Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
AF: Zacharias Lund FOTO: Bilbasen
Tilbage i midten af 2022 var VW ID.4 en ganske dyr bil. I hvert fald hvis man sammenligner med de priser, man kan få sådan en SUV til i dag. Lige knap 150.000 kr. billigere for at være præcis. Nu er ID.4 langt mere tilgængelig og det kommer danskerne til gode.
Gennemsnitspriserne nærmer sig et yderst attraktivt niveau og fortsætter prisfaldet, så dykker ID.4 ned et helt nyt prissegment. Hvornår kan man regne med at det sker, og hvordan har priserne udviklet sig? Det ser vi nærmere på i denne artikel.
Volkswagen ID.4 deler platform med Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron. Trods nylige prisnedsættelser på Skoda Enyaq er det fortsat ID.4, der har den laveste gennemsnitspris.
I modsatte ende finder man Audi Q4 e-tron med den højeste gennemsnitspris på 413.000 kr., hvilket er 96.000 kr. mere end ID.4, som har en gennemsnitspris på 317.000 kr. i skrivende stund. Man betaler altså 24.000 kr. pr. ring i Audi-logoet på bilens snude, hvis man vælger en Q4 e-tron over en ID.4.
Imellem de to finder man Skoda Enyaq, der med en gennemsnitspris på 360.000 kr. er henholdsvis 43.000 kr. dyrere end ID.4 og 56.000 kr. billigere end Q4 e-tron.
En SUV og en coupe-udgave er groft sagt, hvad der adskiller ID.4 og ID.5 fra hinanden. Hvad der også skiller dem ad er prisen.
Som nævnt er gennemsnitsprisen på en Volkswagen ID.4 netop nu 317.000 kr. på tværs af varianterne. ID.5 er i gennemsnit 31.000 kr. dyrere end en ID.4 og ligger med en gennemsnitspris på 348.000 kr.
LÆS OGSÅ | VW sænker priserne på sine elbiler
I uge 8 var der 301 eksemplarer af ID.5 til salg, hvor der i samme uge var 569 eksemplarer af ID.4 til salg. Af de i alt 301 stk. ID.5 til salg blev 44 af dem i gennemsnit sat ned med 19.700 kr., samtidigt blev 78 af de 569 stk. ID.4 sat ned med 12.700 kr. i gennemsnit.
Der har aldrig været så mange ID.4 til salg, som der er nu, og samtidigt har gennemsnitsprisen aldrig været lavere end den er nu.
For et år siden var gennemsnitsprisen på ID.4 413.000 kr. altså 96.000 kr. dyrere end den er i dag. Ser man på de seneste ugers prisudvikling på den tyske SUV er gennemsnitsprisen faldet med 12.000 kr. på en måned.
Fortsætter den udvikling krydser ID.4 den gyldne grænse og ryger under 300.000 kr. i gennemsnitspris inden midt april.
Det bliver for alvor spændende, når eller hvis prisen ryger ned i dette prissegment. I prissegmentet 200.000-299.999 kr. finder man nemlig ikke mange i SUV’er eller Crossover i samme størrelse.
Der er et par Audi e-tron af ældre årgang i dette segment, Nissan Ariya er også at finde, ligesom man også finder Aiways U5 og Maxus Euniq6 i dette prisspænd.
Allerede nu kan man finde over 191 ID.4 til salg for under 300.000 kr. og det antal forventes at stige i takt med prisudviklingen, der de seneste mange måneder har været nedadgående.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.