Første kig på elbilerne Toyota Urban Cruiser og Toyota C-HR+
Det er to store og fuldelektriske nyheder, som Toyota løfter sløret for i København. Vi ser nærmere på Toyota Urban Cruiser og Toyota C-HR+.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Bilproducenterne er ved at falde over hinanden for at annoncere nye platforme til elbiler, den ene nye elbil efter den anden – og 100 procent elektrificering af alle biler inden måneden er omme. I hvert fald inden årtiet er omme.
Suzuki står for sig selv i et hjørne og holder lav profil. Før 2025 sker der ingenting med elbiler, har Suzuki tidligere afsløret. Elbiler bliver en nødvendighed (allersenest i 2035, når vi ikke længere må købe andet), så den japanske producent skal i gang med elektrificering, hvis tilstedeværelsen på det europæiske marked fortsat skal være seriøs.
LÆS OGSÅ | Suzuki S-Cross Hybrid kører 19,2 km/l, koster 319.990 kr.
Det første konkrete bud på, hvad det er for en elbil, Suzuki vil sælge som den første fra 2025, finder vi i den nye konceptbil eVX. En kompakt SUV der produceres i Indien.
At elbilen skal produceres i Indien er ingen tilfældighed. Indien er det absolut største marked for Suzuki, hvor det japanske mærke i en joint-venture, Maruti Suzuki, har en markedsandel på over 40 procent. Ikke 4 procent, men 40 procent.
Det er lige så lidt en tilfældighed, at konceptbilen er afsløret på Auto Expo i Indien, og at det er Suzuki-bossen Toshihiro Suzuki, der personligt har stået for afsløringen. Elbilen bliver en vigtig bil i både Indien og Europa.
LÆS OGSÅ | Test: Suzuki Vitara S-Hybrid er billig – og ikke så meget andet
Før vi ser, hvad konceptbilen eVX udvikler sig til, når den bliver til noget, der skal masseproduceres, er det svært at sige andet, end at Suzuki også med sin første elbil holder fast i de kantede, solide former. Det er ikke for sjov, at eVX ser ud som en firehjulstrækker. Den kommer ikke kun med træk på to hjul, men også som elbil med firehjulstræk.
At dømme ud fra billederne kunne eVX lige så godt være 4 meter lang, som den kunne være 5 meter lang. Suzuki laver næsten udelukkende små biler, og japanerne oplyser da også, at den er 430 cm lang, 180 cm bred og 160 cm høj. Det er målene på en kompakt SUV, som ligger meget tæt på størrelsen for S-Cross.
Suzuki oplyser også, at batteriet i den kommende produktionsmodel bliver på 60 kWh, og at man kan forvente en WLTP-rækkevidde på cirka 400 kilometer. Oplysninger om forbrug og ladehastighed er der ingen af.
LÆS OGSÅ | Duel: Kia Ceed SW PHEV og Suzuki Swace Hybrid er strømførende stationcars på et stramt budget
Det er også et åbent spørgsmål, om Suzuki udvikler sin egen platform til elbiler. Suzuki har et samarbejde med Toyota om blandt andet udveksling af bilmodeller (Suzuki sælger Toyota RAV4 og Corolla i Europa som Across og Swace, mens Toyota blandt andet sælger Suzuki Baleno i Sydafrika som Starlet), så teknologien kan potentielt stamme fra Toyota.
Det er to store og fuldelektriske nyheder, som Toyota løfter sløret for i København. Vi ser nærmere på Toyota Urban Cruiser og Toyota C-HR+.
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Første kvartal af 2025 er gået, og i de tre måneder har VW ID.4 været den mest indregistrerede nye bil i Danmark. Tesla Model Y er stadig med i toppen, men det er VW ID. Buzz overraskende nok også.
Trump, told og tariffer. Tre ord, der efterhånden går hånd i hånd. Nu kan ordet ‘statsstøtte’ knyttes til trekløveret, da Trump vil booste salget af Tesla-modeller i Europa.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.