Test: VW ID.7 Tourer er en stationcar, der sparker opad
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
Af: Simon Hallenslev / d. 4. januar 2021
2020 skulle have været det helt store gennembrudsår for elbilerne, hvor en betragtelig samling af bilproducenter stod klar i kulissen med deres bud på en elektrisk massesællert. Hertil kom dog en kæp i hjulet i form af en ukogt flagermus og en verdensomspændende pandemi.
Produktionsmandskabet blev sent hjem, samlebåndene blev sat i bero og de mange bilnyheder udskudt. Nu er der kun at se fremad og lysningen viser sig for enden af tunnelen. Et friskt år står for døren.
SE OGSÅ | Video: Gode råd til ekstraudstyr og værditab
Derfor tillader vi os at se frem i tiden og ind i 2021, der ser ud til at blive et fremragende år på bilfronten. Der er selvfølgelig et par store elektriske nyheder i blandt, men vi har også plukket en håndfuld benzinslugere ud, som vi ligeledes glæder os rigtig meget til.
Hvilken af disse bilnyheder, ser du selv mest frem til? Og er der en ny model, der skulle have været med i vores udpluk? De biler, vi glæder os til, er sat i alfabetisk rækkefølge:
Selvfølgelig glæder vi os til Audis andet elektriske skud fra stammen. Først blev vi spist af med den store SUV, Audi e-tron, som efterhånden har fundet sin plads ved de danske ladestandere. Nu kommer Audi med en vaskeægte GT – en elektrisk langtursvogn med 5 døre og coupé-former.
De forventede specifikationer siger 590 hk, en acceleration fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder og en rækkevidde på ”over 400 km”. Det var det, Bilbasens Ebbe Sommerlund fik at vide, da han kørte den første danske test af Audi e-tron GT RS i slutningen af 2020.
Gudhjælpemig om ikke også BMW har en elektrisk GT’er på trapperne. De vil naturligvis give Audi e-tron GT kamp til stregen og lover specifikationer, der minder meget om Audis. Vi snakker 530 hk, en acceleration fra 0 til 100 km/t på under 4 sekunder og en rækkevidde i omegnen af 600 km.
Selvom e-tron GT nok bliver den umiddelbare konkurrent, vil BMW gerne op og kæmpe i Tesla Model 3-terræn. Den elektriske BMW i4 kommer eftersigende i 2021 og er den, vi ser mest frem til, fordi det er en flot Grand Tourer. BMW har også lovet, at der kommer en elektrisk BMW iX3 og BMW iX i 2021, der begge er SUV’er.
Da BMW i september offentliggjorde billeder og specifikationer på de nye, hårdkogte M3 og M4-modeller, kunne vi ikke dy os fra at lave en nyhedsartikel. Vi er blevet lovet minimum 473 hk, både baghjulstræk og firehjulstræk samt en M3-Stationcar!
Vi glæder os ufatteligt meget til at se bilerne med egne øjne. Du kan se billederne og læse lidt nærmere om M3 og M4 i denne artikel.
Personligt var jeg mindre end mellemfornøjet, da jeg tilbage i november 2019 skrev en nyhedsartikel om, at den kommende Mustang ville blive en elektrisk crossover. At give det legendariske muskelbilsnavn videre til en højbenet ellert var i mine øjne blasfemi.
Men jo tættere vi kommer på lancering, desto mere glæder jeg mig til at se slutproduktet. Ford er sultne efter markedsandele fra deres amerikanske ærkerival, Tesla, så Mustang Mach-E skal være god. Specifikationerne varierer en del alt efter hvilken variant, du vælger. Rækkevidden rangerer fra omkring 430 km til op omkring 600 km. Den heftigste variant får i omegnen af 465 hk og stryger fra 0 til 100 km/t på under 4 sekunder.
Toyota GR Yaris beviste, at den ægte og indlevende ’hot hatch’ ikke er død endnu. Med Hyundai i20N kommer muligvis endnu et bevis, som vi glæder os meget til at se og prøve.
