Test: Mercedes-Benz G 580 med EQ Technology – en absurd elbil
Den ligner en Maersk-skibscontainer, og den har samme farve. Den første elektriske Mercedes-Benz G-Klasse er lige så vild, som den skal være.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hvis der er noget, der mangler blandt elbiler, så er det stationcars. Der er to på markedet lige nu, og de ligger så langt fra hinanden, som de overhovedet kan: MG5 til folket og Porsche Taycan Sport Turismo til de mest velbeslåede i befolkningen.
LÆS OGSÅ | Peugeot lover meget lavt forbrug i elektrisk E-308
Der er brug for et meget større udvalg. Stellantis, den store koncern med en lang række mærker, hjælper i 2023 med at opfylde det ønske. Peugeot E-308 har vi allerede skrevet om i efteråret, og nu melder også Opel sig klar med en elektrisk stationcar til 2023.
I efteråret 2023 kommer den nye Astra Electric til Danmark som både hatchback og praktisk stationcar. De kommer, ikke så overraskende, med præcis samme drivlinje som pendanterne fra Peugeot.
Det er særligt et lav forbrug, Opel fremhæver for sin nye elbiler. Batteriet er med 54 kWh omtrent på størrelse med det, der sidder i blandt andet Corsa-e, men det er nyt og skulle være langt mere effektivt.
Mere effektivitet er lig med bedre rækkevidde – og tilsyneladende et nyt navn: I stedet for at kalde bilen for Astra-e, som følger Corsa-e og Mokka-e, har Opel valgt Electric. Når de øvrige elbiler fra Opel udsættes for facelift, kan vi forvente at se Electric-navnet sprede sig.
Den foreløbige rækkevidde (tallet låses først helt fast tættere på introduktionen) hedder 416 kilometer på en opladning – et tal vi gætter på gælder for Astra Electric som hatchback, mens den større og tungere stationcar (igen – et gæt) vil køre lidt kortere på en opladning.
LÆS OGSÅ | Astra GSe indleder sportslig strøm hos Opel
Om det er for at skåne batteriet, eller det er af økonomiske årsager, må de nye elbiler kun lade med op til 100 kW ved en DC-lynlader. Det hjælper på tingene, at batteriet har en ret lav kapacitet – dermed kan Astra Electric lades op til 80 procent på 30 minutter.
Elmotoren i Astra Electric og Astra Sports Tourer Electric sender 156 hk ud til de trækkende forhjul, præcis som i E-308-modellerne. Men Astra’erne har 10 Nm ekstra i forhold til de franske modeller.
Som i så mange andre elbiler vil den maksimale ydelse kun være tilgængelig i Sport-køreindstilling, mens elmotoren yder noget mindre i Eco og Normal.
LÆS OGSÅ | Farvel til Opels store bløde hat
En af de rigtig gode grunde til at glæde sig til stationcarudgaverne af de elektriske modeller fra Opel og Peugeot er rummeligheden. Opel Astra Sports Tourer Electric rummer under bagklappen mellem 516 og 1.553 liter. Det er noget, småbørnsfamilier og alle andre med mange pakkenelliker sætter stor pris på.
Den ligner en Maersk-skibscontainer, og den har samme farve. Den første elektriske Mercedes-Benz G-Klasse er lige så vild, som den skal være.
Det kræver nærmest ekspertviden at gennemskue muligheder og faldgruber, når man skal have ny elbil. Netop derfor spørger vi en forbrugerøkonom om, hvordan man bedst navigerer mellem køb og leasing i et uforudsigeligt marked.
Der er god plads mellem Kia EV3 og EV6, og i efteråret fyldes hullet ud med den kinesisk producerede EV5. Den elektriske afløser til Sportage byder på rækkevidde op til 555 kilometer.
Hyundais specielle sedan er faceliftet til et endnu vildere design. Og så afslører koreanerne, at N-versionen med mindst 650 hk har premiere i juli.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.