Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Esben Skrumsager / d. 16. oktober 2018
Siden den første generation af Suzuki Swift Sport, som blev introduceret i 2005, har bilen haft en særlig rolle i Suzuki’s modelprogram som repræsentant for mærkets sportslige profil.
For nylig har Suzuki sendt en ny udgave på gaden, som skal give køreglæde-søgende kunder en frisk oplevelse i hverdagen. Om den nye Suzuki Swift formår at udfylde netop den rolle, vender vi lige tilbage til, for først skal vi lige have styr på, hvad det unikke ved Sport-modellen er…
Hvis du tænker, den sportslige udgave af Swift måske er noget for dig, kan du ikke bare trille en tur forbi den lokale forhandler for at prøve en almindelig Swift og så forsøge at forestille dig, hvordan 140 hestekræfter føles. Der er nemlig masser af detaljer, der adskiller de to biler. Heldigvis.
Med en længde på 3,89 meter er Sport-modellen fem centimeter længere end den almindelige Swift, hvilket primært skyldes en ny front.
Rent teknisk er bilen baseret på samme platform, men den nye Suzuki Swift Sport har bl.a.:
Designmæssigt adskiller Swift Sport sig – foruden den nye front – ved blandt andet at have sportssæder, røde paneler, sport-læderrat, aluminium-pedaler, sideskørter og tagspoiler.
Den er meget venlig og imødekommende i sit væsen. Allerede før du har sat dig ind i bilen, gør den et fint indtryk ved at give nøglefri adgang med et let tryk på håndtaget. Bilen låses op, og med endnu et tryk på startknappen er du i gang uden at skulle hive nøglen op ad lommen eller tasken. Sådan bør det være, men sådan er det langt fra hos alle bilproducenter – specielt i dette prisniveau.
De let sportslige sæder bærer præg af, at en asiatisk bilproducent står bag bilen, for de er til den smalle side. En velvoksen mand som jeg kan med mine 193 centimeter og 90 kg ikke rigtig finde mig til rette i sædet. Nakkestøtten sidder nærmest mellem skulderbladene.
Men på en snoet bjergvej er panikhåndtagene overflødige, for din krop er nærmest låst fast. Rattet kan justeres i højden og i dybden, men til mig og mine lange stænger kan det ikke komme langt nok ud til at opnå en optimal kørestilling.
Materialerne i kabinen synes forventeligt billige. Men ikke mere end bilens pris berettiger. Der er kompenseret med en sjat piano-lak, men det kommer nemt til at se beskidt ud, så det er ikke nødvendigvis et plus.
En spøjs detalje er den nærmest lodrette forrude, som giver en kasse-følelse a la Postmand Per. Det er en sjov følelse, og det er charmerende. Point for unikt design.
Bag rattet er det tydeligt, at Suzuki Swift ikke kræver en racer-licens at håndtere. Der er ingen tvivl om, at den nye generation må regnes som en absolut mild form for GTI, som er meget letkørt.
Den kræver heller ikke en racerbane for at kunne udfolde sig. Du skal bare have et kørekort og en lettere snoet vej, så får du smil på læben. De 140 hestekræfter er tilstrækkeligt til at få bilen fornuftigt op i fart – specielt fordi den nye Suzuki Swift Sport holder en egenvægt på under et ton, hvilket er ret imponerende i en tid, hvor blandt andet assistentsystemer og sikkerhedssystemer bidrager til øget vægt (men Swift får også blot 3 stjerner i den seneste test hos EuroNCAP).
Der er en udmærket respons fra styretøjet, men når du rammer et sving og drejer på rattet, så mærker du en ret heftig selvopretningseffekt. Slipper du rattet, springer det tilbage til udgangspositionen. Det fjerner en del af følingen med styretøjet i svingene, så her kunne man godt drømme om en mere mekanisk oplevelse.
Suzuki Swift Sport er kendt som et billigt trackday-våben med en særdeles omdrejningsvillig sugemotor. Men det er slut. Den nye turbomotor kan selvfølgelig godt køres ud i gearene, men den vil ikke over 6.000 omdrejninger. Den måtte godt kunne æde lidt mere, men det er prisen for en momentstærk turbomotor, som til gengæld har godt med kræfter i de lave omdrejninger.
LÆS OGSÅ: Nye biler: Her er de mest populære modeller i Danmark
Og netop de lave omdrejninger sætter du pris på, hvis du begiver dig ud på motorvejen, hvor den nye turbomotor bidrager til en væsentlig mere støjsvag oplevelse, som spiller fint sammen med den mere komfortable affjedring. Suzuki Swift Sport er altså en bil, du sagtens kan holde ud at køre i til daglig.
Én ting ville jeg dog blive gevaldigt træt af i hverdagen. Hver eneste gang, du har tændt bilen og trykker på navigationen, skal du “bekræfte, at du vil overholde love og regler”. KNYT SYLTEN, Swift. Det er en sag mellem mig og politiet. Desværre er Suzuki ikke den eneste producent, der på den møde løfter pegefingeren over for sine kunder. I den seneste video fra min kollega Anders Berner kommenter han netop på denne absurde form for formaninger.
En prislag på 224.990 kroner synes ikke umiddelbart urimeligt. Hos den danske importør betegner man det som “en skarp pris”, og sammenligner du med de mere hårdkogte konkurrenter som Fiesta ST og Polo GTI er der da heller ingen tvivl om, at prisen er konkurrencedygtig. De er dog også udstyret med væsentligt flere hestekræfter, så den sammenligning er næppe relevant.
Desværre for Suzuki har Ford lavet en noget mere interessant konkurrent i form af Fiesta ST-line, som ligeledes er udstyret med sportsundervogn, -sæder og -styling. Men den er så “uretfærdig”, at den underbyder Swift Sport på det groveste. Blot 182.280,- skal du slippe for konkurrenten fra Ford. Det er altså en forskel på mere end 40.000 kroner, hvilket virker helt absurd taget bilernes mange ligheder i betragtning.
Suzuki Swift Sport præsterer et teoretisk forbrug på 17,9 km/l, men selv med tung speederfod kunne jeg ikke få den under 15,4 km/l. Det må siges at være godkendt, og det er næppe urealistisk at nå op i nærheden af de 20 km/l.
Den har et nogenlunde styretøj, en fin gearkasse og en momentstærk turbomotor. De 140 hestekræfter er selvfølgelig ikke noget, der giver banerekorder til den lokale trackday, men Suzuki Swift Sport leverer hurtig acceleration, og den ligger fint på vejen. Den er samtidig komfortabel, så du kan sagtens holde ud at køre i den til daglig.
Prisen er – sammenlignet med Fiesta ST-line – helt håbløs. Men hvordan den ellers klarer sig mod sine konkurrenter må en senere test afsløre. Sikkert er det dog, at den ikke kan hamle op med de mere hårdkogte GTI’ere som Polo GTI, Ford Fiesta ST og Toyota Yaris GRMN, som vi har testet i denne video.
Der er i øjeblikket er par håndfulde eksemplarer til salg af den nye Suzuki Swift Sport på Bilbasen. Er du mere til en af de forrige generationer, kan du se dem her.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.