Test: Ligegyldig Lexus
Lexus UX er en ældre hybridbil, der trods flere hestekræfter end tidligere kæmper en hård kamp for at være relevant og klare sig mellem stærkere modeller.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bilbasen var inviteret til Fredericia af Audi
Den første gang kan være rigtig svær. Inden fantasien løber helt frit, så handler det her altså om elbiler. Audi skulle, som så mange andre, have gang i produktion af elbiler, og valget faldt på en stor SUV. E-Tron kom til verden i 2018, og i starten af 2019 kunne de første danskere hente deres store luksus-elbil hos Audi-forhandlerne.
Det var et rigtig godt sted at starte, skulle det vise sig. Det var ikke en selvfølge, at en stor elektrisk SUV til 800.000 kr. kunne finde mange danske hjem, men E-Tron passede perfekt. På det rette sted, på det rette tidspunkt.
LÆS OGSÅ | Audi E-Tron bliver til Q8 E-Tron med op til 600 km rækkevidde
E-Tron er nu ikke længere den eneste elektriske Audi. Der er den forbløffende fine E-Tron GT og den mindre Q4 E-Tron. For at give E-Tron fornyet liv som topmodel har Audi bekostet et facelift med både tekniske og designmæssige ændringer – og så har de omdøbt den til Q8 E-Tron.
For på egen hånd at opleve hvad Audi har lavet om, og om Q8 E-Tron er bedre end E-Tron, tager jeg Første tur i den fornyede elbil.
I 2019 var der ikke mange bilmærker om kunderne til en stor elektrisk luksus-SUV. Tesla Model X kunne byde kunderne velkommen gennem mågevingedøre, men Model X har haft netop dørene, men også høje priser som begrænsninger for nogle potentielle købere.
At Audi så introducerede den store E-Tron som sin første elbil i Danmark i 2019, var genial timing. Markedet, kunderne, var ved at være modne, og alligevel var der for fire år siden flere år til noget tilsvarende fra BMW (iX) og noget seriøst fra Mercedes (EQE SUV og EQS SUV).
LÆS OGSÅ | Duel: Skandinaviske Volvo XC60 plug-in udfordrer tyske Audi Q5 plug-in
Køberne var der med det samme, for det var bilen, mange havde ventet på. Måske de ikke vidste det, men elektrisk SUV-luksus fra Audi til 800.000 kr., og i de følgende år billigere endnu på grund af en prisnedsættelse og en ny basismodel, var noget, man kunne have brug for.
Der er i dag, her i starten af 2023, 2.619 E-Tron på dansk jord. Mens lidt over 1.000 af de biler er kommet til landet som let brugte, primært fra Tyskland, er 1.566 af dem indregistreret fra ny i Danmark.
LÆS OGSÅ | Test: BMW iX 40 er velkørende som få, men hvorfor er batteriet så lille?
Det siger meget om en bilmodel, at populariteten er stigende over tid. 2022 er det hidtil bedste år for E-Tron med intet mindre end 538 nye på danske plader i løbet af det ene år. Elbiler er siden 2019 blevet ordinære, men hvis Audi ikke lavede en ordentlig bil, kunne kunderne i 2022 have valgt så meget andet.
E-Tron er en stor bil med luksuriøse (plads-)forhold til fire voksne. Den er skruet sammen af hvad der virker som de bedste materialer i nogen Audi, og samlekvaliteten har været helt i top i alle versioner, jeg har prøvet siden introduktionen i 2019.
Noget det gode ved E-Tron er også designet. Det elegante, tunge eksteriør og det rolige interiørdesign med skærme til instrumentering, infotainment og klimaanlæg. Skærmene er godt nok ikke de største, men de mangler intet, når det kommer til klarhed og opløsning.
LÆS OGSÅ | Audi siger tschüss til den mægtige V10’er
Noget af det bedste ved E-Tron er komforten. Der er stille i E-Tron. Helt stille. Man er pakket ind i tykke ruder, tunge paneler og ikke en lyd fra elmotorerne. Luftaffjedringen er som i de bedste luksusbiler, hvis man kan finde ud af at holde sig til standardhjulene, som kommer med rigtig høje dæksider.
Al den komfort giver en voldsomt høj vægt. 2,6 tons bare med føreren, men uden passagerer og oppakning, er ekstremt. Det gør en tur gennem sving til en tung, men også meget sikker omgang. Det påvirker også rækkevidden, så selv den bedste E-Tron har hidtil ikke haft en WLTP-rækkevidde på mere end 436 kilometer (lidt højere for den mere strømlinede E-Tron Sportback).
Der er kommet en sort maske omkring grillen, som i sig selv er mere elegant og uden de vertikale stave. Forlygterne er helt de samme som før, men små spoilere, luftledende åbninger og andre småting giver langt lavere vindmodstand for Q8 E-Tron end for den gamle E-Tron. Det giver ekstra kilometer i batteribanken.
Men det batteri og rækkevidde, som skal få gamle E-Tron-kunder til at skifte og nye til at komme til. Der er store landevindinger her, så Q8 E-Tron er mere up to date.
LÆS OGSÅ | Så er der priser på Mercedes EQE SUV
De elektriske motorer kan lede mere strøm, så de bruger mindre, og mens der er nyt og større batteri til de to varianter Q8 E-Tron 55 Quattro og SQ8 E-Tron Quattro, så har basismodellen Q8 E-Tron 50 Quattro fået større batteri på størrelse med det, der før lå i 55’eren og S-modellen.
