BMW 3.0 CSL 88903_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat
Nyheder
24. november 2022

Kun 50 eksemplarer af ny BMW 3.0 CSL

Morten B. Bek

Morten Bek

BMW M fejrer sig selv og trofaste kunder med den spektakulære 3.0 CSL – en delvist håndlavet coupé med 560 hk og manuel gearkasse.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hvis man gik og troede, at BMW M GmbH kun fejrer sin 50 års fødselsdag med den monstrøse SUV XM, så byder tyskerne i dag på en overraskelse: 3.0 CSL. En rå coupé med et klassisk navn – det helt modsatte af en stor SUV.

Hvis 3.0 CSL-navnet ikke får en klokke til at ringe, så er man ikke stor nok M-fan. 3.0 CSL var en coupé på basis af E9-serien fra starten af 1970’erne, da BMW M stod for Motorsport og ikke Monstermotorer. Den nu legendariske coupé blev lavet til både ræs og i en gadeversion, og den er kendt som Batmobilen fra BMW – på grund af vilde spoilere og heftige karrosseridele, som gav den samme udtryk som superheltens foretrukne biler.

Den nye 3.0 CSL (Coupé, Sport, Leichtbau), som hverken hedder M3, M4 eller noget andet fra M-flokken, er en sammensætning af alt det bedste fra M GmbH. En moderne fortolkning, som er skabt i 70’er-modellens ånd.

BMW 3.0 CSL 88906_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat
BMW 3.0 CSL 88908_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat
BMW 3.0 CSL 88901_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat
BMW 3.0 CSL 88899_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat
BMW 3.0 CSL 88888_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat
BMW 3.0 CSL 88882_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat
BMW 3.0 CSL 88904_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat

Delvist håndlavet til de mest loyale kunder

3.0 CSL kan ikke puttes direkte ned i en kasse med eksisterende M-modeller. Den ligner måske mest af alt M4 Coupé, men fronten har et helt andet og renere udtryk. Måske endda det hidtil bedste forsøg fra BMW på at integrere den store grill.

Den store hækvinge, spoileren på taget over bagruden og de tydeligt bredere, fritstående for- og bagskærme er direkte link til den historiske 3.0 CSL. Næsten alle karrosseridele består, i hvert fald i nogen grad, af kulfiberforstærket plast, altså et let og stærkt kompositmateriale. De store spoilere og det vilde karrosseri er ikke for sjov. BMW M har brugt 50 timer i en vindtunnel på at finjustere aerodynamikken – og i alt 200 timer på at give den helt rigtige aerodynamiske balance.

Den nye model bliver delvist skruet sammen i hånden på fabrikken i Dindolfing i Tyskland, og hver eneste af bilerne gennemgår cirka 6.700 manuelle processer undervejs i produktionen. Dele af bilen er også håndlavet, som det eksempelvis gælder tagspoileren.

Produktionen ventes at løbe over cirka tre måneder. Den korte produktionstid skyldes, at der kun skal laves 50 eksemplarer – nummereret fra #01/50 til #50/50.

Hvis man tænker, at NU skal der spares op, så er det en god idé at sænke forventningsniveauet. De 50 eksemplarer af 3.0 CSL kommer tydeligvis ikke ud gennem de normale salgskanaler: “3.0 CSL vil finde sin plads i bilsamlinger hos særligt loyale og entusiastiske BMW M-fans.”

BMW 3.0 CSL 88895_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat
BMW 3.0 CSL 88894_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat
BMW 3.0 CSL 88897_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat
BMW 3.0 CSL 88907_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat
BMW 3.0 CSL 88896_highRes_the-bmw-3-0-csl-stat

Aldrig har 3-liters motoren været stærkere

Den sekscylindrede rækkemotor med 3-liters slagvolumen er en klassiker hos BMW, og den undergår konstant forbedringer. I 3.0 CSL ligger den i seneste udgave og med den højeste ydelse nogensinde. Med 560 hk og 550 Nm har den 50 hk mere end eksempelvis M4 Coupé Competition, og ikke nok med det, så er den udstyret med 6-trins manuel gearkasse og baghjulstræk.

Gearvælgeren er også noget særligt. Lavet kun til 3.0 CSL. Den hvide gearknop med tallet 50 – som BMW M GmbH 50 år – har tallene indgraveret og skulle ligge perfekt i hånden.

3.0 CSL er udstyret med adaptiv undervogn, kulfiber-keramiske bremser og et hav af køreindstillinger. Blandt dem er 10 niveauer for traction control-systemet. Hvis man vil lave dækrøg med sin sjældne jubilæumsmodel, er det helt sikkert også en mulig måde at fejre BMW M GmbH og 50 år.

Lausitzring (GER) 20th May 2017. BMW Motorsport, BMW 3.0 CSL Race Taxi.
Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: