Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Julie Schoen / d. 27. december 2017
De kan køre hurtigt. De kan larme, når de suser forbi dig. Oftest er komforten dog ikke i top, og hvis du har købt ind på vejen hjem, kan du sikkert få svært ved at finde plads til dine fire indkøbsposer fra Netto.
Vi kan vist alle blive enige om, at sportsvogne er flotte og sjove at køre hurtigt i. Men praktiske, ja det er vist de færreste sportsvogne, der kan polstre sig med det mærkat. Men hvis du bliver den nye ejer af Gunnars bil, så kan du få en hurtig bil med stor rummelighed, og som har komforten i fokus.
Gunnar har nemlig sat sin bil til salg på Bilbasen.
Bilen er en Alfa Romeo GT fra 2004. Da den kom på markedet, var det Alfa Romeos topmodel, og i dag kører den stadig, ifølge Gunnar, upåklageligt.
– Den har sportslige køreegenskaber så som, at den er relativt hårdt affjedret. Det har den fordel, at du kan mærke præcis, hvor du har vognen, og så har den avancerede systemer, der gør den svær at komme galt afsted i på trods af de sportslige egenskaber, forklarer 66-årige Gunnar Gad, der bor i Nordsjælland.
Han kalder selv sin bil for en sportsvogn, som du i modsætning til andre sportsvogne kan bruge til hverdag, fordi den har plads til mere bagage, og fra ”fødsel” er den udstyret med en masse af de elementer, som en moderne bil har, som eksempelvis aircondition, varme i sidespejlende osv.
– Men allervigtigst er næstens dens køreegenskaber, siger Gunnar.
Han siger, at man – næsten – kan sidestille bilens ”motorik” med en Ferrari. Det har Gunnar i hvert fald hørt:
– Den afdøde kendis-ejendomsmægler Jan Fog solgte engang mit hus. Han kørte i en Ferrari, og da han så min bil, fortalte han, at Ferrari-ejere brugte Alfa Romeo GT’ere til at tage de indledende manøvre i, fortæller Gunnar.
LÆS OGSÅ: Sådan reparerer du små lakskader
Men det er ikke kun, når bilen er i fart, at den er noget særligt. Bilen vækker også opmærksomhed, når den hviler sine hjul:
For bare 14 dage siden var Gunnar en sen aften ude for at tanke bilen, og pludselig kom manden, der var i færd med at tanke nabobilen, hen for at komplimentere Gunnars bil.
– Jeg oplever tit, at bilentusiaster lige skal hen og rose min bil, eller også spørger de ind til den, fortæller Gunnar, der samtidig tilføjer, at han heldigvis kan svare på de fleste spørgsmål om sin bil, fordi han går ret meget op i den og biler generelt.
– For mig er det ikke bare et transportmiddel. Jeg har engageret mine følelser i bilen, fortæller han om sin Alfa Romeo GT.
En bil, Gunnar ikke kun har investeret følelser i. Han har også lagt mange timers forkælelse i sin Italienske bil. Selvom den er 13 år gammel, står den i dag, takket være Gunnar, snorlige. Bilen har blandt andet fået nye bremser, nye fælge og ny aircondition.
Men nu har Gunnar trodset sine følelser og sat det røde lyn til salg på Bilbasen. Ikke fordi, han er træt af bilen. Han synes blot, at det – efter 13 år i hans varetægt – er på tide at ”danne par” med en ny bil.
– Det er da hårdt at sætte bilen til salg. Det er jo ikke bare lige sådan en bil, man giver vicere. Jeg håber, jeg kan finde en ny ejer, der får lige så stor glæde af bilen, som jeg, og som sætter pris på de mange fordele ved bilen, fortæller Gunnar.
LÆS OGSÅ: 9 myter om vinterdæk
En af de ting, han værdsætter allermest ved sin røde dyt, er dens lyd:
– Bilen v6-motor har en fed lyd, og du kan nærmest ikke høre den, lige så snart du er oppe og køre makshastigheden på motorvejen. Samtidig er det en bil, der i sin lyd fortæller, alt hvad den føler. Du kan på dens motorer høre en hver lille bevægelse, du laver, fortæller Gunnar.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.