juli 4, 2023

Progressiv Picanto

Med 2023-faceliftet transformerer Kia mikrobilen Picanto fra en pæn til en progressiv deltager i en klasse, der desværre kun tæller få biler.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bare fordi man køber ny bil til en pris langt under 200.000 kr., behøver man ikke blive snydt for fedt og opsigtsvækkende design: Med det netop afslørede facelift af Picanto har Kia givet sin solide og velkørende mikrobil et progressivt og friskt design.

Der er mere end bare end bare design til faceliftet. Kia har opgraderet sin mindste model med nyt udstyr, og der er mulighed for at hælde så meget udstyr i den koreanske mikrobil, at nogle større biler ikke kan være med. Det er især mere sikkerhedsudstyr, men også mere komfortudstyr, Picanto nu kan tilbyde.

I Danmark bliver motorprogrammet holdt stramt. Hvornår den fornyede Picanto kommer til Danmark, er der ikke sat dato på, men vi ved, at kun 1-liters benzinmotoren med tre cylindre kommer på markedet. Den kraftigere 1,2-liters benziner med fire cylindre vil ikke blive tilbudt, men det virker gennemtænkt, da den aldrig har haft en stor andel af salget.

Opposites United – det skarpe møder det aggressive

Det nye design af fronten på Picanto er omdrejningspunktet for faceliftet. Hvor andre dele af bilen er mere afdæmpede, og bagenden har fået den allestedsværende tværgående bjælke mellem baglygterne, har fronten undergået en stor forvandling.

Kia kalder designsproget Opposites United – Modsætninger Forenet. Det er åbent for fortolkning, men det er i hvert fald hverken det konservative eller det milde, der er forenet med noget. Det er mere det skarpe og aggressive, og mens billederne kun viser topvarianten GT-Line, skulle også de billigere udgaver af Picanto være ret så progressive.

LÆS OGSÅ | Kia EV5 på vej

LED-forlygter er nu en mulighed til Picanto, men med mulighed mener vi, at det bliver ekstraudstyr. Det bliver sandsynligvis også kun til de dyreste udstyrsversioner – vi håber, LED også bliver en mulighed til de mest populære udgaver.

Fire nye lakeringer og nye 16″ alufælge (GT-Line) runder det nye eksteriørdesign af. Signal Red, Smoke Blue, Sporty Blue og Adventurous Green hedder de nye farver.

Sikkerhedsudstyr som i større biler

Åben fordøren på den faceliftede Picanto, og alt ser ud til at være ved det gamle. Designet er stort set som før, og det skal ses som noget positivt; Picanto er funktionel, solid og veludstyret. Bagagerummet har en fin størrelse med 255-1.010 liter, og der er udmærket plads til to voksne foran.

Alt efter udstyrsvariant er infotainmentsystem med 8″ touchscreen og internetbaserede opdateringer, online-baseret navigation, bakkamera, Bluetooth-opkobling med to telefoner på samme tid, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, delvist digital instrumentering, soltag, trådløs opladning af smartphones, automatisk klimaanlæg og nøglefri betjening standard eller muligt som ekstraudstyr.

Ikke kun på komfortudstyret opfører Picanto sig som en større bil, end den er. Sikkerhedsudstyret er også omfattende – uden at vi dog endnu helt ved, hvad der vil være standard i danske biler.

Den automatiske nødbremse er i den mest udvidede udgave nu ikke bare med fuld registrering af køretøjer, cyklister og fodgængere, men også nødopbremsning, hvis man ved et venstresving overser en modkørende. Blind vinkel-system, advarsels- og nødbremsesystem ved bakning, træthedsregistrering, advarsel om igangsættende bil foran og mere endnu fås også i Picanto.

1-liters motoren kører troligt videre

Mikrobilerne er væsentlig transport for mange, og fornuftige, lave priser er en stor del af adgangen til de små biler. Kraftige motorer er unødvendige, så længe der er god brændstoføkonomi, simpel teknik og holdbarhed at hente.

1,2-liters motoren med fire cylindre 84 hk er en langt mere harmonisk og stærk motor end 1-liters motoren med tre cylindre og 67 hk, som er den eneste, der kommer til Danmark – for slet ikke at tale om turbomotoren med 100 hk. Men med 67 hk følger Picanto fint med i trafikken, og det er den motor, der i kraft af laveste pris, altid er populær.

Den serveres med enten en manuel gearkasse med fem trin eller en 5-trins automatiseret manuel gearkasse (AMT), hvor en skifterobot lægger skiftene ind, men man stadig kan skifte manuelt. I den nuværende Picanto koster AMT-gearkassen 15.000 kr. ekstra. Vi anbefaler den kun, hvis man ikke kan bruge en manuel gearkasse.

Der er næppe større ændringer i forhold til forbrug og CO2-udledning, og den nuværende Picanto har et snitforbrug på 19,6 km/l (115 gram/km) med manuel gearkasse og 18,5 km/l (122 gram/km) med AMT-gearkassen.

Priserne på den udgående model starter ved 129.900 kr., og selv om der er langt derfra til 200.000 kr., undgår Kia-importøren nok desværre ikke prisstigninger. Konkurrenterne Hyundai i10 (faceliftet udgave) og Toyota Aygo X starter ved henholdsvis 145.995 kr. og 137.990 kr.


Brugte Kia Picanto til salg på Bilbasen

Se flere brugte Kia Picanto til salg på Bilbasen lige her

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS