Bella Italia! Elektrisk Alfa Romeo Junior lander til priser fra 249.990 kr.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
TEKST OG FOTO: Morten Bek / d.11. december 2021
Jeg kender meget, meget få mennesker, som synes, det er fedt at tage bussen. Bybussen, langtursbussen, regionalbussen – det er ikke fedt at sidde som sild i en tønde på hårde sæder. Benplads? Nej, det er ikke med i prisen. Hver gang chaufføren bremser, sætter i gang eller skifter i gear, rykker det i hele skroget, og det store køretøj udstøder mærkelige lyde.
Nå ja, jeg skal ikke glemme, at man også skal have rigtig god tid, når man skal tage bussen. Køreplanen er en ting. Virkeligheden er meget tit en helt anden. Jeg kan godt forstå udtrykket “jeg vil hellere gå end at tage bussen.”
Motor: 1,4-liters benzinmotor + el
Ydelse: 218 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 11,6 sekunder
Tophastighed: 190 km/t
Forbrug: 55,6 km/l
Elektrisk rækkevidde: 47 kilometer
Mål (L/B/H): 497/194/191 cm
Bagagerumsvolumen: 469-3.672 liter
Pris: 694.995 kr.
(Multivan fås fra 479.995 kr.)
Men der er en bus, som mange virkelig gerne vil køre med. En bus som giver julelys i øjnene, selv om vi er i januar. Volkswagens Rugbrød. Rugbrød er selvfølgelig ikke det rigtige navn, selv om jeg ikke er tvivl om, at det er lige så sundt for kroppen af køre Folkevognsrugbrødet, som det er at spise rugbrød.
LÆS OGSÅ | Første tur: VW Taigo stempler ind i modedille
Rugbrødet, eller Volkswagen Multivan/Transporter/Caravelle/California som den lille bus egentlig hedder i sine forskellige former, er et fænomen lige så meget, som den er en bil. I modsætning til tyskernes andet ikon, Boblen, officielt Beetle, så har Volkswagens kantede minibus klaret sig gennem skiftende trends og modeluner uden at tage skade.
Der har aldrig været snak om, at minibussen fra VW skulle dø eller have en meningsløs tilværelse som endnu en SUV eller crossover.
Multivan er ikke længere en Transporter
Forandring skal der være plads til. Volkswagens minibus er blevet udsat for den største forandring, siden modellen i 1990 skiftede fra luftkølet boxermotor monteret under gulvet bagest til traditionel frontmotor. Men det der er sket, kræver en forklaring. Det er ikke hele modelfamilien, som med et pennestrøg er ændret. Det er kun Multivan-udgaven. Transporter, Caravelle og California er stadig de samme, som de modeller, der i 2020 blev præsenteret som T6.1.
Multivan i den en nye version, som jeg testede i oktober 2020, findes ikke længere. Den nye Multivan har lagt sit varevognsophav bag sig og træder ind i personbilernes verden – med mere komfort, bedre køreegenskaber. Og med plug-in-hybrid-drivlinje, som er med til at gøre den nye minibus næsten overkommelig for danske købere.
LÆS OGSÅ | TEST: VW ID.4 GTX: Potent elektrisk topmodel uden markant merpris
Vi kender MQB-platformen fra mange, mange personbiler. Fra VW Golf og Tiguan, fra Audi A3 og Skoda Kodiaq. Den er multijusterbar, hvorfor den nye Multivan også kunne presses ned i støbeformen uden helt at miste sin status som bus. Akselafstanden er 312 cm, og Multivan fås i både Kort og Lang. Den korte er 497 cm lang, som en pænt stor SUV, mens den lange med mere plads til bagage er 517 cm lang. Det samme som en “kort” Audi A8
At stige op i førersædet i den nye Multivan er anderledes end at stige op i den gamle. Man skal et godt stykke op, men slet ikke helt så langt op. Der er nyfunden intimitet i kabinen, for Multivan er lavere og mere kompakt, og fordi den også er rundere og langt mere aerodynamisk, er pladsforholdene trangere. Men kun trange, hvis man kommer fra den gamle Multivan. Omstigning fra en Touran eller Passat Variant vil udløse måben og jubel fra en familiefar- eller mor.
De længdejusterbare enkeltsæder, som udgår to på anden række og tre på tredje række (den fås også med fem siddepladser), har altid været en kamp at bygge ud af bilen. De er gjort 25 procent lettere, som gør dem mere medgørlige. De kan skubbes i skinner, lægges ned, tages ud. På række to er der tilmed varme i sæderne, og med en skydedør i hver side er Multivan så nem og bekvem at stige ombord i, som kun de færreste familier kender til det.
Kiloene sætter en begrænsning
MQB-platformen er lig med et langt mere vridningsstabilt karrosseri, moderne undervogn med mulighed for justerbare støddæmpere – og så PHEV-drivlinjen. I en verden af sedanen, SUV’er og stationcars med PHEV-drift er det fedt, at der endelig kommer en moderne minibus, som blander strøm og benzin.
