Audi Quattro1
Nyheder
16. november 2020

Quattro – Audis velsignede forbandelse

Ebbe Sommerlund

For 40 år siden blev en af de vigtigste sten i Audis succes lagt. Originalen var succesfuld, men systemet er langt bedre i dag

Af: Ebbe Sommerlund / d. 16. november 2020

Hvis du har haft en BMW M3, en M5 eller en Mercedes-AMG E63 eller C63, og kørt om kap med en Audi med RS-skilte på fugtig vej, så forbander du Quattro-systemets overlegenhed. Sad du i Audien ville du velsigne det. De kraftige Mercedes og BMW blinker uhæmmet i antispin-lampen, mens hjulene kæmper for greb. Audien vil accelerere væk, som om vejen ikke var våd.

SE OGSÅ | VIDEO: Er Mercedes-Benz E-Klasse verdens bedste bil?

Mercedes-Benz og BMW har i et vist omfang overgivet sig til firehjulstræk på de nyere power-sedaner og stationcars. For Audi har firehjulstræk været en selvfølge i firmaets sportslige modeller i næsten 40 år.

For at fejre dette har Audi inviteret Bilbasen til Tech Day på Audi Driving Experience i Neuburg nær München.

Her er Audi S1, E-tron S, RS5 og ikke mindst en Audi Coupé Quattro fra 1982 – og det er den, det primært skal handle om. Hvornår har man ellers mulighed for at prøve en klassiker i så fin stand?

Audi Ebbe

Bilen der startede super-succesen

For mens det er imponerende at sætte en RS5 og en E-tron S i dynamic og køre sidelæns på våd asfalt, så er det den ældre grønne dame, der trækker mest på testcentret. Tigerstribet indtræk i kaffefarvede nuancer pryder kabinen – også loftet. Rattet siger inddiskret Turbo og i centerkonsollen sidder kontrolknappen til at aktivere spærredifferentialet. Dette er en Audi Quattro – også kaldet Ur-Quattro.

Ur-Quattro. Smag lige på ordet. Det fortæller rigtig meget om betydningen af den første Audi med firehjulstræk. Præfikset ur- betyder oprindelig eller ældgammel – her satser vi på betydningen oprindelig, da jeg selv er 43 år ung. At kalde en bil for ur-quattro fortæller om den betydning Quattro-firehjulstrækket har haft for Audi. I dag er firehjulstræk ikke noget særligt i almindelige biler, men i 1980 var det forbeholdt SUV – dengang hed de bare firehjulstrækkere, da almindelige biler meget sjældent havde træk på alle fire.

Understyrende Audi

Når man sætter sig ind i en ur-quattro, er det første man bemærker, hvor lille den føles. En A5 Coupé er 30 cm længere og 12 cm bredere. Det næste er betjeningen der er meget mekanisk. Det var før Audi forfinede gearskifte og styretøj. Vandringen på gearstangen er relativt lang. Og så er der lyden. Når først du bygger omdrejninger på, så synger den en karakteristisk 5-cylindret arie. Over 3.000 o/min trækker den relativt hårdt – her er alligevel 200 hk til ca. 1.300 kg bil. Det må have været voldsomt i 1982. Festen flader ret hurtigt ud og det hjælper ikke at presse den op i høje omdrejninger. Det er turbo af den gamle skole.

Quattro

De første Audi Quattro var på 2,1 liter og de voksede senere til 2,2. Sjovt nok var rallyversionerne 11 ccm mindre fra 1983, da man i det nye Gruppe B gangede turbomotorers slagvolumen med 1,4. Dermed ville standard-motorens slagvolumen sende den kalkulerede slagvolumen over tre liter og ind i en anden klasse. For at undgå at sende en fjervægter ind i sværvægt, reducerede ingeniørerne slagvolumen og fik lov til at sænke vægten på bilen. Selvom Audi vandt fem rallysprint i 1983, så var det alligevel Lancia, der løb med sejren.

Dengang var de fleste rallybiler med baghjulstræk alene. Det var hurtigere på asfaltbanerne, mens ruterne med grus eller sne var optimale for en firehjulstrækker.

Audien havde problemer med understyring. Dengang lå Audis motorer langt fremme i karrosseriet, og selvom Audi med tiden sparede 40 kg ved at skifte motorblokken til aluminium, så var understyring stadig svagheden. Jeg bliver nødt til at være ærlig. En Ur-quattro understyrer en del. Men jeg elsker den alligevel for sin dejlige mangel på elektronik, for sin fantastiske lyd og for æstetikken i designet og de grønne og brune farver.

Slut med kedelig

En ur-quattro skal respekteres. Selvom firehjulstrækket gennem tiden har gjort den kedeligere end konkurrenterne, så har det også gjort bilerne markant mere sikre og hurtigere – især når underlaget var fedtet.

Audi 3

Heldigvis har Audi rykket sig. Motorerne er kommet længere ind i karrossen for en bedre vægtfordeling og centerdifferentialet er forbedret, så det i dag kan sende op til 60% til bagakslen i modeller, der normalt er forhjulstrukne. Desværre er antallet af V8 og V10-motorer på retur, men firehjulstrækket består.

I praksis er Audi stadig understyrende biler, men smæk en RS i dynamic, og der sker en forvandling og du kan køre bredere med bagenden end normalt. På de elektriske Audi’er kan forhjulene i princippet stoppe helt med at trække bilen og alle trækkende kræfter kan sendes til baghjulene – noget den kommende RS GT bliver fabelagtig til.

Med bedre vægtfordeling og større overførsel til baghjulene har Audi endelig muligheden for at gøre sine biler sjove – ikke på trods af Quattro, men på grund af det.

Audi Quattro4
Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: