3x Brian-biler til enhver fase i livet
Fra topløs cruising til Fast & Furious-drømme og til sidst plads til hele familien. Der er en Brian-bil til enhver fase i livet, og du får dem serveret lige her.
TEKST Morten Bek FOTO MIIT
Vi har svært ved at få armene ned, når en bilproducent afslører en elektrisk stationcar. Producenterne har haft rigtig travlt med at lave SUV’er, hatchbacks og nu i højere grad også sedaner som elbiler, men der mangler i den grad elektriske stationcars.
Både Peugeot E-308 og Opel Astra Electric er heldigvis på vej, og Volkswagen rammer også helt rigtigt ved at lave en stationcarudgave af den kommende ID.7. Der er ved at danne sig et mønster.
LÆS OGSÅ | Peugeot lover meget lavt forbrug i elektrisk E-308
Kinesiske NIO hjælper også til at skabe det mønster, for allerede i løbet af 2023 kan det nye bilmærke introducere sin første elektriske stationcar i Danmark. Det bliver den mindste model fra NIO, ET5, der kommer i den praktiske, flotte karrosserivariant.
Billederne af den elektriske ET5 stationcar kommer ikke fra NIO selv, men er frigivet af MIIT (Ministry of Industry and Information Technology), det kinesiske ministerium for blandt andet udvikling af informationsteknologi, patentbeskyttelse og industriel planlægning.
MIIT har godkendt den nye ET5 stationcar til produktion, som er et krav i Kina. Det præcise navn for den nye variant kender vi ikke, men den nye stationcar skal produceres sideløbende med sedanen i Kina.
LÆS OGSÅ | Her er Volkswagens bud på en elektrisk stationcar
Den meget elegante og strømlinede stationcar, som måler 479 cm i længden, bliver den første elektriske stationcar i klassen. Hverken Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring, Mercedes-Benz C-Klasse T eller Volvo V60 laves endnu som elbiler, og heller ikke Tesla laver en stationcarudgave af Model 3.
ET5 sedan forventer vi at se i Danmark i løbet af foråret, mens stationcaren kan nå at komme inden årsskiftet. Som stationcar vil ET5 have samme tekniske setup som sedanen: To elmotorer (firehjulstræk), 480 hk og batteri på enten 75 eller 100 kWh – med tilføjelsen af et stort batteri på 150 kWh på et senere tidspunkt.
LÆS OGSÅ | NIO sælger nu sine biler – fra 423.900 kr.
I Danmark er det muligt at få ET5, og de øvrige NIO-modeller, på abonnement eller som køb. Køber man ET5, starter prisen på 424.000 kr. uden batteri. Batteriet tilkøbes til priser fra 93.000 kr. – alternativt kan man abonnere på det fra 1.299 kr. om måneden.
NIO adskiller sig fra andre elbilsproducenter ved at bygge bilerne med mulighed for at skifte batteriet løbende. Den første Swap Station, hvor et tomt batteri på få minutter skiftes til et nyt, åbnede for nylig i Slagelse.
Brugte elbiler til salg på Bilbasen
Se flere brugte elbiler til salg på Bilbasen
Fra topløs cruising til Fast & Furious-drømme og til sidst plads til hele familien. Der er en Brian-bil til enhver fase i livet, og du får dem serveret lige her.
Toyota gør klar til at sende den nuværende GR Supra til de evige racerbaner med en A90 Final Edition med 435 hk, manuel gearkasse og en produktion på kun 300 eksemplarer.
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Udviklingschefen hos Volkswagen afslører, at ID.3 og ID.4 allerede er på vej med så store opgraderinger af design, interiør og udstyr, at det er en god idé at tøjle lysten til at købe en lige nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.