Elbilen Renault Scenic E-Tech får nu en række justeringer og mindre nyheder. Nogle modeller får one pedal-system - og eksisterende biler kan få systemet via opdatering.
Det er ingen nem opgave at finde frem til, hvor man lige nu får mest ny elbil for pengene. Vi har et bud, og det er Renault Scenic E-Tech, som er noget nær den største og bedst kørende elbil, man kan ønske sig til en pris på kun 269.990 kr.
En bil kan altid blive bedre, og i kampen om kunderne introducerer Renault en række små opgraderinger til Scenic E-Tech, som kom til Danmark for under et år siden.
Den danske importør havde oprindeligt ikke Esprit Alpine-udstyrsvarianten i kortene, men endte med at introducere den af en særlig årsag: Iconic-modellen, der er den bedst udstyrede, kan ikke fås med mørkt indtræk. Der er grænser for, hvor sjovt det er at være en børnefamilie med en bil med meget lyst indtræk.

Renault har selv indset, at lyst betræk som eneste mulighed i en variant ikke er vejen frem, så blandt mange små opgraderinger er mørkt indtræk og interiør som standard også i Iconic-versionen. Hvis man vil, får man stadig den meget lyse grå, hvis man hellere vil det. Uanset kuløren, så er indtrækket af en ny slags med delvist plantebaseret tekstil og kunststoffet Alcantara.
I Iconic, som i den ikke-opdaterede udgave koster 334.990 kr., får man fremover også elektrisk justerbart passagerside. I alle udgaver er både forsæder og bagsæde blevet ændret i formen for at give bedre støtte.
Esprit Alpine-versionen (324.990 kr.) har også fået elektriske justerbare forsæder som standard, og i førersædet kan man glæde sig over massagefunktion.

Nu behøver man ikke bruge bremsen
Renault gav tidligere i år den mindre elbil Megane E-Tech nogle nye funktioner med på vejen, og en af dem er one pedal drive - funktionen, hvor man ikke behøver at bruge bremsepedalen til nedbremsninger. Fordi regenereringen er så stærk, slipper man bare speederen, og så ruller bilen helt til stilstand.
One pedal drive-system er også en del af opgraderingen til Scenic E-Tech. Det kræver dog, at man vælger en udstyrsvariant med regenererings-paler på rattet, men det har alle varianter med undtagelse af basisudgaven Evolution, som indtil videre ikke er ret udbredt.
Hvis man allerede ejer eller leaser en Scenic E-Tech i udstyrsniveau Techno, Alpine Esprit eller Iconic, kan man, ved hjælp af en softwareopdatering over nettet eller hos forhandleren, få one pedal drive-system.
Blandt mange andre nyheder, af den mindre slags, er et skifte fra 22 kW indbygget lader til 11 kW, som det også er sket i Megane E-Tech. 22 kW kommer tilbage som en ekstraudstyrsmulighed senere på året.
I Esprit Alpine- og Iconic-udgaverne får Scenic E-Tech et kamerabaseret genkendelsesystem (monteret i A-stolpen), som kan genkende føreren og indstille bl.a. førersæde, sidespejle og radiostationer efter den bestemte fører. Man gemmer sine yndlingsindstillinger en gang i infotainmentsystemet, hvorefter bilen vil genkende hver enkelt person. Alt gemmes i bilen - og intet sendes til servere udenfor bilen.
Det er uvist, hvornår den danske Renault-importør begynder at sælge den opdaterede Scenic E-Tech.