Første tur: Opdateret Skoda Enyaq er ikke mindre elskværdig
Nyt fjæs til favoritten: Den eftertragtede Skoda Enyaq får et facelift, der ikke gør så meget – men alligevel gør det helt rigtige. Vi kører første tur i den nye Skoda Enyaq.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Endelig. Et bilmærke i direkte konkurrence med Tesla tager konsekvensen af sidste uges prisnedsættelse på Model Y: Skoda justerer priserne på Enyaq, og de nye priser er op til 105.000 kr. lavere end de priser, der blev meldt ud i september for den opdaterede Enyaq.
De opdateringer tæller et nyt, hurtigere og mere betjeningsvenligt infotainmentsystem, men vigtigere endnu en ny elmotor. Den findes i den nye Enyaq 85, som erstatter 80-versionen – og den kommer med en ydelse på 286 hk, hvor den udgåede 80-version havde 204 hk.
De nye og lavere priser på Enyaq gælder hele vejen rundt i modelprogrammet; der er lavere priser på den almindelige Enyaq og på den lidt dyrere Enyaq Coupé, og både den nye variant Enyaq 85 og den forstærkede Enyaq RS (nu med 340 hk i stedet for 299 hk) kommer til markant lavere priser.
Enyaq-modelprogrammet er stort, og udover de to forskellige karrosserier – traditionel SUV og coupé-SUV – er der to batteristørrelser, tre motorydelser og fire udstyrsniveauer.
Skoda har høvlet forskelligt af priserne på de forskellige modeller, og devisen er, at jo kraftigere og mere veludstyret variant, jo lavere pris. Den mindste besparelse – 20.000 kr. – får man med Enyaq 60 Premium, men da 60-versioner har et lille batteri og en rækkevidde på under 400 kilometer, er de ikke interessante. Priserne starter ved 349.995 kr. for Enyaq 60 Premium.
Indtil videre har Enyaq 80 med Premium-udstyr været mest interessant og den bedst sælgende. Den stærkere erstatning, Enyaq 85 med Premium-udstyr, blev i september meldt ud til at koster 429.995 kr., men før salgsstart faldt den til 419.995 kr. Den nye pris er 379.995 kr., så der er 40.000 kr. at spare. Firehjulstræk koster 20.000 kr. ekstra., og så hedder modellen Enyaq 85x.
Enyaq Coupé starter nu som 60 Premium på 364.995 kr., og den nye Enyaq Coupé 85 Premium koster nu 394.995 kr.
De helt store prisfald gælder Enyaq 85 Laurin & Klement, som kommer med den nye elmotor og højeste udstyrsniveau; prisen har hidtil været 519.995 kr. Den fås nu til 419.995 kr., så uden meget hovedregning er der altså 100.000 kr. at spare.
Skoda har en endnu større besparelse klar til kunder, som vil helt til tops i modelprogrammet. Her står Enyaq RS med firehjulstræk og 340 hk, som før tronede deroppe med en pris på 529.995 kr. Den er pludselig virkelig interessant med et prisfald på 105.000 kr., så den nu fås fra 424.995 kr.
Nyt fjæs til favoritten: Den eftertragtede Skoda Enyaq får et facelift, der ikke gør så meget – men alligevel gør det helt rigtige. Vi kører første tur i den nye Skoda Enyaq.
Mini Aceman kunne være den gyldne middelvej mellem elbilerne Cooper og Countryman. I stedet falder den ned mellem to stole. Test af Aceman SE med 218 hk og JCW-styling.
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.