Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
I gamle dage var alt bare bedre. Det er en illusion, og det ved de fleste godt, hvis de tænker lidt videre og ikke lader sig fange i nostalgien. Men jeg har et faktum fra gamle dage, som godt nok kun er to et halvt år siden, som kan få enhver til at sige, at meget virkelig var bedre i gamle dage.
Det er prisen på BMW X5 som plug-in hybrid, der er historien. Da jeg testede den i starten af foråret i 2021, var den dengang ganske nye SUV udstyret med 394 hk, og den kunne køre, hvis man tror på WLTP, 83 kilometer på en opladning. Den kostede 875.579 kr., og det var billigt, selv om den kort tid forinden var steget fra 873.399 kr.
LÆS OGSÅ | BMW topper op: i5 med 394 hk
Nu står den faceliftede X5 til test som plug-in hybrid. Det i sig selv er lidt nostalgisk, fordi jeg kan huske, hvor begejstret jeg var for den store SUV i 2021. Men krige, kriser og katastrofer senere koster bilen 1.241.172 kr. Jeg skal gerne bede om at blive sendt tilbage til 2021. Om ikke andet så for at tjekke, om jeg havde råd til at købe en X5 (et lille clue: det havde jeg ikke).
Du betaler 365.593 kr. mere, men får du så også mere? Den er jo faceliftet, X5’eren, og det er på mange punkter ikke samme grundlæggende bil som, jeg testede i 2021. Du kan se, at den er fornyet, for fronten er mere hård og kantet, og forlygterne ser ud til at knibe “øjnene” sammen. Som om den tager mål af konkurrenterne, X5.
Der har selvfølgelig også været indkaldt indretningsarkitekter til faceliftet. De har haft nogle store dage med at rykke de gamle skærme ud, hvor instrumentering og infotainment sad hver for sig, og så har de monteret den let buede panel-væg med begge enheder under et tag.
Men meget har de egentlig ikke haft at lave, når jeg ser bort fra de specielle greb til de næsten skjulte luftdyser, som lidt ligner afskårne fingre, og de baggrundsbelyste pile, der indrammer X5-navnet. Det meste er en kopi af det, den faceliftede X7 er indrettet med, og det er i grunden ikke så underligt, for de to store SUV’er produceres side om side i syden i USA på fabrikken i Spartanburg.
Inden resten af de 366.000 kr. går til inflation, afgiftsjusteringer og generelt mismod, så er der også blevet plads til store tekniske præstationer. Hele hybridsystemet er forstærket med intet mindre end 95 hk, og variantens navn er ændret fra xDrive45e til xDrive50e. 489 hk er også noget at kunne prale af, selv om et par konkurrenter kan mere endnu.
Elmotoren har fået et stort boost, og den står for langt størstedelen af den forhøjede ydelse. Den har fået 84 hk ekstra og rykker nu med 197 hk. Sammenlagt er der også 100 Nm mere. Og så bliver man stadig forkælet med den sekscylindrede motor på 3 liter med cylindrene i række.
Hybridbatteriet var allerede stort i 2021-modellen. 24 kWh, hvoraf man havde adgang til 22,3 kWh. Rækkevidden var 83 elektriske kilometer, men man kunne lade med kun 3,7 kW. Tak, BMW, for at I har skruet opladning op til 7,4 kW. Batteriet tager nemlig nu længere tid at lade, fordi det er vokset til 29,5/25,7 kWh, så rækkevidden i den testede M Sport (laveste udstyrsniveau) er 96 kilometer.
Den stærkere elmotor har det overskud, som det giver, når man ikke kun har den gamle elmotors 113 hk i en 2,5 tons tung SUV. X5 fungerer fremragende som afslappet “elbil”, men når så benzinmotoren kommer på banen, er forholdet mellem de to lidt mere kluntet, end jeg husker.
Benzinmotor vågner med et spjæt, og i nogle tilfælde er gearskiftene upræcise. Men så er jeg tilbage ved, at R6-motoren har den fineste, metallisk klingende lyd. Det er aldrig irriterende, selv ikke når man accelererer i X5, som havde man stjålet den, og den store bil flytter sig virkelig også meget hurtigt.
Jo større BMW, jo bedre affjedringskomfort og jo mere komfortable køreegenskaber. Det lyder som om, det er det mest naturlige i verden, men det er noget, der først rigtig er slået igennem de seneste 10 år. X5 var i mange år en stivbenet klods, men det har den lagt fra sig.
Adaptiv luftaffjedring, et ikke alt for direkte styretøj og hjul i den beskedne størrelse 20” giver nogle af de bedste køreegenskaber i klassen. X5 har også den stilhed og fraværende støj i kabinen, som jeg desværre ikke kunne sige om Range Rover Sport, da jeg testede den sidste sommer.
I klassen for store SUV’er kan man forvente sæder med el-justering og sublim støtte på lange rejser, og man kan forvente meget udstyr. Det er også noget af forklaringen på den højere pris end dengang i 2021. Dengang var testbilen en xLine (fås ikke længere), i dag er den en M Sport. Head-up-display, Harman Kardon-lyd, flere assistentsystemer er nu med på listen over standardudstyr.
LÆS OGSÅ | Mercedes GLE faceliftet og forstærket
Det er ikke helt en vinder, det med at fjerne så mange knapper i kabinen, som BMW har gjort på det seneste, selv om det giver et interiør med et klart, elegant udtryk. Der er en labyrint af menuer i infotainmentsystemet, men ingen ordentlige visninger til den digitale instrumentering. Man lever med det hele, men det kunne være bedre.
Hvis jeg kunne købe X5 som den stod i 2021, med 384 hk og lidt mindre batteri, ville det være alt rigeligt. Måske det ville smitte lidt af på prisen, for 1.241.172 kr. er en høj pris, selv for den bedste bil i klassen. Men X5 kan mere, har mere udstyr og virker endnu mere lækker end i 2021, så man får faktisk mere, end man gjorde i gamle dage.
SPECIFIKATIONER
BMW X5 xDrive50e M Sport
Motor: R6, 2.996 cm3 + elmotor
Ydelse: 489 hk/700 Nm
0-100 km/t: 4,8 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 111,1 km/l
CO2-udledning: 20 gram/km
Batteristørrelse: 29,5 kWh
Elektrisk rækkevidde: 96 kilometer
Mål (L/B/H): 494/200/177 cm
Køreklar vægt: 2.495 kilo
Trækvægt: 2.700 kilo
Bagagerumsvolumen: 500-1.720 liter
Pris: 1.241.172 kr. (X5 fås fra 1.238.338 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 70.000/19.795 kr. (X5 fås fra denne pris)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 1.147.004 kr. (X5 fås fra denne pris)
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.