Storebror Hyundai i30N modtog megen ros ved præsentationen i 2017, og da vi i slutningen af 2020 tog første køretur i den nye Hyundai i20, i ’menigmands-variant’ med 100 hk, var det en små-sportslig oplevelse. Det er derfor selvsagt, at vi glæder os til, at Hyundai i20N får fordoblet sine heste med en Hyundai Tucson-motor i løbet af 2021.
Endelig får Peugeot 508 noget under hjelmen, der kan bakke det hårdkogte udseende op. Sportsafdelingen hos Peugeot, PSE, giver nemlig 508’eren en overhaling med lidt sportslighed fra hybridafdelingen.
Benzinmotoren med 200 hk og bliver bakket op af to elektriske motorer, der samlet yder 110 hk. Det bringer accelerationen ned på 5,2 sekunder fra 0 til 100 km/t, mens PSE også lover tilføjet sport i både styretøj og undervogn.
Det er selvskrevet, at vi glæder os til den nye Porsche 911 GT3. Den nye Porsche 911 (992) ser bare forbandet lækker ud fra alle leder og kanter, og dette kamuflage-billede, der er skudt af den nye GT3’er, ser også ganske lovende ud. Vi forventer stor hækvinge og en omdrejningsvillig sugemotor, som Porsche laver dem bedst.
Der er endnu ingen officielle specifikationer og på dette billede, er bilen stadig iført lidt sort plast-kamuflage.
Tesla Model Y kører allerede rundt på de amerikanske landeveje, mens vi herhjemme fortsat må vente i spænding. En spænding vi har skulle holde siden 2018, hvor bilen for første gang blev nævnt af Elon Musk. 2021 skal dog gerne blive året, hvor vi får den længe ventede kompakte SUV at se i Europa. Ventetiden skyldes blandt andet, at det er den første model, der skal bygges fra Teslas tyske fabrik – og den skal lige stå færdig først.
Som det er Tesla vanligt, får Model Y et ultra-minimalistisk interiør med en 15-tommer skærm lige midt i instrumentbordet. Derudover får den Europæiske variant ifølge Tesla en rækkevidde på op til 505 km, mens den hurtigste og heftigste variant får to motorer og en 0 til 100 km/t-tid på 3,7 sekunder.
Toyota har i sandhed haft de bilinteresserede i baghovedet de sidste par år. Først fik vi genoplivet et ikon i form af Toyota GR Supra, som vi har kørt både med en 6-cylindret motor på 3 liter og en 4-cylindret motor på 2 liter. Siden har Anders Berner haft fornøjelsen af den lille lommeraket Toyota GR Yaris.
Og det ser ud til, at festlighederne ikke stopper dér for Toyota. Den forholdsvist budgetvenlige sportsvogn GT86, der så dagens lys i 2012, får også sin genopstandelse i 2021, nu under navnet GR86. Rygterne går på en 2,4-liter boxermotor med 4 cylindre, turbo og omkring 250 hk. I forhold til udseendet holder Toyota kortene tæt til kroppen, hvorfor billedet herover er af den nuværende GT86.
Vi nåede lige at se VW ID.4 med egne øjne før kalenderåret skiftede. En elektrisk folkevogn, der skal agere storebror til VW ID.3, der i 2020 blev årets mest omtalte bilnyhed. Særligt da den løb afsted med titlen som Årets Bil 2021 herhjemme.
Vi glæder os til ID.4, fordi den ganske utvivlsomt bliver en sællert, og fordi det bliver spændende at se, hvordan VW videreudvikler deres elbilbygger-evner. Der er nemlig en bred vifte af elektriske modeller i støbeskeen, som vi måske også får at se i 2021, hvis vi er heldige. VW ID.5 og VW ID.6 er nemlig allerede blevet spottet funktionsdygtige i kamuflage forskellige steder i Europa.
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Vi hylder tre tyske baghjulstrækkere med V8-motor, der tager dig tilbage i tiden, hvor køreglæde handlede om dækrøg og dramatik frem for assistentsystemer og acceleration.
Den nye Mini Cooper SE på el kan køre meget længere på en opladning end den gamle. Det gør den meget tungere, men ikke alt er tabt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.