Kategorier
Nyheder

Ingen aprilsnar: Porsche laver 911 til terræn

Porsche 911 Dakar har 80 mm hævet undervogn, firehjulstræk, terrændæk og beskyttelse på skærmkanterne. Den skæveste 911 nogensinde kan blive din, hvis du sikrer et af 2.500 eksemplarer.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Porsche har en stærk tilknytning til motorsport. I 1984 vandt Porsche ekstremløbet Paris-Dakar med en firehjulstrukken 911, og næsten fire årtier senere, skal det fejres igen.

Den nemme marketingløsning havde været at give Cayenne en overhaling med grove dæk, sorte skærmkanter og projektører på taget. Det kunne Porsche være sluppet af sted med under temaet “nutidens ørkenracer”.

LÆS OGSÅ | Fortiden kalder – Porsche 911 Sport Classic med retrodesign

Nemme løsninger ligger ikke til Porsche. Så 1984-sejren genoplives med en terrængående udgave af 911. Det kunne være noget fra et parallelt univers, vi bare har fundet på, men det er det ikke: Du kan nu sikre dig en 911 Dakar med hævet undervogn, terrændæk og off-road-køreprogram.

Undervognen kan løftes 30 mm ekstra

Der findes nok ikke mange derude, som havde tænkt, at de en dag ville se en Porsche 911, som fra fabrikken er udstyret med Pirelli Scorpion All-Terrain Plus-dæk – forstærkede, grove dæk til off-road og terræn. De sidder på 911 Dakar, og de sidder der ikke for sjov.

Porsche har hævet undervognen med 50 mm i forhold til 911 Carrera med sportsundervogn, men løftet stopper ikke der. I køreindstillingen Offroad hæves undervognen yderligere 30 mm, så der er 80 mm ekstra frihøjde. Med det ekstra løft er topfarten begrænset til 170 km/t, men det er rigeligt til fest i ørkensandet.

LÆS OGSÅ | Porsche Macan T – mens vi venter på den elektriske

Offroad er ikke eneste nye køreprogram. I Rallye tilpasses undervognen i 911 Dakar løst og ujævnt underlag – og som bonus får man Rallye Launch Control, hvor elektronikken tillader at hjulene spinder 20 procent, før der gribes ind.

911 Dakar har frihøjde og tilkørselsvinkel som en klassisk SUV, siger Porsche. Den er, naturligvis, udstyret med firehjulstræk.

Kurven må bære 42 kilo essentielt udstyr

Porsche har dykket ned i skatkisten efter forstærkninger til 911 Dakar. Fra 911 GT3 kommer motorophængene og den kulfiberforstærkede fronthjelm.

Som standard kommer 911 Dakar i almindelig lakering, men hvis man virkelig vil fejre fortiden, bestiller man Rallye Design-pakken, som på bilen, der viser i ørkenen. Pakken kommer med to-tone-lakering, Roughroads-staffering, frit valg mellem løbsnumre fra 0 til 999 (1984-vinderen var en model 953), hvide fælge og komplet røde baglygter.

LÆS OGSÅ | Afspærret, snebelagt bjergvej med Porsche Taycan Sport Turismo

For den bedste oplevelse og de bedste overlevelseschancer, når turen går meget langt væk fra asfalten, bestiller man kurven til taget. Den kan bære 42 kilo – perfekt til reservedunk og redningsudstyr – og har indbyggede spots, som drives via et 12 V-stik.

2.500 eksemplarer af ørkenraceren

911 Dakar har kræfter til at gøre udflugten i ørken, skov eller noget helt andet rigtig sjov. 3-liters bi-turbo-boxermotoren yder 480 hk/570 Nm – 0-100 km/t er ovre efter 3,4 sekunder.

På grund af terrændækkene er topfarten begrænset til 240 km/t. 911 Dakar er den langsommeste 911, men helt sikkert en af de sjoveste.

LÆS OGSÅ | Tak, Porsche: Cayenne Cabriolet var dødfødt

911 Dakar har endnu ikke fået dansk prisskilt, men i forhold til de tyske priser, hvor modellen er lidt dyrere end 911 Turbo og lidt billigere end 911 Turbo S (som i Danmark ligger på henholdvis 3.835.000 kr. og 4.475.000 kr.), vil en pris over 4 mio. kr. være sandsynlig.

Til trods for prisen, skal man skynde sig. Porsche laver kun 2.500 eksemplarer af 911 Dakar. Og når Porsche laver specialmodeller i begrænset oplag, går det som regel meget stærkt med salget. Kunderne ved, at det er sådan, en eftertragtet og potentielt guldrandet klassiker fødes.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.