Det er et andet batteri med højere energitæthed, så basismodellen har langt bedre rækkevidde end før. Den er gået fra bare 329 kilometer til 485 kilometer. Den billigste Q8 E-Tron lader stadig kun med 150 kW og de dyrere udgaver med op til 170 kW.
LÆS OGSÅ | Første tur: Nio EL7 følger de gode kinesiske takter
Med det nye kæmpebatteri på 114 kWh (106 kWh anvendelig kapacitet) kan den mest langtrækkende Q8 E-Tron, 55 Quattro Sportback, næsten nå 600 kilometer på en opladning – i hvert fald ifølge WLTP. Den almindelige Q8 E-Tron 55 Quattro står til at kunne nå 574 kilometer.
Af årsager jeg ikke helt kan forstå, har Audi valgt at pille ved undervognen, så bøsningerne til hjulophængene er mere stive. Måske det har kostet den vidunderlige affjedring?
Jeg får i løbet af foråret fornøjelsen af at teste Q8 E-Tron 55 Quattro med 408 hk og det store batteri, så jeg bruger tiden i Fredericia sammen med basismodellen Q8 E-Tron 50 Quattro med 340 hk og det “lille” batteri på 89/95 kWh.
Den gravkammertyste kabine forbliver et kendetegn ved den store elektriske Audi. Det samme gør den fremragende materiale- og samlekvalitet, som helt sikkert har lokket mange kunder til.
LÆS OGSÅ | XPeng opgraderer i Danmark med ny G9 og forfinet P7
Jeg frygtede, at 340 hk ville blive løbet over ende af de cirka 2,7 tons, jeg, Q8 E-Tron og min kollega moser landevejen med. Det sker ikke, for godt nok er der “kun” 340 hk, men der er også to elmotorer, og de yder 664 Nm fra det øjeblik, de tilsættes strøm. Ydelse behøver man ikke mere af.
Men luftaffjedringen er, omend ikke ødelagt, så i hvert fald ændret med de nye tiltag i undervognen. Den strammere undervogn er, på de fleste veje, hverken er forbedring eller en forværring, men jeg kører på nogle dårlige veje, hvor Q8 E-Tron sitrer lidt i undervognen.
Hvis formålet har været en mere spændstig el-SUV med lettere svingegenskaber, så har det ikke haft den effekt. Q8 E-Tron vejer, hvad den gør, og den er ligeglad med sine nye bøsninger og forlanger plads til sine mange kilo i svingene.
Testbilen står med sparsomt ekstraudstyr. Det eneste ekstra er den nærmest obligatoriske Plus Selection-pakke til 30.000 kr. Det meste af pakkens indhold burde være standard, men 30.000 kr. er næppe noget, kunderne ser, når bilen alligevel koster 700.000 kr.
699.990 kr. er prisen for basismodellen Q8 50 Quattro med Prestige-udstyr og hvad der nu er en markant bedre rækkevidde end i den gamle E-Tron. Se mere om standardudstyret ved at klikke på linket herunder.
LÆS OGSÅ | SUV i stor størrelse: Kia EV9 klar til kamp
Plus Selection-pakken kommer med nøglefri betjening, fodsensorstyret betjening af el-bagklappen, matrix-LED-forlygter, udvidet stemningsbelysning, aut. klimaanlæg med fire zoner og indirekte belysning af fronten og de fire ringe.
For 40.000 kr. mere end basismodellen køber man flere kræfter og længere rækkevidde. Q8 E-Tron 55 Quattro har 408 hk og rækkevidden på 585 kilometer, så det gør valget nemt (og bilen nemmere at sælge som brugt), hvis man indregner de 40.000 kr. fra starten, men også de 30.000 kr. til Plus Selection.
Til 769.990 kr. står man så med en luksus-SUV, der ikke er billig, men stadig meget konkurrencedygtig – og med den rækkevidde, der var savnet i den gamle E-Tron.
SPECIFIKATIONER
Audi Q8 E-Tron 50 Quattro Prestige
Motor: To elmotorer
Ydelse: 340 hk/664 Nm
0-100 km/t: 6 sekunder (i Boost-indstilling)
Tophastighed: 200 km/t
Rækkevidde: 485 kilometer
Forbrug: 20,4 kWh/100 km
Batterikapacitet: 95 kWh
Ladekapacitet: 150 kW
Mål (L/B/H): 492/194/163 cm
Køreklar vægt: 2.585 kilo
Trækvægt: 1.800 kilo
Bagagerumsvolumen: 569-1.637 liter + 81 liter foran
Pris: 699.990 kr. (Q8 E-Tron fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000/7.995 (Q8 E-Tron fås fra denne pris)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 640.000 kr.
Brugte Audi E-Tron til salg på Bilbasen
Se flere brugte Audi E-Tron til salg på Bilbasen
Lexus UX er en ældre hybridbil, der trods flere hestekræfter end tidligere kæmper en hård kamp for at være relevant og klare sig mellem stærkere modeller.
Foruden gode køreegenskaber står MG4 i dag uden de store salgsargumenter i et hajfyldt lavprisfarvand – på trods af en nylig opdatering.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.