januar 1, 2023

Test: Den ordinære BMW iX3

BMW iX3 er tenderende ordinær, men det er meningen og til dels et bevidst valg fra BMW. Men er det godt eller skidt?

TEKST & FOTO: Jacob Dalby

Hvis du ikke interesserer dig for biler, er det ikke lige til at se det. Elbilen BMW iX3 ligner til forveksling sine søskende med forbrændingsmotorer, og for den utrænede er det svært at spotte, at der her er tale om en elbil.

LÆS OGSÅ | 2022 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Først kom BMW i3, som var en futuristisk elbil med masser af genanvendelige materialer og konstruktion i karbon. Syv år efter kom BMW med sin elbil nummer to; BMW iX3, som nu også har fået et facelift.

Faceliftet begrænser sig til kosmetiske ændringer med en skarpere front og nogle andre baglygter, der generelt gør iX3 mere spændende at se på. Men ved siden af i3 er iX3 umådelig ordinær. iX3 ligner den almindelige X3 på en prik. Samtidig har den både mindre batteri og færre kræfter end de nærmeste konkurrenter Mercedes EQC og Jaguar i-Pace. Men måske det ikke betyder det store.

iX3 den nøjsomme

Da BMW iX3 har udgangspunkt i platformen fra den almindelige X3 er der bogstaveligt talt ikke plads til et særligt stort batteri. Og for at det ikke skal gå ud over pladsen i kabinen, for meget, hænger batteriet under bunden og tager en smule af frihøjden. 25 mm for at være præcis. Men… Hvem går egentlig op i det i det daglige. Det er et absolut fåtal BMW iX3, der bliver brugt off road alligevel.

Men det er ikke bare batteriet, der er lille i størrelse i en bil som iX3. Kræfterne er også små med 286 hk og tiden fra 0-100 km/t er på blot 6,8 sekunder. Men… Hvem går egentlig op i det i det daglige. Det er et absolut fåtal, der vil skydes ud af kanonen på daglig basis alligevel.

LÆS OGSÅ | Første tur: BMW iX1 lander i et minefelt

Nej. BMW har satset anderledes med iX3. I stedet for hurtige præstationer, der ser godt ud på papiret, har BMW tænkt over, hvordan iX3 i virkeligheden bliver brugt. Takket være de færre hestekræfter og træk på baghjulene i stedet for alle fire, opnår iX3 nemlig en rækkevidde opgivet til 461 km. Det er ret pænt med så lille et batteri i en stor SUV – og det er længere end de førnævnte rivaler.

Den fine rækkevidde fra det lille batteri er mulig, fordi iX3 er ret nøjsom med sit forbrug. Særligt sammenlignet med konkurrenterne. Blandt de tre førnævnte når iX3 længst per kWh med et forbrug på 18,5 kWh / 100 km.

LÆS OGSÅ | Køb BMW i4 som eDrive35 og spar 45.000 kr.

Det nøjsomme forbrug sammen med hurtige ladetider (op til 150 kW) betyder, at længere ture ikke behøver tage lang tid, fordi du kører elbil. I den virkelige verden kører iX3 omkring 350 km. Lad en halv time på vejen og du har 250 km yderligere. Det er fra København til Skagen med kun en halv times pause – og mon ikke det er meget sundt lige at strække benene alligevel.

Rigelig hurtig

Man kan nemt forestille sig, at de 286 hk er i den lave ende i en bil, der vejer over 2,2 tons. Og 0-100 km/t på 6,8 sekunder i en elbil er da heller ikke særlig hurtigt. Men det er helt ligegyldigt. For alle kræfterne kommer, selvfølgelig, prompte, og selvom det aldrig bliver brutalt, accelerer iX3 rigeligt hurtigt. Samtidig kommer kræfterne i en lind strøm hele vejen op til begrænsningen på 180 km/t.

Når vejen slår en bugt mærkes det i øvrigt sjældent, at iX3 er baghjulstrukket og ikke firehjulstrukket. Der er masser af greb fra de brede dæk og en eventuel overstyring er nem at forudse. Samtidig har baghjulstrækket den fordel, at venderadiussen bliver kortere, som er særligt attraktivt i byen.

Styretøjet er præcist, som vi forventer det i en BMW, selvom der ikke er megen føling. For folk, der er vant til at køre BMW, kan styretøjet virke en smule fladt og uden megen respons. Der er dog respons nok til, at det er let at dosere.

Sammen med en velafstemt undervogn, der rammer kompromiset mellem komfort og sport godt, selv med store 20-tommer hjul, opleves fremfærden i iX3 behagelig – også på de lange stræk. Også takket være lyden, som er en af de mest behagelige elbils-lyde, der findes.

