Når Opel Astra Electric kommer til Danmark i efteråret 2023, bliver det som både hatchback og stationcar med 156 hk. Rækkevidden er op til 416 kilometer.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hvis der er noget, der mangler blandt elbiler, så er det stationcars. Der er to på markedet lige nu, og de ligger så langt fra hinanden, som de overhovedet kan: MG5 til folket og Porsche Taycan Sport Turismo til de mest velbeslåede i befolkningen.
Der er brug for et meget større udvalg. Stellantis, den store koncern med en lang række mærker, hjælper i 2023 med at opfylde det ønske. Peugeot E-308 har vi allerede skrevet om i efteråret, og nu melder også Opel sig klar med en elektrisk stationcar til 2023.
I efteråret 2023 kommer den nye Astra Electric til Danmark som både hatchback og praktisk stationcar. De kommer, ikke så overraskende, med præcis samme drivlinje som pendanterne fra Peugeot.




Lille batteri giver op til 416 kilometer
Det er særligt et lav forbrug, Opel fremhæver for sin nye elbiler. Batteriet er med 54 kWh omtrent på størrelse med det, der sidder i blandt andet Corsa-e, men det er nyt og skulle være langt mere effektivt.
Mere effektivitet er lig med bedre rækkevidde – og tilsyneladende et nyt navn: I stedet for at kalde bilen for Astra-e, som følger Corsa-e og Mokka-e, har Opel valgt Electric. Når de øvrige elbiler fra Opel udsættes for facelift, kan vi forvente at se Electric-navnet sprede sig.
Den foreløbige rækkevidde (tallet låses først helt fast tættere på introduktionen) hedder 416 kilometer på en opladning – et tal vi gætter på gælder for Astra Electric som hatchback, mens den større og tungere stationcar (igen – et gæt) vil køre lidt kortere på en opladning.
Om det er for at skåne batteriet, eller det er af økonomiske årsager, må de nye elbiler kun lade med op til 100 kW ved en DC-lynlader. Det hjælper på tingene, at batteriet har en ret lav kapacitet – dermed kan Astra Electric lades op til 80 procent på 30 minutter.




Elmotor med 156 hk og 270 Nm
Elmotoren i Astra Electric og Astra Sports Tourer Electric sender 156 hk ud til de trækkende forhjul, præcis som i E-308-modellerne. Men Astra’erne har 10 Nm ekstra i forhold til de franske modeller.
Som i så mange andre elbiler vil den maksimale ydelse kun være tilgængelig i Sport-køreindstilling, mens elmotoren yder noget mindre i Eco og Normal.
Læs også: Farvel til Opels store bløde hat
En af de rigtig gode grunde til at glæde sig til stationcarudgaverne af de elektriske modeller fra Opel og Peugeot er rummeligheden. Opel Astra Sports Tourer Electric rummer under bagklappen mellem 516 og 1.553 liter. Det er noget, småbørnsfamilier og alle andre med mange pakkenelliker sætter stor pris på.