Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Esben Skrumsager / d. 25. januar 2018
Seat Tarraco er mærkets tredje SUV, og med den træder den spanske bilproducent ind på markedet for store SUV’er. Med mulighed for både fem og syv sæder bliver den en direkte konkurrent til søsterbilerne Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace.
Lanceringen af Seat Tarraco er en del af den største produkt-offensiv i nyere tid hos det spanske bilmærke, hvor der mellem 2015 og 2019 er investeret 3,3 milliarder euro til at udvide modelprogrammet.
Seat Tarraco kommer til Danmark i første kvartal 2019, og nu er de danske priser klar. Den koster fra 379.900 kr. i Style-udstyrsvarianten med en 1,5-liters benzinmotor. Prisen for 2,0 TDI Style – ligeledes med 150 hk – er 399.990 kr.
Merprisen for tredje sæderække, så den store SUV får i alt syv sæder, lyder på 15.000 kr.
Grundlæggende er bilen baseret på den udbredte teknik fra Volkswagen Group, hvilket betyder, at MQB-A-platformen med lang akselafstand danner fundamentet for den store SUV.
LÆS OGSÅ: Syv sæders eventyr: Derfor er Skoda Kodiaq gal og genial i sneen
Som i søstermodellerne fås bilen med Dynamic Chassis Control (DCC), hvor føreren kan vælge, hvilken indstilling vedkommende foretrækker, men systemet kan også tilpasse sig automatisk og ændre indstilling afhængig af vejens overflade og kørestilen.
Alle motorer er med direkte indsprøjtning, turbo og yder mellem 150 og 190 hestekræfter.
Modellen kommer i to benzinudgaver. En firecylindret 1.5 TSI med 150 hestekræfter, sekstrins manuel gearkasse og forhjulstræk. Og en 2.0 med 190 hestekræfter, syvtrins DSG-automatgear og 4Drive total traction-firehjulstræk.
SE OGSÅ: Smadrekasse-TV: Se hvad det koster at genoplive en Skoda Octavia
Der kommer to dieseludgaver – begge 2.0 TDI – som yder henholdsvis 150 og 190 hestekræfter. Udgaven med 150 hk vil kunne fås med enten forhjulstræk og sekstrins manuel gearkasse eller med syvtrins DSG-automatgear og firehjulstræk. De kraftigere motorer kommer kun med firehjulstræk/syvtrins DGS-automatgear.
I fremtiden vil Seat Tarraco også kunne fås alternative drivlinjeteknologier, men mere kan eller vil den spanske bilproducent ikke fortælle på nuværende tidspunkt.
Seat Tarraco er 4,735 meter lang og 1,658 meter høj. Det er nærmest identisk med VW Tiguan Allspace og Skoda Kodiaq.
Fronten giver ifølge bilproducenten et hint om Seat’s nye designsprog med en mere fremtrædende kølergrill og skarpe LED-forlygter, som fastholder mærkets trekantede form. På Seat Tarraco er forlygterne dog placeret længere inde i karosseriet, hvilket giver en mere fokuseret fremtoning.
Og netop lygterne er et vigtigt element i Tarraco, hvis man spørger Seat. Både i Xcellence og Style-udstyrsniveauerne fås bilen udelukkende med LED-teknologi både ud- og indvendig.
LÆS OGSÅ: Seat Arona vs Opel Crossland X: Spansk og tysk familiebil i tæt duel
Bagtil, hvor funktionaliteten er i centrum, er der lagt vægt på en lav lastehøjde og et lyskoncept, der sikrer gode lysforhold og dermed optimal anvendelighed. LED-lysene gør det også muligt at have dynamiske blinklys bagtil.
Seat Tarraco kommer i otte forskellige farver: Dark Camouflage, Oryx White, Reflex Silver, Atlantic Blue, Indium Grey, Titanium Beige, Deep Black og Urano Grey.
Inde i bilen har designerne skabt et interiør, der skal favne passagererne ved hjælp af horisontal linje på tværs af instrumentpanelet, der samtidig skal understrege Tarracos bredde.
Modelnavnet “Tarraco” er valgt ved en online-afstemningg, hvor et flertal af i alt 140.000 entusiaster, der deltog i den afgørende fase af konkurrencen, stemte på Tarraco.
Navnet er skabt med inspiration fra byen Tarragona ved Middelhavet.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.