Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Af: Morten Bek / d. 16. december 2021
Der er Renault Megane, som vi kender den. En klassisk hatchback (eller stationcar) med benzin-, diesel- eller PHEV-drift. Og så er der den helt nye Megane, som i det kommende forår kommer til Danmark.
Den nye Megane er en helt anden end den gamle. Megane E-Tech Electric er en topmoderne kompakt crossover, og den er 100 procent elektrisk. Mens den gamle Megane traver videre gennem 2022 og 2023 i enkelte udgaver, så er Renaults fokus rettet direkte mod den nye elektriske model.
Billederne af den nye elektriske Megane snyder. Den ser stor ud. Den er i virkeligheden 1-2 centimeter kortere end Captur, og den er samtidig næsten 8 cm lavere. De kompakte mål til trods skulle Megane E-Tech Electric være både rummelig og familieegnet.
Renaults nye elbil sendes på jagt efter kunder, som ellers kunne falde for biler som Citroën e-C4, Hyundai Kona Electric, Peugeot e-2008 eller VW ID.3. Priserne på Megane E-Tech Electric er netop offentliggjort, og elbilen starter ved 266.900 kr. – eller på privatleasing fra 3.495 kr. om måneden.
Det danske modelprogram er simpelt og lige til. To batteristørrelser at vælge mellem og tre udstyrsniveauer som frit kan kombineres. – Det lille batteri kan altså fås med højeste udstyrsniveau og det store batteri med basisudstyret.
Den elektriske Megane med 40 kWh-batteri har 130 hk og en rækkevidde på 300 kilometer. Opladning foregår med op til 22 kW (AC-opladning) eller 85 kW (DC-hurtigladning).
Opgraderer man til batteriet med 60 kWh-kapacitet, som koster 37.000 kr., får man mere end bare en rækkevidde på op til 450 kilometer. Med det store batteri er der samtidig opgradering til 220 hk og DC-hurtigladning med op til 130 kW. Priserne for den stærkere version starter på 309.990 kr.
LÆS OGSÅ | Fem fede elbiler vi ser frem til
Basismodellen har fået det alt andet end mundrette navn Equilibre, som på dansk betyder balance. Der er nogenlunde balance i standardudstyret, så man får LED-lygter, 18″ alufælge, 12″ digital instrumentering, 9″ touchscreen, trådløs mobilopladning og en masse sikkerhedsudstyr. Manuel aircondition, almindelig fartpilot og kun fire højttalere er et tegn på, at det er fornuftigt at kigge på næste udstyrstrin…
… som hedder Techno. Merprisen er 22.000 kr. med det lille batteri, men kun 15.000 kr. med det store batteri. Med 20″ alufælge, adaptive forlygter, 12″ touchscreen, navigation, el-foldbare spejle, varme i rattet og meget mere giver det sig selv, at opgraderingen er pengene værd.
Fineste og dyreste udstyrsvariant kalder Renault Iconic. Merprisen med batteri på 40 kWh er 22.090 kr. i forhold til Techno, med 60 kWh betaler man 22.000 kr. Priserne for de to versioner er dermed 310.990 kr. og 347.990 kr.
Iconic har interiørindlæg i ægte træ, Harman Kardon-lydanlæg, el-justerbare forsæder med læder og massage, ekstra tonede ruder bagtil og p-sensorer hele vejen rundt.
LÆS OGSÅ | Første tur: Arkana er lige det, Renault har brug for
Renault har også offentliggjort priserne for Megane E-Tech Electric på privatleasing. Privatleasingkontrakten løber i 3 år og med i alt 45.000 kilometer.
Laveste privatleasingydelse er 3.495 kr. om måneden, og prisen gælder basismodellen 40 kWh med Equilibre-udstyr. Alle versioner af den nye Renault fås på privatleasing, og Renault har gjort det nemt at overskue priserne. Det koster kun 100 kr. om måneden at vælge 60 kWh-varianten over 40 kWh, og hvert højere udstyrstrin koster på samme måde 300 kr. om måneden.
Megane E-Tech Electric 40 kWh fås fra 3.495 til 4.095 kr. Med 60 kWh-batteri og 450 kilometers rækkevidde er den månedlige ydelse fra 3.595 til 4.195 kr.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.