februar 15, 2024

Sådan har brugtpriserne på Skoda Enyaq udviklet sig

For godt en måned siden valgte Skoda at sænke nybilsprisen på en af deres mest populære modeller. Hvordan har det påvirket brugtvognsprisen?

AF: Zacharias Lund FOTO: Bilbasen

Skoda meddelte d. 23. januar 2024, at de skar op til 105.000 kr. af prisen på deres elektriske Skoda Enyaq. Det betød at man nu kunne få en ny Skoda Enyaq 85 med 286 hk til 379.995 kr. og RS-udgaven til 424.995 kr. 

Nu er der gået et par uger siden prisnedsættelsen fandt sted, så hvordan har det forholdsvis markante prisfald påvirket priserne på brugtmarkedet? Det ser vi nærmere på i denne artikel. 

Konstante prisfald

Ser man et par måneder tilbage og kigger nærmere på gennemsnitsprisen i uge 47 2023, lå Skoda Enyaq med en gennemsnitspris på 398.000 kr. på tværs af alle modeller og varianter. 

En måned senere var gennemsnitsprisen nede på 390.000 kr. Prisen faldt med 8.000 kr. i løbet af en måned, hvor Skoda ikke pillede ved prisen på deres SUV. Det var markedet, der regulerede sig selv helt naturligt. Går man yderligere en måned frem, hvor prisnedsættelsen rammer, bliver det mere interessant. 

Ugen inden prisfaldet blev der sat godt 100 Skoda Enyaq ned i pris, mens der i uge 3 (ugen prisfaldet fandt sted) blev sat 201 ned i pris. Skodas prisjustering fordoblede antallet af prisnedsættelser af brugte Enyaq på Bilbasen. Gennemsnitsprisen blev pludselig 13.000 kr. lavere end måneden forinden. 

I dag, godt tre uger efter Skodas prisregulering, er gennemsnitsprisen nede på 363.000 kr. og dermed 14.000 kr. lavere end i slutningen af 2023.

Stor andel af prisrettelser 

Skoda Enyaq stod alene for 13% af de samlede prisnedsættelser på elbiler i uge 3, hvor de mange Enyaq blev sat ned med 19.800 kr. i gennemsnit den uge. Ugen efter blev yderligere 150 Enyaq sat ned i pris og udgjorde igen 12,5% af det samlede antal elbiler, der blev nedjusteret. 

På de to uger faldt prisen med samlet 10% og på den måde blev Skoda Enyaq en brugtbil, som der var mange af på Bilbasen til under 370.000 kr. 

Ja, faktisk er der på nuværende tidspunkt lidt over 220 til salg med en pris på under 350.000 kr. 

Sammenligner man med gennemsnitsprisen på Skoda Enyaq fra året før, er den nu i gennemsnit 92.000 kr. billigere på brugtvognsmarkedet end den var sidste år i midten af februar.  

Enyaq kontra ID’erne

En måned inden Skoda sænkede deres priser, justerede moderfirmaet Volkswagen også priserne på deres elektriske flåde. Her blev alle ID-modeller sat ned i pris, heriblandt søsterbilerne til Skoda Enyaq, ID.4 og ID.5.

Tilbage i uge 52 2023, da prisnedsættelsen blev en realitet, var gennemsnitsprisen på ID.4 på tværs af varianter 337.000 kr., mens ID.5 lå på 364.000 kr. I dag, godt seks uger senere, ligger de henholdsvis 17.000 kr og 10.000 kr. lavere.

Sammenligner man med Skoda Enyaq, så ligger Enyaq fortsat et lille stykke over de to modeller fra Volkswagen. ID.4 ligger med en gennemsnitspris på 320.000 kr. og ID.5 på 354.000 kr.

Skoda Enyaq ligger i samme uge til 363.000 kr, men har siden starten af året, taget et spring på 25.000 kr. ned i pris. Fortsætter denne tendens, kan man regne med at se Skoda Enyaq inden længe er nede i samme gennemsnitspris som ID.5.

Flere visninger end Tesla

Tesla har domineret søgefelterne på Bilbasen længe. Antallet af søgninger på Model Y og Model 3 har de seneste mange måneder toppet listen.

Det var dog indtil, at Skoda Enyaq blev sat ned i pris. Ugen efter Skodas udmelding om prisnedsættelse skulle folk for alvor ind og se giraffen i form af den elektriske SUV på Bilbasen. 

Hvor Tesla Model 3 og Model Y nærmest har haft første- og andenpladsen over mest søgte i et år, kom Skoda Enyaq ind fra højre og kaprede førstepladsen over mest søgte biler på Bilbasen i ugen efter prisreguleringen. 

Skoda Enyaq-annoncer havde samlet flest visninger af alle elbiler i hele januar og februar måned. Det kan selvfølgelig ledes tilbage til den massive interesse, som har fulgt med prisnedsættelsen. Visningerne toppede i januar måned, hvor Enyaq-annoncer blev vist lige knap 490.000 gange.  

Den seneste uge på brugtvognsmarkedet

Der er netop nu 61.800 biler til salg på bilbasen. Der blev i sidste uge sat 3.709 biler ned i pris, og det er især elbilerne, der oplever store prisnedsættelser. Godt 1.058 elbiler blev sat ned med 11.800 kr. i gennemsnit. 

Ser man på prissegmenterne for elbilerne, er det i prisklassen 300.000-399.999 kr. at flest elbiler bliver sat ned i pris og næstflest er i prisklassen 400.000-499.999 kr. 

Det overordnede udbud er faldet en smule siden sidste uge. Udbuddet af dieselbiler og plug-in hybrider falder, mens udbuddet af elbiler stiger, ligesom antallet af brugte benzinbiler holder sig konstant. 

Del artikel:

Flere Skoda Enyaq til salg på Bilbasen.

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS