marts 9, 2023

Tak, NIO: ET5 kommer som stationcar

Stationcars som elbiler har ikke været første prioritet, men nu er flere af dem på vej. En af dem er NIO ET5, som vi har de første billeder af som stationcar.

TEKST Morten Bek FOTO MIIT

Vi har svært ved at få armene ned, når en bilproducent afslører en elektrisk stationcar. Producenterne har haft rigtig travlt med at lave SUV’er, hatchbacks og nu i højere grad også sedaner som elbiler, men der mangler i den grad elektriske stationcars.

Både Peugeot E-308 og Opel Astra Electric er heldigvis på vej, og Volkswagen rammer også helt rigtigt ved at lave en stationcarudgave af den kommende ID.7. Der er ved at danne sig et mønster.

LÆS OGSÅ | Peugeot lover meget lavt forbrug i elektrisk E-308

Kinesiske NIO hjælper også til at skabe det mønster, for allerede i løbet af 2023 kan det nye bilmærke introducere sin første elektriske stationcar i Danmark. Det bliver den mindste model fra NIO, ET5, der kommer i den praktiske, flotte karrosserivariant.

En elegant stationcar

Billederne af den elektriske ET5 stationcar kommer ikke fra NIO selv, men er frigivet af MIIT (Ministry of Industry and Information Technology), det kinesiske ministerium for blandt andet udvikling af informationsteknologi, patentbeskyttelse og industriel planlægning.

MIIT har godkendt den nye ET5 stationcar til produktion, som er et krav i Kina. Det præcise navn for den nye variant kender vi ikke, men den nye stationcar skal produceres sideløbende med sedanen i Kina.

LÆS OGSÅ | Her er Volkswagens bud på en elektrisk stationcar

Den meget elegante og strømlinede stationcar, som måler 479 cm i længden, bliver den første elektriske stationcar i klassen. Hverken Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring, Mercedes-Benz C-Klasse T eller Volvo V60 laves endnu som elbiler, og heller ikke Tesla laver en stationcarudgave af Model 3.

ET5 sedan forventer vi at se i Danmark i løbet af foråret, mens stationcaren kan nå at komme inden årsskiftet. Som stationcar vil ET5 have samme tekniske setup som sedanen: To elmotorer (firehjulstræk), 480 hk og batteri på enten 75 eller 100 kWh – med tilføjelsen af et stort batteri på 150 kWh på et senere tidspunkt.

LÆS OGSÅ | NIO sælger nu sine biler – fra 423.900 kr.

I Danmark er det muligt at få ET5, og de øvrige NIO-modeller, på abonnement eller som køb. Køber man ET5, starter prisen på 424.000 kr. uden batteri. Batteriet tilkøbes til priser fra 93.000 kr. – alternativt kan man abonnere på det fra 1.299 kr. om måneden.

NIO adskiller sig fra andre elbilsproducenter ved at bygge bilerne med mulighed for at skifte batteriet løbende. Den første Swap Station, hvor et tomt batteri på få minutter skiftes til et nyt, åbnede for nylig i Slagelse.


Brugte elbiler til salg på Bilbasen

Se flere brugte elbiler til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS