januar 8, 2025

Skoda Enyaq facelift fra 299.995 kr. – med Elroq som forbillede

Et prominent facelift i stil med Elroq-designet giver Skoda Enyaq et langt mere moderne design og bedre aerodynamik. Rækkevidden og standardudstyret er også forbedret til priser fra 299.995 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det var så forudsigeligt, som at søndag kommer før mandag: Skoda giver den populære Enyaq et facelift, og den får stort set samme frontdesign, som er lanceret med den nye Elroq.

Det er ingen klage, for med det nye Tech-Deck Face, som frontdesignet kaldes på Skoda’sk, får Enyaq til at virke meget friskere. Og så kommer det med aerodynamiske fordele, hvorfor Enyaq (og Enyaq Coupé) har lavere forbrug og kan køre længere på en opladning.

Der er ingen store ændringer til batterierne eller udbuddet af elmotorer. Allerede i 2023 blev Enyaq-modellerne beriget med den nye motor med 286 hestekræfter og 545 Nm til erstatning for udgaven med 204 hestekræfter.

Nu op til 596 kilometer på en opladning

Aerodynamikken har løftet rækkevidden lidt over hele linjen. Der er tre motorvarianter og to batteristørrelser, og vælger man Enyaq Coupé 85 med 82 kWh batteri og 286 hestekræfter, kan man presse bilen til 596 kilometer på en opladning. Det er cirka 10 kilometer mere end før.

I den almindelige Enyaq 85 med samme drivlinje kan man med held ramme 586 kilometer på en opladning (fabrikshal – danske modeller = 575 kilometer), og det er noget af det bedste, man får i klassen. Basisudgaverne, Enyaq 60 og Enyaq Coupé 60 med 63 kWh har nu elmotoren med 204 hestekræfter, og de kører henholdsvis op til 446 og 437 kilometer på en opladning.

Enyaq fås også denne gang med firehjulstræk (en RS-model med firehjulstræk kommer senere), og på trods af to elmotorer har Enyaq 85x den samme ydelse på 286 hestekræfter som 85-udgaven med en elmotor og baghjulstræk. Men ekstra vejgreb får man da.

Enyaq 60-udgaverne kan lade med op til 165 kW ved en lynlader, mens den firehjulstrukne Enyaq 85x klarer op til 175 kW. Den mest eftertragtede variant, Enyaq 85, skuffer ved kun at kunne klare levering op til 135 kW ved en lynlader.

Danske priser fra 299.995 kroner

Alle Enyaq-varianter får med faceliftet mere standardudstyr. Nøglefri betjening (låser automatisk op og i, når man nærmer sig), automatisk klimaanlæg med tre zoner og et nyt rat med varme er tilføjelser i forhold til før.

I Danmark starter den fornyede Enyaq på 299.995 kr. for Enyaq 60 med 204 hestekræfter. Den har de førnævnte udstyrsdetaljer, men også el-betjent bagklap, trådløs opladning af to smartphones, køreindstillinger, varmepumpe og stor sikkerhedspakke med blandt andet automatisk bremsning ved bakning.

Det er markant dyrere at komme af sted i den forventet mere populære Enyaq 85; den starter med samme udstyr som Enyaq 60 ved 349.995 kr. Hvis man vil have firehjulstræk, er merprisen for Enyaq 85x 20.000 kr. – til i alt 369.995 kr.

Merprisen for Enyaq Coupé i forhold til den almindelige Enyaq er 15.000 kr. Alle varianter fås også som Sportline med stylingkit og mere udstyr – her er merprisen 40.000 kr.

Den faceliftede Enyaq kommer allerede i april ud til de danske forhandlere.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

3x familievenlige sleepers under 150.000 kr.

Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS