Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Nu kan vi glemme spekulationerne og i stedet se nærmere på fakta: Kia har frigivet de første billeder af sin nye topmodel i Europa – den store elektriske SUV EV9.
Mens vi nu kan se designet på EV9 både ude og inde, er spekulationerne nødt til at fortsætte, når det kommer til tekniske data. Kia har nemlig kun frigivet ganske lidt information om teknikken, og der er intet om motorydelse, batteristørrelse, rækkevidde eller noget som helst i den dur.
LÆS OGSÅ | Test: Kan 585 hk give mening i Kia EV6 GT?
Vi har tidligere set data for produktionsudgaven af EV9, der viser en variant af den nye SUV med 435 hk og firehjulstræk, og det er i den grad muligt, at den nye SUV vil komme med et batteri større end det, der findes i EV9 Long Range på 77,4 kWh.
Det er givet, at der kommer udgaver med baghjulstræk, og hvis ydelsen matcher den i EV6 Long Range RWD, vil EV6 kunne fås med ned til omkring 229 hk. Det er mere tvivlsomt, om EV9 kommer i en toptunet version á la EV6 GT med 585 hk.
Som EV6, og Hyundai-modellerne Ioniq 5 og 6, er EV9 bygget på E-GMP-platformen med “justerbar” akselafstand. EV6 har den hidtil korteste i gruppen på 2,9 meter, mens Ioniq 5 står med 3 meter akselafstand.
EV9 får en akselafstand længere endnu, så pladsforholdene bliver overdådige. Om EV9 bliver de samme 4,93 meter i længden, som konceptbilen var det, ved vi endnu ikke, men vi ved, at den vil kunne fås med enten seks eller syv sæder.
LÆS OGSÅ | Stortest: Hyundai i10, Kia Picanto og Toyota Aygo X er de sidste mikrobiler
De to forreste sæderækker kan lænes langt tilbage, så man kan tage sig en lur, mens bilen lader op. Det bliver en kort lur, hvis man holder ved en god lynlader, for ladekapaciteten bliver på mindst 240 kW, hvis EV6 er noget at gå efter. På anden sæderække kan sæderne, når EV9 er udstyret med to kaptajnstole på anden række, drejes mod tredje sæderække.
I den rummelige kabine, som tydeligvis fås i en farvekombination med lyse toner på rat, instrumentpanel, dørsider og sæder, tager Kia et nyt skridt frem. Designet er elegant og let, og at dømme ud fra billederne, er materialerne i endnu højere kvalitet end i EV6.
EV9 viser et nyt infotainmentsystem med ny menustruktur, hvor et “segmentdisplay” på 5″ er en del af opsætningen med 12,3″ digital instrumentering og 12,3″ infotainmentskærm. På billedet viser det lille display klimaindstilliger, men i modsætning til i EV6 og Sportage er der faktisk fysiske knapper til temperaturindstillingen – placeret i midten ved siden af havariblinket.
Under infotainmentskærmen har Kia gemt en række genvejsknapper i panelet, der som i BMW iX og Nissan Ariya er belyst gennem selve panelet, der så er berøringsfølsomt.
LÆS OGSÅ | Test: Kia Stinger giver en sidste tur
Vi kan tyde nogle enkelte ting ved at se nærmere på billederne af interiøret. Bilen på billederne er 98 procent opladet og står med en rækkevidde, der starter med tallet 4. Et sted over 400 kilometer reel rækkevidde, kunne det tyde på. I bunden af rattet sidder ikke bare knappen til køreindstillinger, men også en separat terrænkøreindstilling (Terrain Mode).
Vi er på alle måder spændt på at se, hvad mere den nye elektriske topmodel fra Kia gemmer på.
Brugte biler fra Kia til salg på Bilbasen
Se flere brugte biler fra Kia til salg på Bilbasen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.