Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Man kan sige nok så meget om denne Ugens fund, men den kan aldrig klandres for at være kedelig. Den er nok nærmere en af de sjoveste Volvoer på brugtmarkedet. Den er samtidigt også en af de eneste Volvoer, der kommer med udstødningsspjæld som standard og et lille blåt emblem i kølergrillen, som fortæller mere, end man tror.
Det lille blå emblem bevidner nemlig om, at denne Ugens fund er langt fra standard. Man skal være bilkender for at vide, hvor fed denne V60’er reelt er. Nu kan familiens indkørsel få en gevaldig opgradering.
I dag forbindes Polestar naturligt med elbiler. Sandheden er dog, at man ikke skal mere end syv år tilbage i tiden, før Polestar havde meget lidt med elektriske biler at gøre. Faktisk var det alt andet end elektriske biler, man kunne forbinde med Polestar.
Det hele starter med Flash Engineering, som blev stiftet i 1996. Flash Engineering var et svensk racerteam, der tunede, skabte og kørte racerbiler til touringcar mesterskaberne i Sverige.
Det er først i midten af 00’erne at Polestar bliver til, da Flash Engineering teamet bliver solgt og rebrandet til Polestar Racing. Her begynder Volvo også at komme ind i billedet, da Polestar Racing tuner, modificerer og kører løb i Volvoer.
I 2009 bliver Polestar Racing officielle partnere med Volvo og teamet skal nu modificere Volvos eksisterende modeller. Seks år senere i 2015 beslutter Volvo sig for at opkøbe hele Polestar Racing og sælge Polestar-optimerede Volvoer i egne butikker. Denne Ugens fund er den første serieproducerede Volvo med Polestar-optimering og de kom godt fra start, må man sige.
Motor: R4, 1.969 cm3, benzin
Ydelse: 367 hk / 470 Nm
0-100 km/t: 4,8 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 12,3 km/l
Mål (L/B/H): 464/187/148 cm
Køreklar vægt: 1.601 kilo
Normalt er der tonsvis af ekstraudstyr, man skal forholde sig til, når man konfigurere en ny bil. Det er dog ikke tilfældet med denne Ugens fund. For da Volvo sendte denne V60 Polestar på markedet, skulle kunderne nemlig kun forholde sig til én ting.
Det eneste, man kunne sætte præg på, var farven, og selv her var valgmulighederne få. Man kunne nemlig kun vælge sin V60 Polestar i én af i alt fire farver.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: 00’erne har ringet, de vil gerne have deres gule Lamborghini Gallardo tilbage
‘Rebel Blue’, som Ugens fund er udstyret i, er klart den mest iøjnefaldende. ‘Black Sapphire Metallic’, ‘Bright Silver Metallic’ og ‘Ice White’ gør ikke samme væsen af sig. Den lyseblå er den rigtige farve til denne Ugens fund, da det er farven som Polestar i sin tid blev kendt for. Vil man derfor have den perfekte konfigureret V60 Polestar, så er det denne kombination man skal vælge.
Man kan ikke sige Volvo uden at sige sikkerhed. Volvo har for længst cementeret deres interesse og prioritering af sikkerhed, men med denne Ugens fund slap de sikkerhedstøjlerne en smule. Selvom den er firehjulstrukket, sender systemet flere kræfterne til baghjulene, hvilket resulterer i, at den kan slå en smule ud med halen, når man prikker lidt til den.
Ved første øjekast er det nok mest farven, der står i øjnene, samt det lille Polestar-logo i kølergrillen, der gør Volvoeksperter lidt kåde. Det er også netop det lille emblem, der skriger ‘Jeg er hurtig’ og afslører hele bilen. Generelt er der meget på bilen, der ikke normalt er at finde på en V60. De store 20″ Polestar-fælge, Öhlins-støddæmpere, to udstødningsrør og selvfølgelig det lille emblem.
Det lille emblem betyder nemlig, at bilen har 367 hk og går fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder. Lyden fra de fire cylindre er heller ikke til at tage fejl af. Selvom en cylinder mere nu havde været passende og givet bilen en endnu bedre lyd, kan man godt nøjes.
Man kan være nok så fornuftig, når man vælger familiebil. Er man til lidt sjov og samtidigt ønsker den sikkerhed og komfort, som Volvo normalvis tilbyder, så er denne Ugens fund bestemt værd at kigge en ekstra gang på.
Der er plads til 430 liter i bagagerummet og der kan vovsen jo fint være, hvad end det er en Labrador eller chihuahua. Læg dertil at bilen er så sikker som Fort Knox og samtidig har materialer af god svensk kvalitet, jamen så har man da tæt på en perfekt familiebil.
Der blev kun bygget 750 eksemplarer og den blev aldrig nogensinde solgt i Danmark, da den ikke blev udbudt på det danske marked. Så hvis man vil have et eksemplar, er det med at få fingeren ud. Muligheden byder sig ikke lige foreløbigt igen.
Den koster 424.900 kr. og er netop nu til salg ved Bilhuset Silkeborg. Vil man opgradere familielivet eller bare have fingrene i en eftertragtet Volvo, så kan man opleve den rebelske V60 Polestar lige her.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.