Enyaq Coupé RS har 299 hk, firehjulstræk og coupé-design. Nu kommer muligheden for at få samme drivlinje i den almindelige Enyaq, som har mere traditionelt design.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Her på Bilbasen er vi mildest talt ikke overbevist om, at Skoda bør bruge sin RS-betegnelse på en stor crossover, som vejer 2,25 tons.
I Simon Hallenslevs test af den nye Enyaq Coupé RS viste elbilen med 299 hk og firehjulstræk sig som ekstremt komfortabel – men meget langt fra det sportslige, som vi forbinder RS-navnet med.
Måske Skoda burde lære noget af Volkswagen. I stedet for at stille op til tæsk ved at kalde de hurtige elbilsmodeller for GTI, har tyskerne valgt GTX. Som i ID.4 GTX, ID.5 GTX og snart ID.3 GTX og ID Buzz GTX.
Det lyder sportsligt, men ingen forbinder det med det legendariske GTI-navn, så VW slipper for den tiltale, Skoda må stå model til.
Og nu sker det igen. Den rigtige bil med det forkerte navn. Den almindelige Enyaq, altså den som ikke hedder noget med coupé, skal selvfølgelig også have en RS-version.

Komfortmester med 299 hk og god rækkevidde
Som i Enyaq Coupé RS (og søstermodeller fra Audi og VW) installerer Skoda to elmotorer i Enyaq RS. En foran, en bagtil. På den måde opnår tjekkerne firehjulstræk og øget vejgreb i forhold til baghjulstrukne versioner.
Med to elmotorer bliver det til 299 hk og 460 Nm – 0-100 km/t bliver det til efter 6,5 sekunder. Det er nok til at opfylde de flestes hede drømme om en hurtig elbil, men i et stormomsust selskab, hvor konkurrenter som Tesla Model Y og Kia EV6 GT tilbyder op mod dobbelt så mange hestekræfter, er denne RS en meget mild brise.
Læs også: Vision 7S viser det nye Skoda
Batteriet i den nye RS har en kapacitet på 82 kWh (kan lades med op til 135 kW), og kan man finde en passende lynlader, kan man gå fra 10 til 80 procent opladning på 36 minutter. Rækkevidden ligger på den gode side af 500 kilometer.



På den forkerte side af 500.000 kr., men godt udstyret
Som Simon konkluderede i sin test af Enyaq Coupé RS, så er den semi-hurtige elbil fra Skoda en dyr model. Den koster 538.995 kr., og dermed er den 70.000 kr. dyrere end VW ID.5 GTX.
Den almindelige Enyaq RS bliver næppe meget billigere. Men det er værd at dykke ned i prisen, før man afgør, om RS’eren virkelig er dyr. Den er nemlig meget veludstyret, hvor ID.5 GTX mangler meget standardudstyr.
Udover “sportsundervognen” har Enyaq RS 20″ alufælge, matrix-LED-forlygter, bakkamera, el-betjent bagklap, el-førersæde med hukommelse, panoramaglastag, nøglefri betjening og meget andet.