Hyundai Inster Cross – det nuttede med det grove
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Ssangyong. Et tungevridende navn til en sydkoreansk bilproducent, som af flere omgange har været til stede i Danmark. Første gang var med bl.a. den store SUV Rexton, som kunne fås på nedsat afgift som camper (den var nogenlunde lige så god som camper som en Mazda MX-5 med køleboks og engangsbestik), og den frygtindgydende MPV med navnet Rodius.
LÆS OGSÅ | Xpeng G6 underbyder Tesla Model Y
Andet forsøg i 2016 fik mest opmærksomhed, fordi Ssangyong var nødt til i Danmark at omdøbe deres kompakte SUV fra Tivoli til LUVi; den lille forlystelsespark i København syntes ikke, navnet hørte hjemme på en bil.
Tredje gang er lykkens gang, og Ssangyong er tilbage i Danmark. Måske det også er lykken med et helt nyt navn, for den sydkoreanske producent har fået ny ejer, koreanske KG Group, og bilerne sælges derfor under navnet KGM. KGM er kort for KG Mobility, og i Danmark sælger importøren (RSA Danmark) den helt nye elbil Torres EVX og den store pickup Musso Grand.
Musso Grand er et nicheprodukt. En stor pickup med dieselmotor. Hvis vi en dag får chancen for at teste den, vil vi selvfølgelig gøre det, men det er elbilen Torres EVX, der vækker mest interesse. Torres EVX er nemlig alt andet end et nicheprodukt; den er i klasse med Tesla Model Y, VW ID.4 og den nye Xpeng G6 – en mellemstor elektrisk crossover.
Torres EVX ligner en crossover, der har firehjulstræk, men den har “kun” træk på de forreste hjul. Den har en elmotor med forholdsvis beskedne 207 hk (og 339 Nm), så 0-100 km/t tager 8,26 sekunder. Mere nyttig er det at vide noget om batteristørrelse, maksimal ladekapacitet og rækkevidde: 73,4 kWh, op til 120 kW og 462 kilometer.
Rækkevidden på 462 kilometer er i den nederste del af klassen, når vi snakker biler med batteri på 70-75 kWh. Det er stort set samme rækkevidde som i Tesla Model Y RWD med standardbatteri (455 km) og lidt mere end i Xpeng G6 Standard Range (435 km).
KGM sælger Torres EVX i to udstyrsvarianter, og prisniveauet tyder på stor selvsikkerhed: Torres EVX i standardversion koster 359.900 kr. og Exclusive-versionen koster 374.900 kr. Basismodellen koster det samme som den billigste Model Y, men hos KGM skal der betales ekstra for metallak, ladekabel, varmepumpe og el-betjent bagklap.
I Exclusive-udgaven er metallak, varmepumpe og el-betjent bagklap standard, men så er prisen på Torres EVX på niveau med Xpeng G6 Long Range med 570 km rækkevidde og kun 10.000 kr. fra den nye Model Y-variant Long Range RWD med 600 km rækkevidde.
Vi ser frem til at prøve Torres EVX. Den sydkoreanske producent skal med Torres EVX have lavet en stærkt overbevisende elbil, hvis den til de forholdsvis høje priser skal have en chance i Danmark.
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
En kedelig tendens breder sig hos bilproducenter verden over. De sender raskt væk ufærdige og fejlbehæftede elbiler på gaden – og kunderne står som sorteper.
Sealion 7 er – endnu – en mellemstor elektrisk SUV fra BYD. Sealion 7 er dog langt mere tidssvarende end Seal U, så den kan lade meget hurtigere.
Sådan vælger du det rette tidspunkt at sælge din bil på – og undgår store værditab.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.