For Volkswagen er det gennemtænkte stordriftsfordele og velafprøvet teknik. Der er ikke så meget nyt, og det er drivlinjen med 1,4-liters turbomotor, en elmotor og 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, Multivan eHybrid drives af. Præcis som Golf eHybrid og Passat GTE. Systemydelsen er 218 hestekræfter og 350 Nm, som i Passat GTE, men hvad vigtigere er, så møder kræfterne langt mere modstand i Multivan eHybrid. Vindmodstand, helt klart, men også en modstand, som består i høj vægt.
Den nye Multivan er meget lettere end den gamle. 204 kilo er sparet. Men det er mindst 2.120 kilo i basisudgaven af Multivan eHybrid, den lille turbomotoren og elmotoren møder. I den testede lanceringsudgave, Energetic, står systemet foran en køreklar vægt på 2.257 kilo, og det er uden en eneste passager eller et eneste stykke bagage
Med to mand og oppakning ombord yder Multivan eHybrid mere, end jeg havde forventet. Benzinmotoren må arbejde for sagen, og når batteriet er suget tomt, kan bussen næsten aldrig bevæge sig alene ved hjælp af elmotoren. Det kan en Golf eHybrid, men den kan jo heller ikke rumme en stor familie og masser af bagage. Men 1,4’eren understøttes altid af elmotoren, og de leverer forholdsvis kraftig acceleration mellem 50 og 90 km/t.
Langt kommer jeg ikke på strøm. Om det er udetemperaturen, som ligger omkring frysepunktet, eller ringe effektivitet, ved jeg ikke. Et halvt opladet batteri får mig kun 8 kilometer på strøm, selv om det er langsom landevejskørsel, det drejer sig om. Officielt er rækkevidden 47-49 kilometer på en fuld opladning. Måske i varmere vejr. Måske med vinden i ryggen.
I Danmark er plug-in-hybriden ved introduktionen den eneste Multivan. Takket være den lave afgift. Den produceres også med 1,5-liters benzinmotor med 150 hk og en 2-liters benzinmotor med 204 hk, men skæbnen for de versioner her i landet er uvis. Det samme gælder kommende dieseludgaver af Multivan.
Kabinen er stadig til den rå side
Den nye Multivan er stor, selv i den korte version, men den stiller med manerer og køreegenskaber, som ingen Multivan før den. Affjedringen vugger i langt mindre grad, og et hul i vejen, som ville sende brag og slag gennem den gamle Multivan, blødes op med stor succes. Med testbilens justerbare støddæmpere er Multivan sikkert bedre begavet end en Multivan uden, men ikke desto mindre er det en helt ny verden.
Præcis er den ikke, og som en kompakt personbil føles den heller ikke. Som en forvokset Touran, måske. Jeg føler mig ikke beklemt ved at lægge ekstra fart til i svinget, for bussen ligger godt og roligt på vejen.
Energetic hedder den dyreste udgave, og den er lidt underlig. 120.000 kr. dyrere end Style-udgaven, men baseret på den billigere Life-version. Energetic har en masse udstyr som standard, bl.a. den adaptive undervogn, 360 graders kamera, sædevarme i de forreste fire sæder, navigation, el-betjent bagklap og meget andet.
Men indtrækket passer ikke i en bil til 700.000 kr., og Metal Grid-indlæggene i instrumentbordet er så festlige, at de er til at få tømmermænd af.
LÆS OGSÅ | TEST: Kodiaq har oceaner af plads og fedt design, men den er presset af en anden Skoda
Men basismodellen, Multivan eHybrid uden tilnavn, koster 479.995 kr. i den korte version, og med ekstra længde 492.995 kr. Den er funktionelt, ikke luksuriøst udstyret. Læderrat, digital instrumentering, 10” touchscreen, nøglefri start og fem sæder. Det er mange penge, men for en Multivan og dens evner som multikunstner mener jeg ikke, det er dyrt. Sælg den om 5 år, og den vil vise sig at være værdifast som få andre biler. Kør af sted til Italien med hele familien, og de vil elske det. En bustur, bare på den fede måde.
Den nye Multivan er ikke eneste skridt, VW tager med Rugbrødet for at gå den moderne tid i møde. I 2022 kommer den elektriske minibus Buzz, som for alvor skal lede tankerne hen på Rugbrødets spæde start i 50’erne. Jo, den klassiske minibus er stadig 100 procent i live hos Volkswagen.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
Den danske Renault-importør skærer op til 50.000 kr. af sin nye elbil, så den nu fås fra 269.990 kr. Megane E-Tech Electric nedsættes med 30.000 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Hyundai Bayon kommer nu til forhandlerne med et facelift. Der er mere udstyr med i prisen – og selv om priserne er lidt højere, er Bayon stadig en bil til lavpris.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.