Test: Ligegyldig Lexus
Lexus UX er en ældre hybridbil, der trods flere hestekræfter end tidligere kæmper en hård kamp for at være relevant og klare sig mellem stærkere modeller.
TEKST Morten B. Bek FOTO/VIDEO PR
At spænde en trailer eller campingvogn efter en bil koster på forbrug og rækkevidde. Vindmodstand og vægt har en voldsom effekt – og det er der intet nyt i.
Det betyder ikke det store, rent praktisk, når man trækker noget på krogen med en bil, som drives af en forbrændingsmotor. Så er det nemt at finde en tankstation, bruge et par minutter på at hælde brændstof i tanken og så køre videre med læsset.
LÆS OGSÅ | 10 biler i kamp om at blive Årets Campingtrækker 2023
Med elbilens efterhånden store udbredelse står camping- og trailerfolket med en frisk udgave af problemstillingen. En campingvogn vil typisk halvere rækkevidden i en elbil (det samme sker i en bil med forbrændingsmotor), men antallet af ladestandere og adgangen med campingvogn/trailer gør det reelt rigtig svært at komme rundt med campingvogn eller en stor trailer, når man kører elbil.
Når der kommer noget, der vender helt op og ned på status quo, er der grund til at være skeptisk. Ikke desto mindre er den lille campingvogn fra amerikanske Polydrops uhyre interessant. Polydrops siger, at den nye mini-campingvogn P19 Shorty til to personer kan forlænge rækkevidden i en elbil.
Polydrops startede i 2017 i Californien, og den første mini-campingvogn kom på markedet i USA i 2019, og en opdateret model med indbygget batteri op til 4,8 kWh er siden kommet til. Batteriet gør campingvognen uafhængig af ekstern strøm i op til en uge.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota BZ4X falder til jorden med et brag
Men den nye P19 Shorty kommer uden batteri og er en letvægtsmodel, og Polydrops sælger den som en aerodynamisk genialitet, som hjælper elbiler med at sænke forbruget og forlænge rækkevidden.
Marketingtricks eller virkelighed? Det er sundt at være skeptisk, og om det virkelig forholder sig sådan i virkeligheden, at den lille campingvogn kan være en rækkeviddemæssig fordel for en elbil, kan vi ikke uden videre vurdere.
Polydrops har selv forestået en række forbrugs- og rækkeviddetest med P19 Shorty. På en motorvejstur på lige under 50 kilometer i Hyundai Ioniq 5 Long Range med P19 Shorty på krogen (topfart 88 km/t), registrerede bilen et gennemsnitsforbrug på 5,76 kilometer på 1 kWh, som er lig med et forbrug på 17,4 kWh for hver 100 kilometer.
LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 5 N rammer i 2023 med 585 hk
Den amerikanske EPA-forbrugsnorm giver Ioniq 5 en rækkevidde på 412 kilometer, men med Polydrops-campingvognen har elbilen potentielt en rækkevidde på 445 kilometer. Det er en forbedring på 8 procent – samtidig med, at man har et sted at overnatte.
Polydrops sælger indtil videre kun sine mini-campingvogne i USA. Prisen for P19 Shorty er 9.950 dollars, svarende til cirka 71.000 kr.
Lexus UX er en ældre hybridbil, der trods flere hestekræfter end tidligere kæmper en hård kamp for at være relevant og klare sig mellem stærkere modeller.
Foruden gode køreegenskaber står MG4 i dag uden de store salgsargumenter i et hajfyldt lavprisfarvand – på trods af en nylig opdatering.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.