Kategorier
Nyheder

BMW M2 er tilbage, og den har 460 hk og manuel gearkasse

Den mindste BMW M-model er tilbage – og M2 har heldigvis stadig en 3-liters rækkemotor. Ydelsen er oppet til 460 hk, som skal modvirke en højere kampvægt.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hvad er det eneste middel mod højere vægt i en bil? Flere kræfter. Der skal højere ydelse til, jo mere masse der er at flytte rundt på. Og der er mere masse og i det hele taget mere af den nye BMW M2, end der var af den gamle.

BMW M2 er den mindste M-model, men det er også modellen, der holder fanen for køreglæde, agilitet og frækhed højt hos M-afdelingen.

LÆS OGSÅ: Lyntransport: BMW M3 for første gang som stationcar

Med den helt nye generation, hvor platformen er skiftet fra den gamle 1-series til den nyere fra bl.a. 3-serie, er M2 strukket til at blive 12 cm længere. Den nye platform og de større dimensioner er med til at hæve vægten til mindst 1.775 kilo. Den gamle M2 i Competition-udgaven vejede til sammenligning 1.625 kilo.

Her kommer så de ekstra kræfter ind i billedet. I den vildeste udgave af forgængeren, M2 CS, var ydelsen på 450 hk, mens Competition-versionen bød på 410 hk. Den almindelige M2 havde en ydelse på 370 hk. Den nye M2 – uden tilnavne som Competition eller CS – leverer hele 460 hk.

Som en lille M4

BMW kan, med rette, bruge storebror M4 som en målestok for den nye generation. Platformsmæssigt har de to modeller meget til fælles, og 3-liters turbomotoren er af samme støbning.

M4 i standardversionen har 480 hk, baghjulstræk og manuel gearkasse. Det er en standardversion af de hurtige: 0-100 km/t på 4,2 sekunder, hvis man kan flytte gearstangen hurtigt nok.

LÆS OGSÅ: Video: Sælg huset, hunden og kæresten og køb en BMW M4!

Den nye M2 har med sine 460 hk, baghjulstræk og manuel gearkasse evnen til at nå 100 km/t på næsten samme tid, nemlig 4,3 sekunder. Den manuelle gearkasse regnes faktisk som ekstraudstyr, mens en 8-trins automatgearkasse (0-100 km/t på 4,1 sekunder) er standard. Topfarten er 250 km/t – med M Driver’s Package er den 285 km/t.

M2 er ikke kun så hurtig som en M4, men den vejer også præcis det samme. M4 er 21,4 cm længere, men alligevel går den på vægten med præcis samme 1.775 kilo som M2.

Med aktivt spærredifferentiale og M Traction Control, hvor man kan finjustere anti-spin og ESC, kan M2 lave masser af røg

Adaptiv undervogn som standard

Selv om M2 nu er markant større og tungere, vil den stadig være fuld af sjov og ballade. Det er, trods alt, en fantastisk sekscylindret turbomotor, som fodrer de to baghjul med 460 hk og fuldfede 550 Nm.

Muligheden for at vælge en manuel gearkasse, som kommer med Gear Shift Assistant, som kan tilpasse motorens omdrejningerne for at undgå momenthuller mellem gearskift, skal vi takke BMW for. Det er en sjældenhed.

LÆS OGSÅ: Test: Ny BMW M5 Competition generobrer tronen

BMW M har udstyret M2 med adaptiv undervogn med justerbare støddæmpere, variabelt styretøj og bremsesystem, hvor man kan vælge mellem to opsætninger for følelsen i bremsepedalen – hvor kontant bremserne skal føles.

Nyeste iDrive-system

Et aktivt spærredifferentiale, Active M Differential, kan fordele kræfterne med 100 procent forskydning, og man kan finjustere ESC-systemet og traction control til lige præcis det niveau, man ønsker.

I kabinen er M2 udstyret med 8. generation iDrive med to sammenhængende, fritstående skærme (12,3″ digital instrumentering, 14,9″ touchscreen) – og mod merpris M Carbon-skålsæder i kulfiber.

LÆS OGSÅ: BMW XM er den første rene M-model siden M1

Det kan godt være, M2 har taget på og er blevet større, men der er stadig god grund til at glæde sig over, at den er landet i en helt ny udgave. Med lidt held er vægten kamufleret og køreglæden større end nogensinde.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.