Kategorier
Test og anmeldelser

Test: Komforten er stadig suveræn i Citroën C5 Aircross

Biler, der er tro mod sig selv, kan vi godt lide. Med faceliftet af Citroën C5 Aircross er det stadig komforten, der er i fokus. Heldigvis.

TEKST & FOTO: Jacob Dalby

Det er så dejligt med biler, der ikke prøver at være noget, de ikke er. Citroën C5 er fuldstændig tro mod sin oprindelse og med faceliftet, her fire år efter introduktionen, er missionen den samme. Det handler om komfort.

Helt ligesom det bør, hvis du spørger mig, i SUV’er som Nissan Qashqai, Peugeot 3008 og VW Tiguan. Det handler ikke om at wrestle de højbenede typer kvikt igennem sving – det handler om at gøre hverdagen nem og bekvem. Og til det har C5 Aircross esser i ærmet, der, i min bog, er vigtige.

LÆS OGSÅ | Citroën skruer ned for kræfterne i C5 Aircross PHEV

Ændringerne med faceliftet er holdt til det minimale med en skarpere front med nye lygter og baglygter med 3D-effekt. Men selvom fronten er blevet skarpere, (og den måske har mistet en smule af sit unikke udtryk fra forgængeren) er køreoplevelsen helt og holdent bibeholdt komfortabel.

Svævende

Med en lethed nærmest svæver C5 Aircross hen over ujævnt underlag. Det er kun de værste huller, som undervognen giver op på og sender stød op igennem sæderne og ud igennem rattet.

Styretøjet er meget let og ubesværet – og selvom det til tider kan virke en smule vattet på pendlerruten, er det en fornøjelse i hverdagen. Du vil aldrig få lyst til at dreje fra ruten og tage en længere tur hjem, men det er jo netop ikke pointen her.

LÆS OGSÅ | Officielt: EU forbyder forbrændingsmotorer fra 2035

Med C5 Aircross glæder du dig over ubesværet i en hverdag, hvor der i forvejen er nok at forholde sig til. Hvis du virkelig kan lide at køre bil, kommer køreoplevelsen i C5 Aircross til at virke en smule lad. Også selvom du sætter kørerprogrammet i sport, hvor styretøjet blot får en lidt kunstig modvægt.

Motorprogrammet er også nemt at overskue. Der er nu kun plug-in hybrid på programmet. Senere kommer endnu en plug-in. Den har færre kræfter men til gengæld en længere elektrisk rækkevidde. Nuværende med 225 hk er opgivet til 61 km. Det betyder sådan cirka 40 i den virkelige verden.

LÆS OGSÅ | Facelift: Her er den stærkt forskønnede Ford Kuga

Den fuldt elektriske kørsel, og ikke mindst samspillet mellem benzin- og elmotor, er med til at øge komforten yderligere. Overgangen fra benzin- til eldrift sker ubemærket og ved motorvejshastigheder er det faktisk svært at høre, om benzinmotoren snurrer. Kombineret med en undervogn, der er så blød, at det føles som et køre på en dyne samt en støjsvag og lækker kabine med lækre materialer, er indtrykket uforbeholdent behageligt.

Kabine matcher komforten

Indendøre er der kommet en ny og større skærm til infotainment på 10″. Og det er stort set det. Den nye skærm reagerer hurtigere og er forholdsvis nem at finde rundt i. Til gengæld savner jeg rigtige knapper, som i Peugoet 3008, hvor det i C5 Aircross er touch på pianolak. Det føles bare mere tilfredsstillende at trykke knapper ned end at lægge sin finger på et touchpanel – som i øvrigt også er sværere at ramme.

Og så kan man mene om designet på grafikkerne, hvad man vil. Personligt synes jeg det ser en smule aldrende ud. Grafikken er kasset og kantet og det virker gammeldags, at så stor en del af skærmen, i begge sider, bliver brugt til at vise temperaturen i kabinen. Særligt når man ikke kan stille på temperaturene direkte, men at knappen i stedet tager dig til en klimamenu, hvor temperaturen kan stilles. Det er unødvendige tryk og blik væk fra vejen.

En fin detalje i kabinen er den lille holder til telefonen, hvor man kan se, hvad der foregår på skærmen. Citroën ved nemlig godt, at man gerne vil holde øje med, hvad der foregår på telefonen, selvom man ikke hverken må røre eller betjene den.

Og så en lille anbefaling. Spendér gerne det ekstra og invester i udstyrsversionen Prestige. Niveauet koster i skrivende stund kun 10.000 kr. ekstra og giver rigtig meget udstyr for pengene. Blandt andet komfortsæder, der er svære at undvære, hvis du først har prøvet dem.

Praktiske esser i ærmet

En af fordelen ved C5 Aircross er de tre enkeltstående bagsæder, der som standard kan justeres både i ryggen og i længderetningen. Det enkeltstående setup er særligt attraktivt, hvis du skal pakke tre børn ind på bagsæderne. Der bliver ikke bare bedre plads til autostole, men det vil heller aldrig vær nitten at få midtersædet – tværtimod, for her er det bedste udsyn fremad.

LÆS OGSÅ | BMW i4, MG4 og Nissan Ariya med i finalen til Årets Bil i Danmark 2023

Justeringen af sæderne er smart, fordi du kan skabe plads, hvor du har brug for den. Efter en tur i Ikea er det smart at makse pladsen i bagagerummet ud, men hvis hele familien skal pakkes på langfart, er det rart at kunne skabe mere plads på bagsæderne.

Desværre tager batterierne i plug-in varianten en del af bagagerumspladsen. 460 liter er der plads til, hvis bagsæderne er kørt helt tilbage, 600 hvis du kører bagsæderne så langt frem som muligt og 1.510 liter, hvis du lægger bagsæderne ned.

Konklusion

C5 Aircross gør præcist som den skal og som du forventer. Det er med sikkerhed en af de mest komfortable i klassen og sammen med den fine praktikalitet og den gode plads bliver C5 Aircross hurtigt en tro og behagelig følgesvend i det daglige.

LÆS OGSÅ | Suzuki S-Cross Hybrid kører 19,2 km/l, koster 319.990 kr.

Der er ingen sport associeret, men hvem er det egentlig, der ønsker det i klassen her. Nej. Køber du bil i klassen her er det for at gøre hverdagen nem og dyder som komfort, lethed og praktik er afgørende. Så må man gemme det sportslige til weekenderne.


Specifikationer

Citroën C5 Aircross
1,6 PHEV 225 Prestige

Motor: Benzin + el
Ydelse: 225 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 8,7 sekunder
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 71,4 km/l
Mål (L/B/H): 450/184/164 cm
Køreklar vægt: 1.900 kg
Bagagerumsvolumen: 460 – 1.510 liter
Påhængsvægt m. bremse: 1.300 kg

Pris: 359.990 kr
(C5 Aircross fås fra 349.990 kr.)


Af Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.