Kør-selv-ferie

Værd at vide før du drager på kør-selv-ferie

Af i Kør-selv-ferie
Skal du og familien på kør-selv-ferie? Så er der en række regler, du skal være opmærksom på, før du smider børnene på bagsædet og rammer motorvejen. Læs med og se hvad du skal have styr på, før kursen sættes mod Saint Tropez eller Trysil.

Tekst: Simon Hallenslev | Foto: Colourbox

Der er mange ting at tage højde for, før du drager afsted på en kør-selv-ferie. Selvom færdselsreglerne i Europa minder meget om hinanden, så er der alligevel nogle afstikkere.

LÆS OGSÅ | Billig benzin på bilferien: Så store er prisforskellene i Europa

I denne artikel får du nogle af de regler, der adskiller sig fra de danske. Vi kommer rundt om et par stykker, men husk altid at læse op på de specifikke regler i det land, som du er på vej til. God læselyst!

Dæk for dummies

Uanset, hvor din kør-selv-ferie går hen, skal du have dine dæk i orden. Hvis du skal på kør selv skiferie, så skal du naturligvis have vinterdæk på din bil – og her skal du være særligt opmærksom på landespecifikke regler.

Hvis din kør-selv-ferie går til Østrig, Tyskland eller Sverige, skal du vide, at det er lovpligtigt at køre med vinterdæk i vintermånederne, hvis temperaturen er under 0-punktet, eller hvis der er sne og is på vejene.

LÆS OGSÅ | Test af vinterdæk: Derfor skal du vælge mindre dæk

Skal du på ski i Sverige, skal dækkene på din bil være specifikt udviklet til vinterkørsel. Det betyder altså, at helårsdæk, der ikke er M+S mærkede (mudder + sne), er et no-go i svensk lovgivning. Det samme gør sig gældende i Tyskland, Østrig og Schweiz.

Der er også specifikke regler for, hvor meget mønster du skal have tilbage. Den normale minimumsdybde er typisk 3mm, men i Østrig er det 4mm og i Frankrig er det 3,5mm – så tjek dine dæk.

Forskellige færdselsregler

Går din kør-selv-ferie til Tyskland, er det motorvejskørslen og miljøzonerne, der adskiller sig mest fra Danmark.

Ved kø på motorvejen i Tyskland holder man så langt til venstre som muligt, hvis du holder i venstre vognbane, og vice versa hvis du holder i højre vognbane. På den måde skabes en nødkorridor i midten til udrykningskøretøjer.

Det sidste nye i Tyskland – og Europa i al almindelighed – er skrappe miljøkrav. Går din rute gennem Hamborg by, er det på en enkelt strækning helt forbudt at køre i ældre dieselbiler. I de fleste tyske byer skal du også have dig et miljømærke i forruden, der skal passe til din bils forureningsniveau – glemmer du det, koster det 80 euro i bøde.

LÆS OGSÅ | Liste: Disse europæiske lande har astronomiske fartbøder

En kør-selv-ferie til Italien betyder ligeledes miljømærker i forruden. Bødestraffen hvis du glemmer det, er den samme som i Tyskland. I enkelte byer er det helt forbudt at køre ind, hvis ikke du er lokal.

Hvis du har haft kørekort i tre år eller mindre, skal du vide, at der gælder særlige regler for dig i Italien. Du må maksimalt køre 90 km/t på landevej og 100 km/t på motorvej – og hold dig til sodavand, for promillegrænsen er 0,0. For mere erfarne bilister er promillegrænsen den samme som i Danmark.

LÆS OGSÅ | Overblik: Her er de europæiske miljøzoner og betalingsmotorveje

Unge bilister under 24 år på kør-selv-ferie i Kroatien må ligeledes holde sig til sodavand, da der for dem er en promillegrænse på 0,0.

Derudover bør alle bilister udvise særlig forsigtighed, når det regner. Asfaltbelægningen er nemlig meget anderledes i det populære ferieland og er notorisk kendt for at blive glat i vådt føre.

Kører du på kør-selv-ferie i Europa er mange regler ens på tværs af landene. Alligevel er der – som illustreret herover – nogle afstikkere, hvorfor du altid skal tjekke op på reglerne i det land, du skal til.

Kør-selv-ferie med campingvogn

Skal campingvognen med på krogen, når kør-selv-ferien går til Gardasøen eller Gdansk? Så er der naturligvis også et par regler omkring kørsel med campingvogne, der er værd at kende til.

Har du ikke erhvervet dig et trailerkørekort, må bilens og campingvognens totalvægt ikke overstige 3.500 kilo. Hvis du omvendt har dig et trailerkort, er du dækket helt ind i forhold til udenlandske regler, og vogntøjet må veje op til 4.250 kilo.

LÆS OGSÅ | Så meget koster det at tage bilen på ferie

Udover reglerne for vægt og kørekort, skal du blot overholde danske regler, når du kører gennem Europa med campingvogn. Når du kører med en dansk indregistreret campingvogn, skal andre europæiske landes myndigheder nemlig anerkende dansk lovgivning. Du skal derfor bare gøre og køre, som du plejer.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Simon er redaktionens yngste medlem, men interessen for biler er stor. Produktion af artikler og opsætning af nyhedsbreve er nogle af Simons primære arbejdsopgaver.

Ved siden af jobbet som studentermedhjælper på Bilbasen er han i fuld gang med kandidatuddannelsen som cand.merc. på CBS.