Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
Tekst: Esben Skrumsager Foto: Colourbox | Dato: 4. juni 2019
En kør-selv-ferie eller et roadtrip giver ikke mening, hvis stemningen i bilen minder om en begravelse. Det skal være hyggeligt at køre på tur sammen. Men for at dét kan lade sig gøre, at det vigtigt, at man har respekt for de uskrevne regler og de roller, der følger med de forskellige pladser i bilen.
Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvilket sæde i bilen, du planter bagdelen i, når et roadtrip venter forude. Det giver sig selv, at personen i førersædet har en særlig rolle, men der følger også specifikke opgaver med pladsen i passagersædet og på bagsædet.
Lad os dog lige begynde med de helt overordnede regler for alle i bilen:
Intet affald på gulvet
Der skal ikke ligge slikposer, bananskræller eller brugt snotpapir på gulvet i bilen. Og ikke noget med “bare lige indtil næste stop”. Hvis du har glemt at medbringe en pose til affaldet, holder du det i hånden, indtil I når næste stop.
Frisk luft efter aftale
Det er absolut en god idé at lufte lidt ud i bilen undervejs. Men har du ikke afstemt det med resten af bilens passagerer, kan det blive en ubehageligt buldrende omgang – særligt hvis I kører på motorvejen.
Giv lige lyd, før du ruller ruden ned, så de andre er forbedredte og eventuelt kan rulle flere vinduer ned på samme tidspunkt for optimal udluftning.
LÆS OGSÅ | Værd at vide før du drager på kør-selv-ferie
Party-blære på pause
Lad nu være med at bunde halvanden liter Faxe Kondi eller fire kopper kaffe, så snart du har sat dig til rette i bilen. Særligt hvis du ved, din blære har svært ved at håndtere det. Der er ikke noget mere frustrerende end ustandselige pauser, som får tidsplanen til at skride ad helvede til.
LÆS OGSÅ | Undgå kør-selv-katastrofen: Sådan får du ro på bagsædet
Og nej – det er ikke et alternativ at tømme blæren i den tomme Kondi-flaske under kørslen. Skal man, så skal man. Og så er det altså ud.
Udskyd festen
Apropos party-blære… Der er ingen fest i bilen under kørslen. Der må naturligvis gerne være god musik og endnu bedre stemning, men vent lige med at tage hul på dåsebajerne til dagens etape er overstået. Både fordi I skal være flere, der kan køre bilen, hvis føreren bliver træt, og fordi en decideret fest i bilen nemt kan koste opmærksomhed, og det er som bekendt livsfarligt i trafikken.
Proviant på turen
Det er ikke alle bilejere, der accepterer indtagelse af mad i bilen. Det er forståeligt nok, men på et roadtrip bør man løsne en anelse op for reglerne, da man kan spare meget tid ved at indtage nogle af måltiderne under kørsel. Det er dog afgørende, at I på forhånd er enige om, hvad der må spises.
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Frankrig: Ruter
Undgå så vidt muligt madvarer, der lugter. Ingen fisk, kraftige hvidløgspølser eller overmodne oste. For eksempel. Og hvad angår de søde sager er der også produkter, I bør undgå. Chips og chokolade sviner som bare pokker. Til gengæld er vingummi, bolsjer og lakrids noget nemmere at have med at gøre.
Nå, men som tidligere nævnt skal vi også lige runde de specifikke opgaver for de enkelte pladser i bilen:
Som fører er din primære opgave at køre bilen. Fokus er på vejen og andre trafikanter, så det er okay at udstede ordrer til passagererne i bilen som “stik mig lige en flaske vand” eller “find nogle flere lakridser”. Men hvis du spørger pænt, bliver stemningen sikkert bedre.
Det er som udgangspunkt også op til dig, hvilken vej du kører. Du behøver altså ikke indrømme, at du er kørt forkert, for du er i din gode ret til at tage en omvej, bare fordi du har lyst.
LÆS OGSÅ | Drømmebilen: Komfortabel California er frihed på fire hjul
Mange bilister har tendens til at blive stædige, når de sidder bag rattet. “Jeg kan sagtens køre et par timer mere. Vi er der jo snart!”. Men lad være. Det er dit ansvar at sige stop, mens legen er god. Aftal eventuelt faste køretider, så I ikke kører mere end 3-4 timer ad gangen.
I de fleste familier er pladserne i bilen givet på forhånd. Men er det vennerne, du skal på tur med, kan udtrykket “shotgun” sikre dig pladsen i passagersædet, hvis du er den første, der råber det, når bilen er i syne.
Den eftertragtede passagerplads giver et godt udsyn, og du har ofte lidt bedre plads end på bagsædet. Men det er ikke en gratis omgang at sidde foran. Du skal for det første holde dig vågen. Du er nemlig forpligtet til at holde føreren ved selskab, så har du brug for en lur, må du bytte med én på bagsædet.
Én af grundene til, at du skal holde dig vågen, er, at det er dig, der er ansvarlig for navigationen. Det kan godt være, bilens navigationsanlæg hjælper på vej, men skal der guides til en tankstation, rasteplads eller attraktion er det dig, der assisterer føreren.
En sidste opgave – som både kan være fed og ubarmhjertig – er, at du er DJ. Du styrer musikken! Du kan selvfølgelig bare tune ind på en radiokanal, men du kan også bruge din magt aktivt.
Hvis chaufføren er stresset eller bare buldrer afsted med speederen i bund, kan nogle afslappede hængekøjehits få vedkommende til at sænke skuldrene og måske slippe det hårde tråd på speederen. Omvendt kan en ture gennem Metallica-pladerne få pulsen til at banke, når stemningen bliver lidt sløv. Lad bilen være dit dansegulv. Play that funky music, DJ!
Bortset fra at agere transportbånd mellem køleboksen i bagagerummet og personerne på forreste sæderække er dine forpligtelser som bagsædepassager minimale.
Du skal faktisk bare sørge for ikke at være til gene. Så lad være med at puffe knæene ind i ryggen på sædet foran. Lad være med at snorke, smaske, prutte eller spørge, hvornår vi er der.
Læn dig blot tilbage og nyd udsigten over landskabet, der flyver forbi. God tur!
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.