Kategorier
Nyheder

Den er dyr, den fornyede VW T-Roc

Med et mere lækkert interiør og mere udstyr lægger den faceliftede VW T-Roc afstand til den nye Taigo. Det betyder også markant højere priser på T-Roc.

af: Morten Bek / d. 6. januar 2022

Volkswagens crossovers og SUV’er er populære varer. Den lille T-Cross har på lidt over to et halvt år fundet et hjem hos flere end 7.000 danskere, og den kompakte T-Roc har i omegnen af 10.000 danskere købt siden introduktionen for fire år siden.

Volkswagen scorede point ved at prissætte T-Roc rigtig fornuftigt, da den kom på gaden i slutningen af 2017. Priser fra 239.990 kr. gjorde den kompakte crossover til en rigtig Folkevogn. Fornuftige priser kunne endda gøre, at kunderne kunne leve med stenhård, tarvelig plast på instrumentpanelerne.

LÆS OGSÅ | Volkswagen T-Roc – endelig med blød plast i kabinen

I midten af november offentliggjorde Volkswagen så en fornyet og forfinet T-Roc, som du kan læse meget mere om ved at følge linket herover. En af de største nyheder er opdateret interiør med bløde materialer. Lad kritikken forstumme, må de have tænkt i Wolfsburg.

Den skulle være god nok: Instrumentpanelet er nu i blød plast med underskum. Forhåbentlig lever kabinen op til, at selv den billigste T-Roc nu koster cirka 300.000 kr.

Nye tider, nye priser

Den bløde plast er næppe baggrunden for, at importøren har fastsat priser på T-Roc, som er langt højere end tidligere. Når den faceliftede udgave har dansk premiere i april, vil den kunne fås fra 299.995 kr. Det er ubehageligt langt fra 239.990 kr., og det langt højere niveau skyldes – hvis jeg skal tænke højt – ikke bare et forbedret niveau for standardudstyr. Det skyldes også en anden Volkswagen.

De danske forhandlere byder for tiden velkommen til den nye Taigo. En crossover i stort set samme størrelse som T-Roc. Volkswagen er derfor nødt til at differentiere og lægge afstand mellem de to. Taigo starter på 264.995 kr., men en billigere basismodel følger til sommer.

LÆS OGSÅ | Første tur: Volkswagen Taigo stempler ind i en modedille

Alufælge og LED-forlygter som standard

Med faceliftet har en enkelt af T-Roc-udstyrsvarianterne fået nyt navn. Basismodellen hedder Life, som VW også bruger til modellerne som Golf, T-Cross og Polo. Life til priser fra 299.995 kr. er godt udstyret, men bakkamera, justerbar lændestøtte i forsæderne og varme i rattet falder alligevel ind under DK-pakken til 8.695 kr.

16″ alufælge, LED-forlygter, aut. klimaanlæg med to zoner, infotainment med 8″ touchscreen, regnsensor, digital instrumentering semi-automatisk parkeringssystem, tagræling og variabel bagagerumsbund er standard. Life fås med 1-liters TSI-benzinmotor med tre cylindre og 110 hk (299.995 kr.), med 1,5-liters TSI-benzinmotor med fire cylindre, 150 hk og DSG-automatgear (349.995 kr.) eller med 2-liters TDI-dieselmotor med 150 hk (344.995 kr. med manuel gearkasse, 379.995 kr. med DSG).

LÆS OGSÅ | TEST: Volkswagen Multivan eHybrid er bussen, man gerne vil køre med

T-Roc Style hed også T-Roc Style før faceliftet. Style-udstyrsvarianten fås med 1,5-liters TSI-benzinmotor med 150 hk og DSG (364.995 kr.), med 2-liters TSI-benzinmotor med 190 hk, DSG og firehjulstræk (444.995 kr.) eller med 2-liters TDI-dieselmotor med 150 hk (394.995 kr. med forhjulstræk, 444.995 kr. med firehjulstræk).

I forhold til basismodellen Life får man bl.a. 17″ alufælge, LED-forlygter med udvidet funktionalitet, blind vinkel-system, udvidet digital instrumentering, sportssæder, justerbar lændestøtte i forsæderne og nedfældeligt passagersæde (så man kan transportere en stige eller noget andet langt).

Alle T-Roc kommer med digital instrumentering og 8″ touchscreen. Style og R-Line har mere omfattende digital instrumentering – og de to varianter fås også med touchscreen på 9,2″

Den skarpeste T-Roc, i hvert fald bedømt på udseende, er R-Line. T-Roc R-Line er udstyret mere eller mindre som T-Roc Style. De store forskelle findes i design- og interiørdetaljerne. 18″ alufælge, særlige kofangere, sportsrat og indtræk som er unikt for R-Line.

T-Roc R-Line fås fra 394.995 kr. for 1,5’eren med 150 hk, mens benzinudgaven med 190 hk og firehjulstræk fås fra 474.995 kr. Diesel er også en mulighed – 2-liters TDI med 150 hk med eller uden firehjulstræk (424.995 kr. med forhjulstræk, 474.995 kr. med firehjulstræk.

Topmodellen T-Roc R med 300 hk og den åbne T-Roc Cabriolet introduceres på et senere tidspunkt.

LÆS OGSÅ | Ny minibil? Nu skal du betale meget mere end tidligere

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.