Nissan Ariya til kun 2.765 kr. på privatleasing
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Af: Morten Bek / d. 9. januar 2021
Hvad siger du til en rabat på 145.000 kr. på en ny Audi A6? Uden så meget som at skulle lokke forhandleren med din brugte Audi A4 med ekstra fælge til vinterdækkene? Og hvis du tror, at tilbuddet kommer med klausuler og krumspring, så kan jeg glæde dig med, at det er helt reelt.
De ændrede afgifter på nye biler i Danmark har sørget for, at Audi nu kan sælge sin plug-in hybrid A6 55 TFSI e med 299 hk og firehjulstræk til 505.097 kr. Før politikerne endnu engang fik trang til at lave en lappeløsning for bilafgifterne, kostede den store Audi 649.990 kr. Er Audi ikke din stil, så er de tilsvarende PHEV-udgaver af BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-Klasse også raslet ned i pris.
LÆS OGSÅ | DUEL: Audi A6 og BMW 5-serie som plug-in
Men 500.000 kr. plus det løse er lige så oplagt for majoriteten af nybilskøbere som en tur til USA eller Spanien på nuværende tidspunkt er for de rejselystne. 505.000 kr. er rigtig mange penge, ligesom 650.000 kr. også var og er mange penge.
Motor: R3, 1.498 ccm, benzin + el
Ydelse: 220 hk
0-100 km/t: 6,8 sek.
Tophastighed: 195 km/t
Forbrug: 58,8 km/l
Rækkevidde på el: 50 km
Startpris: 378.211 kr.
(X2 25e fås fra 360.299 kr.)
Desværre går fordelene ved afgiftsændringerne mest til danskere, der i forvejen havde råd til en dyr Audi. Prisen på flere bilmodeller, som er vigtige for den bredere befolkning er nemlig ikke faldet i pris. De er steget. Toyota Yaris Hybrid og Corolla Hybrid er blevet væsentligt dyrere, selv om det er biler, der sparer på benzinen. Plug-in hybrider som Ford Kuga PHEV, Kia Ceed SW og Peugeot 508/3008 Hybrid har også taget en prismæssig tur i den forkerte retning.
SE OGSÅ | VIDEO: Ford Kuga test af Anders Berner
Der er heldigvis gode nyheder for de danskere, som kigger på plug-in hybrider i prisklassen op til omkring 350.000 kr. BMW har skåret 75.000 kr. af prisen på både X1 25e og denne uges testbil, X1’erens friske fætter; X2 25e. De er gået fra “lidt pebrede” til “slagtilbud” – fra 435.000 kr. til 360.000 kr. Noget så sjældent som “prisbillige” BMW-modeller.
X2 25e (og X1 25e – som min gode kollega Simon her har sammenlignet med Volvo XC40 T4 Recharge) koster det samme som Peugeot 3008 Hybrid, så de må da have pillet en masse udstyr ud af den opladelige crossover for at nå ned på de 360.000 kr. Det kunne man tro, især fordi BMW (og Audi og Mercedes-Benz) er notorisk kendt for at servere dyre biler uden udstyr. Men det er faktisk helt forkert.
LÆS OGSÅ | 10 biler vi glæder os til i 2021
Basismodellen Advantage har LED-forlygter, LED-tågelygter foran, alufælge, metallak, infotainmentsystem med navigation, p-sensorer, el-betjent bagklap, fartpilot, varme i sæderne, automatisk klimaanlæg, læderrat, DAB+, armlæn i midten for og bag, alarm og automatisk nødopkald. Stærkt, BMW.
Testbilen er ingen basismodel, men den pyntede og mere prangende M Sport-version. M Sport er typisk lig med en klækkelig ekstra sum ved kassen, men merprisen er denne gang så lav, at den er decideret vild: 17.912 kr. Den indeholder ikke bare visuelle godter som 19” fælge, skørtesæt, aerodynamisk styling, sportssæder, sportsrat og mange andre små designændringer. Men også et mere direkte styretøj og ændrede hjulophæng. For mindre end 18.000 kr.
Jeg vil overstå den elektriske del med det samme. X2 har som plug-in hybrid en batteripakke med en kapacitet på 10 kWh. Under optimale betingelser kan den lades op (indbygget lader med 3,7 kW) til at køre 50 kilometer på el. Det er muligt, man kan opnå det, men med temperaturer omkring frysepunktet, ingen trafik på vejene og mange testkilometer på landevejen, kommer jeg ikke så langt. Nærmere 20-30 km. X2 25e er, med andre ord, en plug-in hybrid, som de er flest: Din rækkevidde og dit forbrug afhænger af mange, mange ting.
