver sine modeller navn efter lanceringstidspunkt, ikke efter størrelsen.
På den måde kan man regne ud, at Polestar 2 er den ældste model i programmet - og 7'eren er den nyeste. Men før den nye Polestar 7 kommer på markedet, vil det svensk-kinesiske mærke først sende 5'eren (en stor hatchback - mærkets flagskib) og 6'eren (en åben model) på markedet.
Polestar 7 forventes ikke introduceret før 2028, hvor konkurrencen på markedet for kompakte elbiler vil være meget hårdere end i dag. Til den tid vil der være en kompakt Audi, BMW i1, en ny Mercedes-Benz EQA og mange flere på markedet.
Som den første Polestar skal 7'eren produceres i Europa. Fabrikken, som ligger i Kosice i Slovakiet, er en Volvo-fabrik, som svenskerne begyndte at opføre i 2023.