september 21, 2023

Test: Audi Q8 e-tron Sportback med længere rækkevidde

Audi Q8 e-tron Sportback giver coupe-form til det store, elektriske flagskib. Men hvorfor egentlig vælge Q8 e-tron som coupe?

TEKST & FOTO Jacob Dalby

Er det ikke lidt underligt? Det der med coupe-udgaver af store SUV’er. Et forsøg på at gøre store SUV’er mere sportslige, eller? Skal vi nu ikke holde de praktiske SUV’er for sig og de sportslige Coupéer for sig? Det er sørme sjældent, at en SUV bliver decideret sportslig.

Nårh. Uanset din (og min) holdning om konceptet er faktummet, at coupé-SUV’er sælger, så bilproducenterne bliver naturligvis ved med at producere dem. Derfor omfatter faceliftet af Audi Q8 e-tron naturligvis også Sportback-udgaven.

Faceliftet er ikke af de store rent visuelt, men heldigvis er der markante forbedringer af teknologien under huden i form af et nyt og større batteri med længere rækkevidde. I sig selv en meget vigtigere opdatering for Q8 e-tron end det opdaterede design.

For designet skriger ikke til himmelen eller gør særligt væsen af sig – i virkeligheden er designet ret anonymt. Men spørger du mig, ser det ret godt ud. Hvis du vil skille dig en smule ud, kan Q8 e-tron nu vælges med en lysbar på tværs af fronten, lige over Audi-logoet, til knap 5.000 kr.

Læs meget mere om faceliftet af Audi Q8 e-tron i Mortens test her:

Solid, solid, solid

Det her er Audis elektriske flagskib. En stor, tung, luksuriøs basse. Altså langt fra et forsøg på at redde planeten, men mere en tillidsvækkende, luksuriøs og overordentlig solid elbil med alle de komfortable fornøjeligheder, man forventer sig af en elbil i den dyre ende af skalaen.

Man sidder helt isoleret fra støj i en overordentlig solid kabine. Og solid er i virkeligheden nøgleordet hele vejen igennem, for Q8 e-tron oser af kvalitet og raffinement. Køreegenskaberne er lette og det hele ender ud i en meget tillidsvækkende oplevelse bag rattet.

Luftundervogn er standard og komforten derfor allerede rigtig fin. Der er ingen kvaler på landevej og på motorvejen, hvor Q8 e-tron flyder hen over asfalten. Til gengæld har undervognen svært ved hårde vejbump ved lave hastigheder – og det uanset hvilken størrelse fælge.

Testbilen er monteret med 19-tommer fælge, som er det mindste, man kan vælge til Q8 e-tron. Til trods for små fælge banker undervognen stadig mærkeligt over hårde vejbump ved lave hastigheder. Underligt og lidt ærgerligt – særligt hvis du bor på en vej med bump. Så kan det godt blive irriterende i længden.

Q8 e-tron kommer i to varianter; 50 og 55, og testbilen her er den billigste måde at komme til coupe-udgaven Audi Q8 e-tron Sportback. 50-varianten er med et batteri på 89 kWh og den “korte” rækkevidde på 499 km til en startpris på 730.000 kr.

Ikke ligefrem en lille pris og langt fra en pris hvor mange kan være med. Uanset viser det sig, at basisvarianten faktisk er mere end rigeligt. Til gengæld mangler testbilen udstyr, som du ikke må undvære i Q8 e-tron. Mere om det senere.

Den lille er mere end rigeligt

Forskellene på den lille og store variant er få og de større tal tilhørende den store er helt ligegyldige for langt, langt de fleste mennesker.

For det første har den store naturligvis flere kræfter. 408 hk i den store mod 340 hk i den lille. Men momentet er helt det samme, så det er sjældent, jeg lægger mærke til, at der er færre kræfter til rådighed. Forskellen på sprinten til 100 km/t er blot 0,4 sekunder.

Med hensyn til rækkevidde, som langt de fleste elbilejere går op i, er der 499 km på en fuld opladning i den lille og 593 km i den store. Så knap 100 km forskel. Men det er alligevel de færreste, der har brug for mere end 499 km i det daglige – eller de knap 400 km, som du realistisk får ud af en fuld opladning.