Lidt for smart regenerering

Som i alle elbiler bruges nedbremsningerne i iX3 til regenerering af strøm, der er med til at holde niveau på batteriet længere. I iX3 er regenereringen gjort intelligent og med hjælp fra GPS og radarer kender systemet hastigheden, man ønsker at ramme forud. Men det er her, det bliver en kende for smart til undertegnede.

Om det er sving, rundkørsler eller fartbegrænsninger doserer systemet kraften af nedbremsningen, så at den passer til en given hastighed forude. Så hvis du løfter foden fra speederen tidligt, glider du mere, end hvis du løfter lidt senere, hvor systemet hurtigere vil bringe hastigheden ned. Det betyder, at kraften bilen bremser med, når du løfter foden fra speederen er forskellig fra gang til gang.

SE OGSÅ | Video: 4 billige brugte elbiler

Det lyder avanceret og smart, men det er måske lige smart nok. Jeg mener nemlig selv at vide, hvor hurtigt jeg vil køre i gennem sving og rundkørsler. Og da kraften, der bliver bremset med, aldrig er den samme, når jeg løfter foden fra speederen, skal jeg kompensere ved ikke at løfte foden helt. Det kræver for meget tankekraft.

Uanset er det svært at vænne sig til. Måske det virker for dig. Men heldigvis kan man selvfølgelig slå systemet fra og bestemme selv.

En stor tak

Indenfor i kabinen skal lyde en stor tak til BMW. De har nemlig holdt fast (indtil videre) i iDrive-hjulet og vaskeægte fysiske knapper til infotainmentsystemet. BMW har ikke kastet alle funktioner ind i skærmen. Det er decideret befriende at kunne trykke én gang på en knap og komme til menuen, jeg ønsker, eller vælge en forprogrammeret radiostation. Ja… Så gammel er jeg.

Det betyder også, at du bare kan slå “gesture control” (standard med Charged Plus-udstyr), hvor du med fakter i luften kan styre lydniveau og andet, fra med det samme. Det er nemlig meget nemmere bare at bruge drejehjulet og knapperne.

Når du endelig skal bruge touch-funktionen på skærmen fungerer det dog rigtig fint. Skærmen i sig selv på 12,3 tommer ser godt ud og den reagerer godt på input. Klarheden er ligeledes i top.

LÆS OGSÅ | Så er der priser på Mercedes EQE SUV

Det samme gælder det store head-up display (standard med Charged Plus-udstyr), der ligeledes er krystalklart. Det giver samtidig kun de informationer, jeg har brug for, når jeg har brug for dem og lader dem forsvinde igen, når jeg ikke har. Jeg har altså ikke konstant alle mulige ligegyldige informationer lige i smasken, når jeg kigger ud ad forruden.

Kabine som vi forventer det

Til trods for produktionen af iX3 i Kina er kabinen helt som vi forventer det og helt på højde med, som var den rullet ud af en fabrik i Tyskland. Eller USA for den sags skyld.

Materialekvaliteten er lækker og jeg sidder godt i sæderne, der støtter, hvor der er behov for det. Siddepositionen er som forventeligt også ramt rigtigt i denne BMW, så selv de lange ture ikke giver ømme lemmer.

Det store glastag, der giver fornemmelsen af en luftig kabine, er standard uanset udstyrsniveau. Det er Harman Kardon anlægget til gengæld ikke. Her skal du i Charged Plus og det er lidt en skam, for det spiller ret lækkert.

Ordinær, men helt rigtig

BMW iX3 er til dig, der vil have elbil i premiumklassen uden at skeje ud. Den ser helt almindelig ud og hvis du ikke lige ved det, eller har interesse i biler, ser du ikke, at det er en elbil.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens hurtigste SUV er til salg på Bilbasen

Samtidig kører iX3 langt på en opladning og længere end de nærmeste konkurrenter takket være én elmotor. Her handler det om rækkevidde frem for hurtige 0-100-tider. iX3 scorer altså højt på de faktorer, som i virkeligheden betyder noget i hverdagen. Og så er den samtidig billigere end de tre rivaler; Jaguar i-Pace (739.900 kr.) og Mercedes EQC 400 (774.800 kr.).

Skal det ikke absolut være tysk, er der andre muligheder, der tilmed er billigere og længere fremme teknologisk. Tag bare Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 eller Tesla Model Y.

Er du til iX3 men ikke klar til den fulde elektriske oplevelse fås X3 også som plug-in hybrid til 650.000 kr.


SPECIFIKATIONER

BMW iX3 M Sport
Charged Plus

Motor: Elmotor, baghjulstræk
Ydelse: 286 hk/ 400 Nm
0-100 km/t: 6,8 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 18,5 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 80 kWh
Rækkevidde: 453 kilometer
Ladekapacitet: Op til 150 kW
Mål (L/B/H): 473/189/167 cm
Køreklar vægt: 2.255 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 510 liter

Pris: 645.704 kr. (iX3 fås fra 546.080 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 45.000 kr. / 10.395 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 628.704 kr.


Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS