Den smukkeserede franske SUV er landet til lidt højere priser end før, og den fås udelukkende som plug-in hybrid. En stor nyhed er versionen med 360 hk og firehjulstræk.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
DS Automobiles‘ første succes i Danmark er uden tvivl DS 7 Crossback. Den mellemstore SUV kom på markedet som et unikt alternativ til især tyske biler, og med udpræget franske detaljer og højt komfortniveau har DS 7 Crossback hentet forholdsvis mange kunder ind.
DS har droppet Crossback-efternavnet, og DS 7 Crossback sælges fremover som DS 7. Det gør den med et nydeligt facelift med markante LED-kørelys, nyt infotainmentsystem og en ny topmodel med 360 hk.
DS 7 introduceres på det danske marked som plug-in hybrid i to styrker. Dieselmotoren på 1,5 liter med 130 hk og automatgear findes stadig – bare ikke på det danske marked.




Fuldt udstyret topmodel til 680.000 kr.
Vi starter fra den absolutte top – med den dyreste DS 7. Den nye topmodel med 360 hk, firehjulstræk og kraftigere bremser. DS 7 E-Tense 360 kommer automatisk med højeste udstyrsniveau (Rivoli), og det eneste tilkøb er lydanlæg fra Focal (20.000 kr.) og metallak til 12.-18.000 kr.
DS 7 E-Tense 360 Rivoli har en prislap, som siger 679.990 kr. I forhold til Rivoli-udgaven af den svagere DS 7 med 225 hk, har den 360 hk stærke model større fælge (21″ mod 19″), 15 mm sænket og ændret undervogn, 24 mm bredere sporvidde foran (10 mm bagtil) og DS Active Scan-affjedring med. Active Scan er en elektronisk styret undervogn, som fodres med information om vejen foran via et kamera.
Prisen på 679.990 kr. ligger på et niveau, hvor man skal spørge sig selv, om man virkelig har brug for kræfterne. DS 7 E-Tense 360 Rivoli har en merpris på 130.000 kr., hvis sammenligner direkte med Rivoli-versionen med 225 hk.




Priser fra 489.990 kr.
Langt mere populær end topmodellen med 360 hk og firehjulstræk bliver den forhjulstrukne DS 7 E-Tense 225 med 225 hk. Prisniveauet er mere, skal vi sige, appetitligt.
Med 225 hk kommer den fornyede DS 7 i tre udstyrsvarianter. Rivoli er den rigt udstyrede luksusversion med masser af krom til 549.990 kr., Performance Line+ er den opgraderede udgave med passende udstyrsniveau og sorte udvendige detaljer til 519.990 kr.
Performance Line til 489.990 kr. er indstigningsudgaven, hvor vi ønsker os lidt mere udstyr for pengene. Prisstigningerne i forhold til den gamle DS 7 Crossback er dog ikke store.

Performance Line har standardudstyr, som omfatter 19″ alufælge, LED-forlygter, indtræk i Alcantara, aut. klimaanlæg, digital instrumentering, infotainment med 12,3″ touchscreen, navigation, nøglefri betjening, fartpilot og el-foldbare sidespejle. Adaptiv fartpilot og bakkamera burde findes i modellen, men gør det ikke.
Læs også: Batterirevolution hos Stellantis
Performance Line+ til 30.000 kr. mere end basisudgaven har både bakkamera og adaptiv fartpilot, og den gør sig positivt bemærket med adaptive pixel-LED-forlygter, (sort) tagræling, el-justerbare forsæder og udvidet sporassistent.
Rivoli-versionen til 60.000 kr. mere end basisudgaven og 30.000 kr. mere end Performance Line+ har 19″ alufælge, el-betjent bagklap, analogt ur fra B.R.M Chronographs, panoramasoltag og læderindtræk.