Sidste forskel er hastigheden under opladning. Her er den lille opgivet til maks 150 kW hvor den store er opgivet til 170 kW. Men her skal man huske på, at der ikke findes elbiler, der lader med maks hastighed fra start til slut. Så det kan godt være, at den store peaker højere, men på en opladning fra 20 til 80% betyder det stort set ingenting.

Hvorfor Sportback?

Ja… Hvorfor betale 30.000 kr. mere for en mindre praktisk bil? Spørgsmålet er stillet før og i sidste ende handler det om smag. Hvis du er mere til coupe-designet på din SUV er det Sportback, du skal sætte kryds ved.

Der er dog alligevel forskelligheder, der er værd at tage med i betragtningen. For det første er forbruget i Sportback en anelse bedre end den almindelige SUV. Sportback bruger 19,8 kWh / 100 km hvor den almindelige burger 20,4 kWh / 100 km. Men så alligevel: Ved 20.000 km og en strømpris på 2 kr. er forskellen blot 240 kr.

Man skulle tro, at bagagerummet i Sportback er noget mindre, men det er småting. Sportback rummer 528 liter mod 569 liter i SUV. Bemærk dog, at det trods alt er et noget mere kvadratisk, praktisk og anvendeligt bagagerum i SUV’en. Hovedhøjden på bagsæderne i Sportback er dog ganske fint.

SUV og Sportback vejer det samme med sine 2.585 kg og de må begge trække 1.800 kg på krogen. Ingen forskel her.

Som sagt; Det skal altså være fordi, du bedre kan lide Coupe-designet på Sportback, at du vælger den frem for den almindelige SUV.

Udstyr du ikke må undvære

Testbilen er som sagt rimelig skrabet, og til trods for, at Q8 e-tron er fint udstyret med luftundervogn og deslige, er der udstyr, du bare ikke må undvære i en bil af den kaliber her.

For det første føles det ret billigt, at forsæderne ikke er el-justerbare. Det føles forkert, at sætte sig til rette i en lækker kabine, og så skal have fat i et manuelt håndtag og med egne kræfter rykke sædet frem og tilbage. Audi Q8 e-tron skal have el-justerbare forsæder til en merpris på 17.370 kr.

Derudover fortjener bilen akustiske sideruder, der bedre holder støjen fra omgivelserne ude. Elbiler støjer ikke fra motoren, så den eneste støj, man bemærker, er vind- og hjulstøj. I en så solid pakke som Q8 e-tron må du ikke spare de 6.934 kr., som de akustiske sideruder koster.

Derudover er der udstyr, jeg personligt ville vælge til. For det første: Teknologi-pakken til 30.000 kr. Den indeholder B&O-lydsystem, den opgraderede virtuelle instrumentering, muligheden for at klimatisere kabinen ved parkering samt to ladeporte: en ladeport i hver side kan være praktisk.

Jeg ville også gå med 20” fælge, men ikke større end det. Går du meget op i komfort, skal du vælge 19-tommer, men personligt mener jeg, at det ser for småt ud på så stor en bil. Men man bør til gengæld heller ikke gå over 20-tommer, da det så går for meget ud over den fine komfort. 20-tommer fælge koster mellem 10-13.000 kr.

Til gengæld behøver du ikke at vælge 22 kW-laderen til 23.135 kr. og du skal decideret holde dig fra de digitale sidespejle. De har en lille fordel i mørke i dårligt vejr, men ellers er de for svære at bedømme noget som helst i. De koster i øvrigt 22.936 kr.


SPECIFIKATIONER

Audi Q8 e-tron 50 Sportback Prestige

Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 340 hk / 664 Nm
0-100 km/t: 6 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 19,8 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 89 kWh
Rækkevidde: 499 kilometer
Ladekapacitet: Op til 150 kW
Mål (L/B/H): 492/219/162 cm
Køreklar vægt: 2.585 kilo
Trækvægt: 1.800 kg
Bagagerumsvolumen: 528 liter

Pris: 729.990 kr. (Q8 e-tron Sportback fås fra den pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000 kr. / 9.195 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 670.000 kr.

Del artikel:

Brugte Audi e-tron til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS