Frisk til prisen: Renault 5 Electric fra 184.990 kr.
Den charmerende franske elbil kommer til Danmark i begyndelsen af april. Renault 5 E-Tech Electric fås fra 184.990 kr. med rækkevidde på 312 kilometer – og fra 219.990 kr. med 410 kilometer rækkevidde.
Af alle nye elbiler på markedet i 2025 er Renault 5 E-Tech Electric helt i top, når det kommer til charme og retro-stil. Den lille franske model efteraber fortidens R5, men Renault har skelet til fortiden uden at blive fanget i den – 5 E-Tech Electric passer ind i tiden og virker på alle måder moderne.
Renault 5 E-Tech Electric, som nemmest forkortes til R5 Electric, kommer til Danmark i april, men allerede om halvanden uges tid kan forhandlerne vise den elektriske mini. Men kun se, ikke røre, for man må vente til april med at prøvekøre den lille Renault.
Priserne skal man til gengæld ikke længere vente på. Dem kan Bilbasen allerede nu afsløre. Prislisten starter på 184.990 kr., hvilket gør R5 Electric cirka 5.000 kr. dyrere end den forholdsvis simple Citroën Ë-C3 og den nye Hyundai Inster.
Renault har dog en fordel, og det er varmepumpen, der er standard i alle versioner. Citroën tilbyder ikke varmepumpe til Ë-C3, og Hyundai tager 6.999 kr. for varmepumpen og en batterivarmer.
Rækkevidde på enten 312 eller 410 kilometer
Den lille nyhed fra Renault kommer til Danmark i to ud af de tre motor- og batteriversioner, der produceres på fabrikken i Frankrig. Danskerne kommer ikke til at kunne købe basisudgaven med 95 hestekræfter, batteri på 40 kWh (Urban Range) og Five-udstyr.
Derimod kan de danske forhandlere byde på en version med 122 hestekræfter og 40 kWh (Urban Range) i udstyrsvarianterne Evolution og Techno – og den 150 hestekræfter stærke udgave med batteri på 52 kWh (Comfort Range) og udstyrsniveauerne Techno og Iconic.
Og rækkevidden? Med 40 kWh bygget ind i R5 Electric kommer man, hvis udgangspunktet er den officielle WLTP-norm, op til 312 kilometer på en opladning. Med 52 kWh kan den lille Renault køre op til 410 kilometer på en opladning.
Hvis man kommer på langtur i R5 Electric og har brug for hurtig strøm, er der lynladning med op til 80 kW på det lille batteri og op til 100 kW på det store batteri.
Meget udstyr selv i den billigste
Renault kommer ikke til at sælge en basismodel, der er så gennemført skrabet som den billigste udgave af Citroën Ë-C3 til 179.990 kr. Citroën sælger basismodellen You! uden LED-forlygter, uden varme i sæderne, uden infotainmentsystem, uden regnsensor, uden automatisk klimaanlæg – uden, uden, uden.
R5 Electric 40 kWh Evolution til 184.990 kr. har, foruden varmepumpen, 18″ stålfælge med fine Disco-hjulkapsler, LED-forlygter, p-sensorer bagtil, infotainment med 10,1″ touchscreen, 7″ digital instrumentering, varme i forsæderne, varme i rattet, automatisk klimaanlæg med to zoner, nøglefri betjening, fartpilot, trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto og regnsensor. Ikke ringe for en basismodel i den prisklasse.
Techno-udstyrsniveauet koster 20.000 kr. mere end Evolution til det lille batteri (merpris for det store batteri til Techno er 15.000 kr.). Her kommer 18″ alufælge, el-klapbare sidespejle, ladedisplay i frontklappen (tallet 5 bygges op i etaper under opladning), digital instrumentering med 10″ skærm, bakkamera, Google Maps-navigation, virtuel assistent (Reno), midterarmlæn foran, adaptiv fartpilot, trådløs smartphoneopladning, stemningsbelysning og MultiSense-køreindstillinger med i prisen.
Iconic-varianten er den dyreste – og, som allerede nævnt, kun kombinerbar med det store batteri. I forhold til Techno skal man hoste op med 10.000 kr. mere. Så får man til gengæld en anden type fælge, sortlakeret tag, p-sensorer foran og ved siderne, rammeløst bakspejl med automatisk nedblænding, el-justerbart førersæde med justerbar lændestøtte og delvist gult indtræk.
Se alle priserne på den nye R5 Electric længere nede. Der er også priser på ekstraudstyr til de forskellige udstyrsvarianter.
Priserne på Renault 5 E-Tech Electric
R5 Electric 40 kWh 122 hk Evolution – 184.990 kr. R5 Electric 40 kWh 122 hk Techno – 204.990 kr.
R5 Electric 52 kWh 150 hk Techno – 219.990 kr. R5 Electric 52 kWh 150 hk Iconic – 229.990 kr.
Metallak – 5.500 kr. Sort tag – 3.000 kr. (standard på Iconic) Harman Kardon-lydanlæg – 5.000 kr. (til Techno og Iconic)
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af
Tags: RenaultRenault 5Renault 5 E-tech ElectricRenault 5 Electric
Den mest dynamiske udgave af ID.3 er den nye GTX Performance+. Den har været længe undervejs, og den løser sin opgave i god stil. Men nogen GTI er den ikke.
Den elektriske Grandland Electric er ny Opel-topmodel. Den kommer med 213 hestekræfter og valg mellem to batteristørrelser – med rækkevidde op til 580 kilometer.
Hyundai er ude med nye og lavere priser på elbilen Kona Electric. Kan man nøjes med rækkevidde op til 377 kilometer, kan den kompakte elbil erhverves til 234.995 kr.
Hyundai starter 2025 med lavere priser på elbilerne Ioniq 5 og Ioniq 6 – og denne gang er der ikke tale om tilbud, men om faste priser. Med rækkevidde op til 440 kilometer koster Ioniq 5 nu 289.995 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.