SE OGSÅ | Så langt kører en plug-in hybrid i virkeligheden
Men den er en god plug-in hybrid. Benzinmotoren er den fremragende 3-cylindrede maskine, som med en slagvolumen på 1,5 liter er større end de fleste af sin art. Og selv om den er droslet ned til 125 hk i denne variant, så understøttes den altid af en 95 hk stærk elmotor. Systemydelsen er 220 hk, og de to meget forskellige dele af drivlinjen fungerer utrolig harmonisk. Jeg oplever på intet tidspunkt, at jeg mangler kræfter, for batteriet gemmer altid på “juice” nok til at give et godt boost.
Som noget usædvanligt, både for prisklassen og for en PHEV med omkring 200 hk, har X2’eren firehjulstræk som standard. De færreste vil se det som en kæmpe gevinst i en lav crossover, men hvem kan sige nej til ekstra vejgreb, når Danmark rent faktisk både ser glatte veje OG sne?
X2 er en fornuftig familiebil, især hvis man kommer fra en ældre 1-serie (med halogenforlygter, stålfælge, plastrat…), som kostede omtrent de samme 360.000 kr. fra ny. Den mister plads i bagagerummet til batteri og styreenheder, men i modsætning til den hævede bund i X3 30e har X2 25e en plan bund. Fornuftigt bagagerum. Og fik jeg nævnt, at bagklappen er el-betjent, uden at det koster en krone?
SE OGSÅ | Så langt kører en plug-in hybrid i virkeligheden
Med samme interiør som X1 er førerpladsen i X2 tydeligvis ikke af nyeste dato. Betjening af klimaanlægget, drejeknappen til iDrive-systemet og instrumenteringen er mere, ahem, klassisk, end i eksempelvis den nye 1-serie. Men det er slet ikke et minus, for på den måde er X2 blandt andet udstyret med helt tydelige, baggrundsbelyste og næsten smukke instrumenter. Måske jeg er blevet gammel, men de to urskiver er så nemme at overskue – og så flotte – i forhold til digitalinstrumenteringen i 1- og 3-serie med underlige visninger af hastighed og omdrejninger.
Både materialekvalitet og samlekvalitet er af bedste skuffe. Mens X2 endnu ikke har fået et facelift, så virker det til, at BMW har sneget den opgraderede kabine fra den faceliftede X1 ind. I hvert fald er iDrive-infotainmentsystemet med en stor touchscreen af nyeste årgang (merpris 29.500 kr. inkl. head-up-display mv.). Det er blandt de bedste, mest lækre på markedet.
LÆS OGSÅ | Jeep Renegade 4xe og Mini Countryman SE er vidt forskellige men ens
Batterierne, elmotoren og alt det andet i hybridsystemet vejer godt til, så X2’eren rammer mere end 1.800 kilo, før den pakkes med bagage og passagerer. Men den bevarer modelseriens skarpe, præcise køreegenskaber. Selv om M Sport-modellen så har sine 19” hjul og strammere undervogn, er den for det meste kun fast, ikke hård. Advantage-versionen vil dog helt sikkert være mere komfortabel.
X2 25e koster ikke bare relativt lidt. Som jeg også vil bemærke skal ses i forhold til, at den forhjulstrukne konkurrent Mercedes-Benz GLA 250e til 435.000 kr. koster det samme som X2 gjorde før afgifterne blev lagt om. Den opladelige BMW er et tilbud med rigtig godt indhold.
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Første kvartal af 2025 er gået, og i de tre måneder har VW ID.4 været den mest indregistrerede nye bil i Danmark. Tesla Model Y er stadig med i toppen, men det er VW ID. Buzz overraskende nok også.
Trump, told og tariffer. Tre ord, der efterhånden går hånd i hånd. Nu kan ordet ‘statsstøtte’ knyttes til trekløveret, da Trump vil booste salget af Tesla-modeller i Europa.
Vi holder længere fast i vores biler, og det får gennemsnitsalderen på biler i Danmark til at stige. Det er mere end 30 år siden, bilerne har været så gamle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.