april 11, 2024

Stjernen stråler over køleren på Mercedes EQS

Mercedes er usædvanligt hurtigt ude med ændringer til den store elbil EQS. Stjernen er nu på klassisk vis over grillen, og rækkevidden er over 800 km.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Nogle gange virker kritik, andre gange giver kritik ikke det mindste udslag. Mercedes har valgt at lytte til kritik af den elektriske topmodel EQS, som halter efter S-Klasse, når det kommer til eksklusivitet, design og bagsædekomfort.

Som et stykke halvbrugt håndsæbe glider EQS gennem vinden, og det er fremragende for aerodynamikken. Rigtig godt for forbrug og rækkevidde, men når det koster så meget elegance og giver et særpræget design, er det en god idé fra Mercedes’ side at rette op på tingene.

For Mercedes er det usædvanligt hurtigt, der er taget affære. EQS blev præsenteret i 2021, og 2024-ændringerne er forholdsvis store. Det gør øjeblikkeligt noget for den store elektriske sedan, at det nu er muligt at få stjernen i klassisk, elegant format – som et lille monument på frontklappen over grillen.

I grillen, som er lukket for indtag af luft og kun for designets skyld, er der tværgående kromstriber. Det er meget bedre, selv om resten af bilen stadig så langt fra virker som elegant som en S-Klasse.

Bagsædet har fået opmærksomhed

Når vi har testet EQS, har det været med en fornemmelse af, at bagsædet er lavet som en eftertanke, hvor det burde være et overdådigt sted at tage plads. God plads, men i testbilerne har bagsædet ikke givet fornemmelsen af luksus og udstyrsoverflod.

Mercedes har været kreative, og bagsædepladserne kan udstyres i en mere passende grad end før. Rigtig meget er ekstraudstyr, men så længe det fås (kunderne er jo ikke fattige), så er alt tilgivet.

Med Rear Comfort Plus-pakke kommer nu en vinklet fodstøtte, der er monteret mellem passagersædets skinner. Passagersædet kan nu også køres frem, så man i højre side af bagsædet kan strække sig ud. Bagsæderyglænet kan vinkles med op til 38 grader, og der er mere end bare sædevarme: der er også skulder- og nakkevarme.

I noget tid har EQS har en Rear Seat-pakke som standard, og den skulle efter sigende allerede have gjort oplevelsen bedre. Standardpakken har justerbart ryglæn (27-36 mm), og med 2024-løftet er der 5 mm mere polstring i ryggen og andre små forbedringer.

Mere end 800 km på en opladning

At køre en EQS “flad” var allerede noget af en opgave. Batterikapaciteten på 108,4 kWh gav over 700 kilometer rækkevidde på en opladning. Et WLTP-tal, selvfølgelig, men selv en lang motorvejstur gjorde ikke et kæmpe indhug i batteriet.

118 kWh sidder i den faceliftede EQS, og dermed kan den mest effektive version – EQS 450+ – krydse over grænsen til imponerende 800 kilometer, og her kommer det vindglatte karrosseri virkelig til sin ret. Alt afhængigt af variant kører EQS nu 82 kilometer længere på en opladning. 

Det har ikke været muligt at trække noget tungere end 750 kilo med en EQS, selv ikke i udgaver med firehjulstræk. Firehjulstrukne EQS-modeller gør det nu relevant for godsejeren (der ikke vil have en SUV) eller den rige campist at købe en EQS, for nu hedder vægten på krogen op til 1.700 kilo.

En ny teknisk detalje tager hensyn til, at man i elbiler ofte vil opleve, at de traditionelle bremser ikke bruges, fordi bilen regenererer og indsamler bremseenergi til batteriet. Den fornyede EQS vil, fra tid til anden, holde bremserne friske ved at bremseklodserne kører ind på bremseskiverne.

Som prikken over i’et introduceres EQS med et udvidet assistentsystem til kørsel på motorveje med mindst to spor og markeret hastighedsgrænse. Bilen kan nu, helt uden at føreren skal gøre noget, overhale en langsommere kørende bil med hastigheder mellem 80 og 140 km/t, hvis systemet med adaptiv fartpilot og sporassistent er slået til.

Del artikel:

Brugte Mercedes EQS til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Hvad sker der, Mitsubishi?

Mitsubishi i Danmark virker til at være gået i dvale. De nyeste modeller på Renault-basis findes ikke i Danmark, og den nye Outlander lader vente på sig. Nu er der facelift til den Captur-baserede ASX.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS