Kategorier
Nyheder

Kun 50 eksemplarer af ny BMW 3.0 CSL

BMW M fejrer sig selv og trofaste kunder med den spektakulære 3.0 CSL – en delvist håndlavet coupé med 560 hk og manuel gearkasse.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hvis man gik og troede, at BMW M GmbH kun fejrer sin 50 års fødselsdag med den monstrøse SUV XM, så byder tyskerne i dag på en overraskelse: 3.0 CSL. En rå coupé med et klassisk navn – det helt modsatte af en stor SUV.

Hvis 3.0 CSL-navnet ikke får en klokke til at ringe, så er man ikke stor nok M-fan. 3.0 CSL var en coupé på basis af E9-serien fra starten af 1970’erne, da BMW M stod for Motorsport og ikke Monstermotorer. Den nu legendariske coupé blev lavet til både ræs og i en gadeversion, og den er kendt som Batmobilen fra BMW – på grund af vilde spoilere og heftige karrosseridele, som gav den samme udtryk som superheltens foretrukne biler.

LÆS OGSÅ: BMW XM er den første rene M-model siden M1

Den nye 3.0 CSL (Coupé, Sport, Leichtbau), som hverken hedder M3, M4 eller noget andet fra M-flokken, er en sammensætning af alt det bedste fra M GmbH. En moderne fortolkning, som er skabt i 70’er-modellens ånd.

Delvist håndlavet til de mest loyale kunder

3.0 CSL kan ikke puttes direkte ned i en kasse med eksisterende M-modeller. Den ligner måske mest af alt M4 Coupé, men fronten har et helt andet og renere udtryk. Måske endda det hidtil bedste forsøg fra BMW på at integrere den store grill.

Den store hækvinge, spoileren på taget over bagruden og de tydeligt bredere, fritstående for- og bagskærme er direkte link til den historiske 3.0 CSL. Næsten alle karrosseridele består, i hvert fald i nogen grad, af kulfiberforstærket plast, altså et let og stærkt kompositmateriale. De store spoilere og det vilde karrosseri er ikke for sjov. BMW M har brugt 50 timer i en vindtunnel på at finjustere aerodynamikken – og i alt 200 timer på at give den helt rigtige aerodynamiske balance.

LÆS OGSÅ: Lyntransport: BMW M3 for første gang som stationcar

Den nye model bliver delvist skruet sammen i hånden på fabrikken i Dindolfing i Tyskland, og hver eneste af bilerne gennemgår cirka 6.700 manuelle processer undervejs i produktionen. Dele af bilen er også håndlavet, som det eksempelvis gælder tagspoileren.

Produktionen ventes at løbe over cirka tre måneder. Den korte produktionstid skyldes, at der kun skal laves 50 eksemplarer – nummereret fra #01/50 til #50/50.

Hvis man tænker, at NU skal der spares op, så er det en god idé at sænke forventningsniveauet. De 50 eksemplarer af 3.0 CSL kommer tydeligvis ikke ud gennem de normale salgskanaler: “3.0 CSL vil finde sin plads i bilsamlinger hos særligt loyale og entusiastiske BMW M-fans.”

Aldrig har 3-liters motoren været stærkere

Den sekscylindrede rækkemotor med 3-liters slagvolumen er en klassiker hos BMW, og den undergår konstant forbedringer. I 3.0 CSL ligger den i seneste udgave og med den højeste ydelse nogensinde. Med 560 hk og 550 Nm har den 50 hk mere end eksempelvis M4 Coupé Competition, og ikke nok med det, så er den udstyret med 6-trins manuel gearkasse og baghjulstræk.

LÆS OGSÅ: BMW M2 er tilbage, og den har 460 hk og manuel gearkasse

Gearvælgeren er også noget særligt. Lavet kun til 3.0 CSL. Den hvide gearknop med tallet 50 – som BMW M GmbH 50 år – har tallene indgraveret og skulle ligge perfekt i hånden.

3.0 CSL er udstyret med adaptiv undervogn, kulfiber-keramiske bremser og et hav af køreindstillinger. Blandt dem er 10 niveauer for traction control-systemet. Hvis man vil lave dækrøg med sin sjældne jubilæumsmodel, er det helt sikkert også en mulig måde at fejre BMW M GmbH og 50 år.

Den originale 3.0 CSL

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.